Martin Verbrugge: “Veiligheid en energietransitie speerpunten”

Flowsmagazine, Havens
Jan-Kees Verschuure
Martin Verbrugge
Martin Verbrugge © Adrie Boxmeer

Het Flowsmagazine van november 2023 is gewijd aan breakbulk. U vindt er onder meer onderstaande bijdrage over Verbrugge International, logistiek dienstverlener met drie moderne terminals in Vlissingen en Terneuzen en een belangrijke speler in de goederenoverslag van North Sea Port. Een gesprek met CEO Martin Verbrugge.

Voorbeelden van breakbulk zijn staalrollen, staalplaten, papier, hout, bruggen, sluisdeuren en projectlading voor offshore. 15% van North Sea Port’s goederenoverslag via zeevaart is breakbulk. Dat maakt de grensoverschrijdende haven een van de belangrijkste spelers in Europa. ArcelorMittal integreert de hele productieketen van staal op één bedrijventerrein langs het kanaal Gent-Terneuzen. De grootste krantenpapiermachine ter wereld is actief bij Stora Enso in Langerbrugge en North Sea Port is de Europese nummer één voor behandeling, opslag en distributie van cellulose, een grondstof voor de productie van papier, verf en lijmen. In Vlissingen ontwikkelt de windparkenindustrie zich snel, van vervoer van onderdelen op zee tot installatie, onderhoud en recycling.

Papier als topsegment

Op het draaipunt van de logistiek, de Terneuzen Terminal, de Zeeland Terminal bij Ritthem en Scaldia Terminal bij Nieuwdorp, opereert Verbrugge in een dynamische markt. “Cellulose en papier zijn onze topsegmenten”, zegt CEO Martin Verbrugge. “In de eindfabrikaten zit krimp, zoals in de gehele papierindustrie, grondstoffen, halffabrikaten en verpakkingen zijn stabiel. Staal is een cyclische markt en dat zal zo blijven. De houtsector is bij ons relatief klein. Verder beraden wij ons op de sector tabak, aangezien wij een investment code aanhangen. De duurzame industrie wordt opgeschaald, onder meer in samenwerking met DEME Group en Jan de Nul (consortium TM EDISON, red.) in het kader van het toekomstige energie-eiland bij Zeebrugge.”

Tijdelijke groei breakbulk

De assets van Verbrugge zijn eveneens groeiende of stabiel. “Wij investeren fors, in totaal zo’n zestig miljoen euro tussen 2022 en 2024, in de verbetering van onze terminals. De vernieuwing van de containerterminal in Vlissingen heeft bijvoorbeeld tien miljoen gekost. Daarnaast investeren wij jaarlijks vijftien miljoen euro in onderhoud. Wij zagen in de coronaperiode een disruptie van het containertransport die heeft geleid tot tijdelijke groei van het breakbulksegment, dat is zich nu weer aan het herstellen. Multimodaliteit blijft het ankerpunt. Wij houden ook onze vloot van tweehonderd trucks en achthonderd trailers stabiel, in het wegvervoer liggen onze wortels. De spoorsector heeft te maken met een capaciteitstekort vanwege achterblijvende investeringen in infrastructuur. Ook de binnenvaartsector zal om die reden blijven groeien.”

Zonnepanelen

De speerpunten in het strategische beleid van Verbrugge zijn veiligheid en energietransitie, zegt de CEO. “Op 29 september organiseerden wij een geslaagde veiligheidsdag met al onze medewerkers, tussen de zes- en zevenhonderd. Daar waren onder meer douane, brandweer en specialisten in veilig werken bij betrokken. Veiligheid heeft vanzelfsprekend onze grootste aandacht en die van onze klanten, maar voorlichting aan onze medewerkers moet ook plezierig zijn. Wat betreft duurzaamheid hebben wij een grote slag gemaakt met 24 mW capaciteit aan zonnepanelen op onze daken. Daarvan gebruiken wij maar 1 tot 1,5 mW zelf, in het kader van de elektrificatie kunnen we in de toekomst hiermee belangrijke stappen maken.”

Martin Verbrugge verwacht dat de komende jaren geen groei zal zitten in de totale overslag. “De breakbulkmarkt blijft naar verwachting stabiel. In het containervervoer zit groei, omdat steeds meer producten met containers vervoerd zullen worden. Wij blijven maximaal inzetten op duurzame modaliteiten.” De grond daarvoor is zo langzamerhand wel op. “Dat is een aandachtspunt waarvoor met overheden en ontwikkelaars een oplossing moet worden gevonden, maar we zitten hier natuurlijk fantastisch aan de Scheldemond.”

Martin Verbrugge: “Veiligheid en energietransitie speerpunten” – Flows

Martin Verbrugge: “Veiligheid en energietransitie speerpunten”

Flowsmagazine, Havens
Jan-Kees Verschuure
Martin Verbrugge
Martin Verbrugge © Adrie Boxmeer

Het Flowsmagazine van november 2023 is gewijd aan breakbulk. U vindt er onder meer onderstaande bijdrage over Verbrugge International, logistiek dienstverlener met drie moderne terminals in Vlissingen en Terneuzen en een belangrijke speler in de goederenoverslag van North Sea Port. Een gesprek met CEO Martin Verbrugge.

Voorbeelden van breakbulk zijn staalrollen, staalplaten, papier, hout, bruggen, sluisdeuren en projectlading voor offshore. 15% van North Sea Port’s goederenoverslag via zeevaart is breakbulk. Dat maakt de grensoverschrijdende haven een van de belangrijkste spelers in Europa. ArcelorMittal integreert de hele productieketen van staal op één bedrijventerrein langs het kanaal Gent-Terneuzen. De grootste krantenpapiermachine ter wereld is actief bij Stora Enso in Langerbrugge en North Sea Port is de Europese nummer één voor behandeling, opslag en distributie van cellulose, een grondstof voor de productie van papier, verf en lijmen. In Vlissingen ontwikkelt de windparkenindustrie zich snel, van vervoer van onderdelen op zee tot installatie, onderhoud en recycling.

Papier als topsegment

Op het draaipunt van de logistiek, de Terneuzen Terminal, de Zeeland Terminal bij Ritthem en Scaldia Terminal bij Nieuwdorp, opereert Verbrugge in een dynamische markt. “Cellulose en papier zijn onze topsegmenten”, zegt CEO Martin Verbrugge. “In de eindfabrikaten zit krimp, zoals in de gehele papierindustrie, grondstoffen, halffabrikaten en verpakkingen zijn stabiel. Staal is een cyclische markt en dat zal zo blijven. De houtsector is bij ons relatief klein. Verder beraden wij ons op de sector tabak, aangezien wij een investment code aanhangen. De duurzame industrie wordt opgeschaald, onder meer in samenwerking met DEME Group en Jan de Nul (consortium TM EDISON, red.) in het kader van het toekomstige energie-eiland bij Zeebrugge.”

Tijdelijke groei breakbulk

De assets van Verbrugge zijn eveneens groeiende of stabiel. “Wij investeren fors, in totaal zo’n zestig miljoen euro tussen 2022 en 2024, in de verbetering van onze terminals. De vernieuwing van de containerterminal in Vlissingen heeft bijvoorbeeld tien miljoen gekost. Daarnaast investeren wij jaarlijks vijftien miljoen euro in onderhoud. Wij zagen in de coronaperiode een disruptie van het containertransport die heeft geleid tot tijdelijke groei van het breakbulksegment, dat is zich nu weer aan het herstellen. Multimodaliteit blijft het ankerpunt. Wij houden ook onze vloot van tweehonderd trucks en achthonderd trailers stabiel, in het wegvervoer liggen onze wortels. De spoorsector heeft te maken met een capaciteitstekort vanwege achterblijvende investeringen in infrastructuur. Ook de binnenvaartsector zal om die reden blijven groeien.”

Zonnepanelen

De speerpunten in het strategische beleid van Verbrugge zijn veiligheid en energietransitie, zegt de CEO. “Op 29 september organiseerden wij een geslaagde veiligheidsdag met al onze medewerkers, tussen de zes- en zevenhonderd. Daar waren onder meer douane, brandweer en specialisten in veilig werken bij betrokken. Veiligheid heeft vanzelfsprekend onze grootste aandacht en die van onze klanten, maar voorlichting aan onze medewerkers moet ook plezierig zijn. Wat betreft duurzaamheid hebben wij een grote slag gemaakt met 24 mW capaciteit aan zonnepanelen op onze daken. Daarvan gebruiken wij maar 1 tot 1,5 mW zelf, in het kader van de elektrificatie kunnen we in de toekomst hiermee belangrijke stappen maken.”

Martin Verbrugge verwacht dat de komende jaren geen groei zal zitten in de totale overslag. “De breakbulkmarkt blijft naar verwachting stabiel. In het containervervoer zit groei, omdat steeds meer producten met containers vervoerd zullen worden. Wij blijven maximaal inzetten op duurzame modaliteiten.” De grond daarvoor is zo langzamerhand wel op. “Dat is een aandachtspunt waarvoor met overheden en ontwikkelaars een oplossing moet worden gevonden, maar we zitten hier natuurlijk fantastisch aan de Scheldemond.”