2022 – AntwerpXL hoogmis voor breakbulksector

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Antwerp XL 2022
Antwerp XL 2022 © Bart Meyvis

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Julie Desmet:

Na drie jaar afwezigheid door het coronavirus, kwam AntwerpXL op 4 oktober 2022 terug naar zijn vertrouwde plek in Antwerp Expo. Duizenden maritieme en logistieke professionals uit de breakbulksector trokken naar de beurs om elkaar de hand te schudden.

De eerste editie van AntwerpXL in 2019 bleek een schot in de roos, en ook tijdens de tweede editie in 2022 werd er lustig bijgepraat en vooruitgekeken naar de toekomst.

Dat de behandeling van conventioneel stukgoed, projectlading en heavy lift in de lift zit, werd al duidelijk in 2021. Door de aanhoudende druk op de containermarkt en het gebrek aan capaciteit, werd het opnieuw interessant om cargo als breakbulk te verschepen. De chartertarieven van multipurpose-schepen braken historische records. De uitvoer van Europees staal hield sterk stand. In de eerste zes maanden van 2022 noteerde Port of Antwerp-Bruges het hoogste overslagvolume aan conventioneel stukgoed sinds 2011. Niemand had zich daaraan verwacht.

Crisis

Hoelang zal die groei aanhouden? De sector wordt geconfronteerd met veelzijdige uitdagingen zoals internationale conflicten, een gebrek aan scheepstonnage en de war for talent. Niettemin zijn er nieuwe kansen te grijpen. “Never let a good crisis go to waste”, zei Winston Churchill, oud-premier van het Verenigd Koninkrijk midden jaren veertig. Als gevolg van de Oekraïnecrisis nam de belangstelling voor hernieuwbare energiebronnen alleen maar toe en biedt de sector een platform voor de verscheping van onder meer windmolenonderdelen en fabrieksmodules.

Vaste waarde

De Antwerpse breakbulkcommunity kijkt positief vooruit naar 2023. “Ondanks de huidige uitdagingen, kampen we met luxeproblemen”, zei Ann De Smet, keyaccountmanager Maritime Business bij Port of Antwerp-Bruges vastbesloten tijdens een panelgesprek op AntwerpXL. Albert-Jan Ars, commercial manager Port Operations bij Katoen Natie, toonde vertrouwen: “De terminaloperators in de haven van Antwerpen hebben amper plaats (door de congestieproblematiek, red.), maar zullen altijd ruimte maken om stukgoed te behandelen.”

2022 – AntwerpXL hoogmis voor breakbulksector – Flows

2022 – AntwerpXL hoogmis voor breakbulksector

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Antwerp XL 2022
Antwerp XL 2022 © Bart Meyvis

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Julie Desmet:

Na drie jaar afwezigheid door het coronavirus, kwam AntwerpXL op 4 oktober 2022 terug naar zijn vertrouwde plek in Antwerp Expo. Duizenden maritieme en logistieke professionals uit de breakbulksector trokken naar de beurs om elkaar de hand te schudden.

De eerste editie van AntwerpXL in 2019 bleek een schot in de roos, en ook tijdens de tweede editie in 2022 werd er lustig bijgepraat en vooruitgekeken naar de toekomst.

Dat de behandeling van conventioneel stukgoed, projectlading en heavy lift in de lift zit, werd al duidelijk in 2021. Door de aanhoudende druk op de containermarkt en het gebrek aan capaciteit, werd het opnieuw interessant om cargo als breakbulk te verschepen. De chartertarieven van multipurpose-schepen braken historische records. De uitvoer van Europees staal hield sterk stand. In de eerste zes maanden van 2022 noteerde Port of Antwerp-Bruges het hoogste overslagvolume aan conventioneel stukgoed sinds 2011. Niemand had zich daaraan verwacht.

Crisis

Hoelang zal die groei aanhouden? De sector wordt geconfronteerd met veelzijdige uitdagingen zoals internationale conflicten, een gebrek aan scheepstonnage en de war for talent. Niettemin zijn er nieuwe kansen te grijpen. “Never let a good crisis go to waste”, zei Winston Churchill, oud-premier van het Verenigd Koninkrijk midden jaren veertig. Als gevolg van de Oekraïnecrisis nam de belangstelling voor hernieuwbare energiebronnen alleen maar toe en biedt de sector een platform voor de verscheping van onder meer windmolenonderdelen en fabrieksmodules.

Vaste waarde

De Antwerpse breakbulkcommunity kijkt positief vooruit naar 2023. “Ondanks de huidige uitdagingen, kampen we met luxeproblemen”, zei Ann De Smet, keyaccountmanager Maritime Business bij Port of Antwerp-Bruges vastbesloten tijdens een panelgesprek op AntwerpXL. Albert-Jan Ars, commercial manager Port Operations bij Katoen Natie, toonde vertrouwen: “De terminaloperators in de haven van Antwerpen hebben amper plaats (door de congestieproblematiek, red.), maar zullen altijd ruimte maken om stukgoed te behandelen.”