PSA Belgium zet havens op de kaart voor staal, papier en general cargo

Flowsmagazine, Havens
Flowsredactie
Evelyne Duthieuw
Evelyne Duthieuw © Roel Jacobus

De internationale groep PSA is in Port of Antwerp-Bruges aanwezig op beide platformen. Zowel in Antwerpen als Zeebrugge speelt een flink deel van de activiteiten zich onder de verzamelnaam ‘breakbulk’ af. Een reportage, ook te lezen in het Flowsmagazine ‘breakbulk’ van november.

“Voor ons is breakbulk alles wat je laadt en lost in een losse vorm, dus niet in een standaard eenheidsrecipiënt zoals een container”, zegt commercieel manager Evelyne Duthieuw van PSA Zeebrugge. De terminal tussen het Albert II-dok en het Wielingendok is onder meer een intercontinentale draaischijf voor grondstoffen en semiafgewerkte producten voor de papier- en kartonindustrie. “Voorbeelden van stukgoed zijn pakken pulp die via deepsea-bulkschepen uit Brazilië komen voor transhipment met shortseaschepen of coasters naar fabrieken in Scandinavië. In omgekeerde richting ontvangen we van de Scandinavische productie grote rollen papier en boardkarton. Er zijn vaste shortsealijnen op onze eigen terminal – onder meer van Wallenius SOL, DFDS/CLdN en Finnlines – en we werken samen met andere terminals, met estuaire vaart, binnenvaart en wegtransport. Het spoor blijft helaas onderbenut.”Zeebrugge is een uitgesproken rorohaven en daar draagt PSA sterk toe bij met zijn 37 bedienden en 175 havenarbeiders op de vaste timetable. “Wij proberen zo veel mogelijk goederen op een roromanier te behandelen. Zo plaatsen we staal, hout en papier op rijdende laadplatformen. Voorbeelden van specifiek ontwikkelde eenheden zijn: voor papier de Stora Enso Cargo Unit (SECU) en voor pulp de Stora Enso Flatbed Unit (SEFU). In een SECU kun je de inhoud van drie volle trailers laden. Een SEFU is een SECU zonder dak en hierop kan 76 ton pulp.”Waarom kiezen klanten en rederijen voor breakbulk?

Duthieuw: “Het voordeel van de transporteenheden is dat er in het traject tussen de fabriek en de terminal of eindklant bijna niemand nog de goederen apart moet manipuleren. Maar een nadeel is dat je met zulke roro-units de scheepsruimen niet tot aan de plafonds kunt volstapelen. Daarom combineren we vaak roro-units met breakbulkgoederen. Daarnaast zijn breakbulkschepen doorgaans goedkoper dan roroschepen.”

Hoe belangrijk is stukgoed voor PSA Zeebrugge?

Duthieuw: “Van ons jaarlijks volume van 1 miljoen ton bestaat 300.000 ton uit breakbulk. Het jongste decennium verschoof het zwaartepunt van papier naar karton. De papiermarkt kreeg klappen door de terugval van gedrukte kranten, terwijl door de onlineverkoop de vraag naar board- en golfkarton voor verpakkingen steeg. Een belangrijke fabriek van in Norske Skog in Noorwegen, die vanuit Zeebrugge aangevaren wordt, verloor door een aardbeving in het voorjaar productiecapaciteit en dat verlies is nog niet hersteld. Toch blijft het zeer druk. Vorig jaar investeerden we in twee nieuwe luifels met een extra capaciteit van negentig cassettes. We zien een dagelijks gevecht voor deze overslag in droge omstandigheden. Daarnaast hopen we bij PSA Zeebrugge vanaf 2025 op een extra trafiek van 225.000 ton per jaar voor de bevoorrading van een nieuwe productievestiging.”

Topper in Antwerpse haven

“In de haven van Antwerpen zijn wij een van de grootste behandelaars van staal en general cargo”, zegt general manager Dennis Verbeeck van PSA Belgium Non-Container Division. “We behandelen jaarlijks gemiddeld zo’n 2,3 miljoen ton seagoing cargo voor liner en semi-liner trade operators. Het gaat voornamelijk over staaltrafieken richting Canada, de Verenigde Staten, Mexico en shortseabusiness van en naar Turkije en het Verenigd Koninkrijk. We behandelen dan ook meer dan 20% van het totale staalvolume in de haven van Antwerpen.”

Wat waren de grote evoluties van de jongste jaren?

Verbeeck: “In april 2023 openden we, met onze partners Haeger & Schmidt Logistics en Felbermayr, het allereerste Project Cargo Ecosystem (PCE) in de haven van Antwerpen. PCE is een onestopshop-terminalconcept dat zich achter de sluizen aan de zuidkant van het Churchilldok bevindt. Industriële partners vinden er op één plek alle infrastructuur, uitrusting en waardetoevoegende diensten. We doen dat in nauwe samenwerking met onze buren DEUFOL en Aprojects, die nodig zijn om hoogwaardige projectladingen in- en uit te laden, op te slaan, te verpakken en te behandelen. We geloven sterk in de meerwaarde van PCE voor grootschalige industriële (conversie-)projecten in en rond de haven van Antwerpen en voor de ontwikkeling van de haven en Vlaanderen in het algemeen. Met dit onestopshopconcept maken we het hele proces voor onze klanten transparanter, zichtbaarder en eenvoudiger.”

Wat zijn de uitdagingen en verwachtingen?

Verbeeck: “Op macroniveau is er heel veel onzekerheid. Denk maar aan de instabiliteit veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne of de economische motor Duitsland die dreigt stil te vallen. Verder vormt de zoektocht naar medewerkers, en zeker technisch geschoolde personen, nog steeds een grote uitdaging. Ook op de alomtegenwoordige roep naar meer duurzaamheid moeten we een antwoord bieden en dat doen we via de commitment om tegen 2030 onze uitstoot te halveren. We blijven bij PSA ambitieus. Via ons PCE zijn we met breakbulk verder de richting van specialisatie ingeslagen. Ik ben een ‘believer’ in specialisatie en de toegevoegde waarde van breakbulk in het totaalpakket om logistieke oplossingen te bieden.”

PSA Belgium zet havens op de kaart voor staal, papier en general cargo – Flows

PSA Belgium zet havens op de kaart voor staal, papier en general cargo

Flowsmagazine, Havens
Flowsredactie
Evelyne Duthieuw
Evelyne Duthieuw © Roel Jacobus

De internationale groep PSA is in Port of Antwerp-Bruges aanwezig op beide platformen. Zowel in Antwerpen als Zeebrugge speelt een flink deel van de activiteiten zich onder de verzamelnaam ‘breakbulk’ af. Een reportage, ook te lezen in het Flowsmagazine ‘breakbulk’ van november.

“Voor ons is breakbulk alles wat je laadt en lost in een losse vorm, dus niet in een standaard eenheidsrecipiënt zoals een container”, zegt commercieel manager Evelyne Duthieuw van PSA Zeebrugge. De terminal tussen het Albert II-dok en het Wielingendok is onder meer een intercontinentale draaischijf voor grondstoffen en semiafgewerkte producten voor de papier- en kartonindustrie. “Voorbeelden van stukgoed zijn pakken pulp die via deepsea-bulkschepen uit Brazilië komen voor transhipment met shortseaschepen of coasters naar fabrieken in Scandinavië. In omgekeerde richting ontvangen we van de Scandinavische productie grote rollen papier en boardkarton. Er zijn vaste shortsealijnen op onze eigen terminal – onder meer van Wallenius SOL, DFDS/CLdN en Finnlines – en we werken samen met andere terminals, met estuaire vaart, binnenvaart en wegtransport. Het spoor blijft helaas onderbenut.”Zeebrugge is een uitgesproken rorohaven en daar draagt PSA sterk toe bij met zijn 37 bedienden en 175 havenarbeiders op de vaste timetable. “Wij proberen zo veel mogelijk goederen op een roromanier te behandelen. Zo plaatsen we staal, hout en papier op rijdende laadplatformen. Voorbeelden van specifiek ontwikkelde eenheden zijn: voor papier de Stora Enso Cargo Unit (SECU) en voor pulp de Stora Enso Flatbed Unit (SEFU). In een SECU kun je de inhoud van drie volle trailers laden. Een SEFU is een SECU zonder dak en hierop kan 76 ton pulp.”Waarom kiezen klanten en rederijen voor breakbulk?

Duthieuw: “Het voordeel van de transporteenheden is dat er in het traject tussen de fabriek en de terminal of eindklant bijna niemand nog de goederen apart moet manipuleren. Maar een nadeel is dat je met zulke roro-units de scheepsruimen niet tot aan de plafonds kunt volstapelen. Daarom combineren we vaak roro-units met breakbulkgoederen. Daarnaast zijn breakbulkschepen doorgaans goedkoper dan roroschepen.”

Hoe belangrijk is stukgoed voor PSA Zeebrugge?

Duthieuw: “Van ons jaarlijks volume van 1 miljoen ton bestaat 300.000 ton uit breakbulk. Het jongste decennium verschoof het zwaartepunt van papier naar karton. De papiermarkt kreeg klappen door de terugval van gedrukte kranten, terwijl door de onlineverkoop de vraag naar board- en golfkarton voor verpakkingen steeg. Een belangrijke fabriek van in Norske Skog in Noorwegen, die vanuit Zeebrugge aangevaren wordt, verloor door een aardbeving in het voorjaar productiecapaciteit en dat verlies is nog niet hersteld. Toch blijft het zeer druk. Vorig jaar investeerden we in twee nieuwe luifels met een extra capaciteit van negentig cassettes. We zien een dagelijks gevecht voor deze overslag in droge omstandigheden. Daarnaast hopen we bij PSA Zeebrugge vanaf 2025 op een extra trafiek van 225.000 ton per jaar voor de bevoorrading van een nieuwe productievestiging.”

Topper in Antwerpse haven

“In de haven van Antwerpen zijn wij een van de grootste behandelaars van staal en general cargo”, zegt general manager Dennis Verbeeck van PSA Belgium Non-Container Division. “We behandelen jaarlijks gemiddeld zo’n 2,3 miljoen ton seagoing cargo voor liner en semi-liner trade operators. Het gaat voornamelijk over staaltrafieken richting Canada, de Verenigde Staten, Mexico en shortseabusiness van en naar Turkije en het Verenigd Koninkrijk. We behandelen dan ook meer dan 20% van het totale staalvolume in de haven van Antwerpen.”

Wat waren de grote evoluties van de jongste jaren?

Verbeeck: “In april 2023 openden we, met onze partners Haeger & Schmidt Logistics en Felbermayr, het allereerste Project Cargo Ecosystem (PCE) in de haven van Antwerpen. PCE is een onestopshop-terminalconcept dat zich achter de sluizen aan de zuidkant van het Churchilldok bevindt. Industriële partners vinden er op één plek alle infrastructuur, uitrusting en waardetoevoegende diensten. We doen dat in nauwe samenwerking met onze buren DEUFOL en Aprojects, die nodig zijn om hoogwaardige projectladingen in- en uit te laden, op te slaan, te verpakken en te behandelen. We geloven sterk in de meerwaarde van PCE voor grootschalige industriële (conversie-)projecten in en rond de haven van Antwerpen en voor de ontwikkeling van de haven en Vlaanderen in het algemeen. Met dit onestopshopconcept maken we het hele proces voor onze klanten transparanter, zichtbaarder en eenvoudiger.”

Wat zijn de uitdagingen en verwachtingen?

Verbeeck: “Op macroniveau is er heel veel onzekerheid. Denk maar aan de instabiliteit veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne of de economische motor Duitsland die dreigt stil te vallen. Verder vormt de zoektocht naar medewerkers, en zeker technisch geschoolde personen, nog steeds een grote uitdaging. Ook op de alomtegenwoordige roep naar meer duurzaamheid moeten we een antwoord bieden en dat doen we via de commitment om tegen 2030 onze uitstoot te halveren. We blijven bij PSA ambitieus. Via ons PCE zijn we met breakbulk verder de richting van specialisatie ingeslagen. Ik ben een ‘believer’ in specialisatie en de toegevoegde waarde van breakbulk in het totaalpakket om logistieke oplossingen te bieden.”