Antwerpse spelers zien verschuiving van container naar breakbulk

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Laden breakbulk
Laden breakbulk © Bart Timperman

Bij gebrek aan containercapaciteit wordt het opnieuw interessant om cargo als breakbulk te verschepen. De chartertarieven van multipurpose-schepen breken records. Ook Antwerpse havenspelers zoals Euroports en Fednav merken een verschuiving op.

De tarieven voor het charteren van multipurpose- en heavyliftschepen stijgen naar historische records. Volgens de ‘Multipurpose Time Charter Index’ van de Britse consultant Drewry zullen de gemiddelde chartertarieven voor eenjarige verhuurperiodes in juli 2021 ongeveer 65% hoger liggen dan in juli 2020. Dat is bijna 50% hoger dan in juli 2019 en overtreft de hoogste piek van 2008. 

Door de ontregelde containerflow wordt er veel meer naar stukgoed teruggegrepen waar dat kan. In de haven van Antwerpen steeg de overslag van conventioneel stukgoed in de eerste zes maanden van 2021 met 41,2% vergeleken met dezelfde periode van 2020. Ann De Smet, keyaccountmanager Shipping Lines bij Port of Antwerp: “Het is zeker zo dat er meer volumes als breakbulk worden verscheept dan in containers, maar jammer genoeg is dat heel moeilijk te becijferen. Mei 2021 was een topmaand. Zo’n maand hebben we niet meer gehad sinds 2011. Ook in juni zitten we bijna weer aan een miljoen ton breakbulk.” 

Katoennatie

“Zowel op onze linker- als rechteroeverterminal zien we een enorme toevloed van projectcargo zoals coils (rollen staal)”, vertelt Albert-Jan Ars, commercial manager Port Operations bij Katoennatie. “Alleen kunnen we moeilijk traceren of dat effectief verschoven is vanuit de containerflow. We krijgen heel veel breakbulkaanvragen binnen via de bekende heavyliftcarriers zoals SAL en BBC Chartering, maar of dat komt door de torenhoge containerprijzen, dat is moeilijk te beantwoorden.”

Euroports

Ook bij terminaloperator Euroports op Kaai 1207 zit de overslag van breakbulk stevig in de lift. COO Erik Klönhammer: “Op dit moment is het bijna evident dat lading die als breakbulk kan verstuurd worden, ook effectief als breakbulk wordt verscheept. Dat is niet alleen vanwege de beschikbaarheid, maar ook de kost. Een container vanuit het Verre Oosten naar hier krijgen, kan al gemakkelijk 10.000 dollar kosten. Het is niet zo dat het containervolume zwaar naar beneden is gegaan, maar we behandelen effectief veel meer stukgoed zoals staal, hout en plywood (plaatmateriaal triplex en multiplex).”

“De vraag is of dat blijft duren eenmaal de containerflows zich herstellen”, gaat hij verder. “Bedrijven beginnen zich vragen te stellen over de voor- en nadelen van containers. We horen in de markt dat er op lange termijn opnieuw naar breakbulk zou kunnen worden overgeschakeld.”

1.000 containers 

Etienne De Vel, commercieel manager & directeur van rederij Fednav in Antwerpen, ziet twee bewegingen. “MPP’s (multipurposeschepen) kunnen gemakkelijk duizend containers liften. Er zijn dan ook alsmaar meer containerrederijen die interesse hebben in de kleinere schepen om hun klanten toch te kunnen bedienen. Dat is een trend die we vroeger niet zagen”, vertelt hij. “Zo’n anderhalf jaar geleden kon je een MPP regelen voor 8.000 dollar per dag. Vandaag gaat dat al naar 18.000 dollar per dag. We zien absoluut een verhoging van de tonnage die we afvaren vanuit Noord-Europa naar Canada en de Verenigde Staten, zeker op het gebied van staal.”

Langs de andere kant zie je dat er steeds meer cargo uit containers wordt gehaald”, gaat hij verder. “Maar, is dat omdat er investeringsprojecten lopende zijn die gefinancierd worden door de VS, of komt het vooral omdat er geen plaats meer is op de containerschepen? Het aandeel van beide mogelijke oorzaken is moeilijk te bepalen.”

Julie Desmet