Nautische Commissie in voortbestaan bedreigd: kandidaten gezocht

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
Overboord geslagen container
Overboord geslagen container © Flows

Er komt binnenkort mogelijk een einde aan de activiteiten van de Nautische Commissie. Nu de enig overblijvende expert heeft aangegeven een andere richting te willen uitgaan, dreigt er bij gebrek aan opvolging mogelijk een einde te komen aan een traditie van meer dan tweehonderd jaar.

De Nautische Commissie bij de Ondernemingsrechtbank Antwerpen is een gekend begrip in maritieme kringen. Zeker onder verzekeraars, technische experten en juristen is het instituut een vaste waarde. De Nautische Commissie onderzoekt nautische en maritieme incidenten, in opdracht van Belgische rechtbanken. Hoewel de samenwerkingsvorm en de naam meermaals gewijzigd werden, gaat de Nautische Commissie terug tot het Franse bewind in 1802, toen samen met de oprichting van een handelsrechtbank een onderzoeksorgaan opgericht werd voor de controle van averijgevallen.

Door de verbondenheid van de Commissie met de Ondernemingsrechtbank, is de objectiviteit van de onderzoekers steeds gegarandeerd en naar eigen zeggen “uniek in de wereld”.

Leegloop

De laatste jaren is het aantal experten bij de Nautische Commissie afgenomen. Op het hoogtepunt, in de jaren ’60, waren er ongeveer een tiental experten. Sinds de jaren ’90 slankte het aantal af naar een viertal nu, mede door de toenemende veiligheid van schepen door technologische hulpmiddelen en ‘containerisering’. Waar een tiental jaar geleden nog een viertal onderzoekers de opdrachten permanent verdeelden onder elkaar, blijft er vandaag alleen kapitein Jeroen Weyn over. Met veel inzet heeft hij de laatste twee jaar alle opdrachten noodgedwongen zelf uitgevoerd, wat absoluut geen evidentie was gelet op het vele weekend- en nachtwerk dat bij de job komt kijken. Hij wil zich in de toekomst professioneel meer richten op bemiddeling in maritieme zaken.

Samen met de Ondernemingsrechtbank en de maritieme kamer van het hof van beroep heeft Weyn de laatste jaren alle zeilen bijgezet om nieuwe mensen aan te trekken. Dat blijkt echter een veel moeilijkere taak dan verwacht. Naast de onregelmatige uren is het onzekere loon ook een factor waarom kandidaten afhaken. Kandidaten kiezen bijvoorbeeld liever voor een positie als loods waarbij werkzekerheid en een hoog loon altijd gegarandeerd zijn.

Best geplaatst

Experten van de Nautische Commissie zijn niet alleen erg in trek door hun objectiviteit, maar ook door hun vakkennis. Alle experten van de Nautische Commissie dienen in principe 5 jaar gevaren te hebben als gezagvoerder op een zeeschip. Door die vereiste zijn ze het beste geplaatst om een schadegeval te onderzoeken en advies te geven aan de rechtbank in moeilijke dossiers.

Zo onderzochten zij in het verleden zowat alle grote scheepsrampen die in Belgische wateren plaatsvonden, zoals het drama met de Herald of Free Enterprise in 1987. Recentere voorbeelden zijn het zinken van de Flinterstar  voor onze Belgische kust en het incident met de ‘HMM Algeciras’, die in december 2023 een havenkraan raakte bij het aanmeren.

Kandidaten gezocht

Het schip is echter nog niet volledig gezonken. Weyn heeft naar eigen zeggen geen harde deadline gesteld en is steeds bereid om mee naar oplossingen te zoeken. De Ondernemingsrechtbank en de maritieme kamer van het Hof van Beroep doen intussen een ultieme poging om de Nautische Commissie nieuw leven in te blazen. Er wordt nog altijd actief gezocht naar kandidaten. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de Nautische Commissie.

Als niemand gevonden wordt, staat er ook een alternatief plan in de steigers. Er wordt bekeken of de Nautische Commissie niet anders georganiseerd en gefinancierd kan worden. Zo zou een publiek-private samenwerking met medewerking van een aantal belangengroepen en publieke organen, meer financiële zekerheid kunnen bieden aan de experten. Ook de aanwervingsvoorwaarden zouden mogelijk versoepeld kunnen worden zodat er meer personen in aanmerking kunnen komen als expert, zonder af te doen aan de objectiviteit en vakkennis. Het zou een spijtige zaak zijn voor de hele juridische maritieme wereld dat de Nautische Commissie voorgoed zou verdwijnen, daar lijkt iedereen het over eens.

Nautische Commissie in voortbestaan bedreigd: kandidaten gezocht – Flows

Nautische Commissie in voortbestaan bedreigd: kandidaten gezocht

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
Overboord geslagen container
Overboord geslagen container © Flows

Er komt binnenkort mogelijk een einde aan de activiteiten van de Nautische Commissie. Nu de enig overblijvende expert heeft aangegeven een andere richting te willen uitgaan, dreigt er bij gebrek aan opvolging mogelijk een einde te komen aan een traditie van meer dan tweehonderd jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login