Luc Huysmans (Levaco/Atlas) geeft fakkel door aan zoon en dochters

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
De familie Huysmans
De familie Huysmans © Huysmans

Luc Huysmans, zaakvoerder van expediteur Levaco en eveneens de drijvende kracht achter het logistieke netwerk Atlas, geeft de fakkel door aan zijn zoon en dochters. “Mijn kinderen hebben elke stap moeten doorlopen en kennen de business dan ook van binnen en van buiten”, zegt Luc trots.

“Waar wij komen, willen mensen gewoon samenwerken en business doen; daar telt geen religie of land of ras. Het enige dat we op dat vlak ooit hebben meegemaakt, is dat we twee Amerikanen uit elkaar hebben moeten halen, de ene was voor Trump en de andere voor Clinton”, lacht Luc Huysmans. Het typeert de no-nonsense Antwerpenaar die gewoon zaken wil doen. Hij bouwde mee aan de expansie van het bedrijf Levaco, een klassieke expediteur met specialisatie in zeevracht, en stond ook aan de wieg van het Atlas Netwerk. Dat is een logistiek netwerk dat wereldwijd actief is. Luc Huysmans geeft de fakkel nu door: het Atlas Netwerk wordt voortgezet door dochter Lyanne, zoon Christopher en dochter Alycia nemen de leiding over Levaco.

Christopher en Alycia Huysmans zijn intussen de derde generatie. “We hebben het bedrijf overgenomen in het jaar 2000 van de oorspronkelijk eigenaars”, blikt Luc Huysmans terug. “Sinds Covid runnen mijn zoon en dochter het al voor 95%, nu geef ik de fakkel definitief door aan mijn kinderen.”

Levaco werd in 1967 opgericht door twee partners en ontwikkelde zich als een traditioneel expeditiebedrijf dat zich concentreert op zeevrachtactiviteiten voor zowel import als export. Luc Huysmans was zelf lange tijd directeur bij het expeditiebedrijf Navex, tot de kans zich voordeed om Levaco over te nemen. “De toenmalige eigenaar, Erik Van Der Haeghe, had geen opvolging en zo zijn we in gesprek geraakt. Intussen heeft Levaco ook 100% van de aandelen van Navex overgenomen. De naam bestaat nog steeds en we hebben er nog wel plannen mee”, licht Huysmans een tipje van de sluier.

Familiebedrijf

“Als ik begon waren er heel wat familiebedrijven in de haven, en kijk nu: er zijn er amper nog over. Waarom wij wel zijn blijven bestaan? Door hard te werken”, lacht Luc Huysmans. “En nu is de volgende generatie aan zet. Dat we ons profileren als familiebedrijf, is volgens mij één van onze grote troeven. Mijn zoon wilde alles leren, en vanaf zijn 18 jaar is hij met mij mee gegaan naar klanten. Dat was vaak ook voor de klanten een eye-opener: ze hebben te maken met een écht familiebedrijf, waar de kinderen elke stap hebben moeten doorlopen en de business dan ook van binnen en van buiten kennen.”

“Ik nam mijn zoon ook mee naar het buitenland om er klanten te gaan bezoeken, terwijl hij nog studeerde. Zo heeft hij in Vietnam brommer leren rijden, iets dat hij al die jaren van zijn moeder niet mocht”, lacht Luc Huysmans. “Destijds was reizen heel belangrijk om business te doen en waren we met Levaco heel sterk georiënteerd op overzeese cliënten.”

Na het afronden van haar hogeschool studies is ook Alycia bij Levaco gekomen. Zoals hij ook bij Christopher heeft gedaan, nam Luc Alycia mee naar een van de grotere conferenties in de logistieke industrie in Maleisië. Na een aantal opleidingen en met veel inzet legt zij zich nu mee toe op de leiding samen met Christopher. Terwijl Alycia zich heeft verdiept in import en Christopher op export, vullen zij elkaar goed aan. Een topteam zoals zij zelf zeggen.

Vandaag behoren veel KMO’s tot het cliënteel van Levaco, met name in West- en Oost-Vlaanderen. “Veel KMO’s daar zijn nog familiebedrijven, die zich meer aangesproken voelen door ons als familiebedrijf”, zegt Christopher Huysmans. Christopher vervulde voorheen een meer commerciële rol in het bedrijf, maar neemt voortaan de leiding van Levaco. “Waar ik bijzonder trots op ben, is de goede band die we met vele van onze klanten hebben kunnen uitbouwen. Zo zijn er bedrijven die al meer dan 40 jaar klant zijn bij Levaco.”

Evolutie

Gevraagd naar de grootste verandering die hij heeft meegemaakt, verwijst Luc Huysmans naar de opkomst van het digitale tijdperk. “De grootste verandering die we hebben gezien is zeker op het vlak van IT, met de opkomst van alle toepassingen en internet, die de manier van bedrijfsvoering toch grondig hebben veranderd. Twaalf jaar gelden werkten we nog met cheques…”

“Vandaag is vergroening het meest besproken thema in de logistiek. Persoonlijk denk ik dat het een must is en dat iedereen mee moet, al zie je toch wel dat de shipping wat achterop loopt. Elke rederij veegt voor eigen deur, ze zeggen allemaal hetzelfde maar willen niet met elkaar samenwerken. Een ander heet hangijzer is digitalisering, al vind ik dat we op dat vlak veel te weinig hebben bereikt. We slagen er niet in om in Antwerpen iets op poten te zetten, hoe kunnen we dan op wereldvlak het voortouw nemen?” vraagt Luc Huysmans zich af.

“Het grootste probleem vandaag is geschikt personeel vinden, en persoonlijk beschouw ik dat een beetje als een falen dat we de jeugd niet meer warm krijgen voor een job in de logistiek. Al is het misschien wel een algemeen verschijnsel: waar wordt de jeugd nog warm van?”, vraagt Luc Huysmans zich af. “Duitse expeditiebedrijven werken bijvoorbeeld met een ‘Praktikum’ (een stage tijens de opleiding, red), maar in ons land slagen we er niet in om zoiets op poten te zetten, terwijl het de enige manier is om de jongeren te tonen waar het over gaat. De instroom uit logistieke opleidingen vandaag is minimaal, er zijn veel meer vacatures dan dat er studenten afstuderen. Wat ons betreft kunnen wij zeker trots zijn op ons team, want wij hebben een ideale mix van kennis en snelheid. ”

Netwerken

Luc Huysmans is ook de drijvende kracht achter het ‘Atlas International Network’, een onafhankelijk samenwerkingsverband van expediteurs en aanverwante logistieke dienstverleners. De leden ervan werken proactief samen op 5 continenten om een betrouwbaar netwerk uit te bouwen, wat hun dienstverlening ten goede komt en de risico’s verkleint. “Doel van het netwerk is kwalitatieve bedrijven samenbrengen”, zegt Huysmans. “We screenen de mensen en vragen alle financiële rapporten op.”

“Met het Atlas netwerk vertegenwoordigen we 900 bedrijven wereldwijd met de diverse netwerken”, zegt Luc Huysmans. “Sinds mijn dochter Lyanne erbij is, zijn we bijna verviervoudigd. We hebben tal van nieuwe initiatieven genomen. Zo hebben we tijdens Covid een expertisenetwerk uitgebouwd gespecialiseerd in pharma en breakbulk.”

“We organiseren ook een jaarlijkse conferentie”, vult Lyanne aan, “en die vindt dit jaar plaats op Bali. Elk jaar gaat het door op een andere locatie. De conferentie is telkens een programma van 4 dagen, waarbij we traditioneel starten met een cocktail voor een eerste kennismaking. Die wordt gevolgd door een plenaire sessie, waarbij we meedere sprekers uitnodigen. Er staat ook altijd een ontdekking van de locatie op het programma, om het aangename aan het nuttige te koppelen. Nadien is het dan weer tijd om zaken te doen, wat dan veel vlotter gaat omdat alle deelnemers elkaar al in een andere sfeer hebben leren kennen.”

“Ons grote voordeel is dat er heel veel bedrijfseigenaren zelf komen, of het toplevel management. Daardoor zijn de conferenties altijd zeer hoogstaand. Het is heel intensief, maar het loont absoluut de moeite”, besluit Lyanne.

Luc Huysmans (Levaco/Atlas) geeft fakkel door aan zoon en dochters – Flows

Luc Huysmans (Levaco/Atlas) geeft fakkel door aan zoon en dochters

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
De familie Huysmans
De familie Huysmans © Huysmans

Luc Huysmans, zaakvoerder van expediteur Levaco en eveneens de drijvende kracht achter het logistieke netwerk Atlas, geeft de fakkel door aan zijn zoon en dochters. “Mijn kinderen hebben elke stap moeten doorlopen en kennen de business dan ook van binnen en van buiten”, zegt Luc trots.

“Waar wij komen, willen mensen gewoon samenwerken en business doen; daar telt geen religie of land of ras. Het enige dat we op dat vlak ooit hebben meegemaakt, is dat we twee Amerikanen uit elkaar hebben moeten halen, de ene was voor Trump en de andere voor Clinton”, lacht Luc Huysmans. Het typeert de no-nonsense Antwerpenaar die gewoon zaken wil doen. Hij bouwde mee aan de expansie van het bedrijf Levaco, een klassieke expediteur met specialisatie in zeevracht, en stond ook aan de wieg van het Atlas Netwerk. Dat is een logistiek netwerk dat wereldwijd actief is. Luc Huysmans geeft de fakkel nu door: het Atlas Netwerk wordt voortgezet door dochter Lyanne, zoon Christopher en dochter Alycia nemen de leiding over Levaco.

Christopher en Alycia Huysmans zijn intussen de derde generatie. “We hebben het bedrijf overgenomen in het jaar 2000 van de oorspronkelijk eigenaars”, blikt Luc Huysmans terug. “Sinds Covid runnen mijn zoon en dochter het al voor 95%, nu geef ik de fakkel definitief door aan mijn kinderen.”

Levaco werd in 1967 opgericht door twee partners en ontwikkelde zich als een traditioneel expeditiebedrijf dat zich concentreert op zeevrachtactiviteiten voor zowel import als export. Luc Huysmans was zelf lange tijd directeur bij het expeditiebedrijf Navex, tot de kans zich voordeed om Levaco over te nemen. “De toenmalige eigenaar, Erik Van Der Haeghe, had geen opvolging en zo zijn we in gesprek geraakt. Intussen heeft Levaco ook 100% van de aandelen van Navex overgenomen. De naam bestaat nog steeds en we hebben er nog wel plannen mee”, licht Huysmans een tipje van de sluier.

Familiebedrijf

“Als ik begon waren er heel wat familiebedrijven in de haven, en kijk nu: er zijn er amper nog over. Waarom wij wel zijn blijven bestaan? Door hard te werken”, lacht Luc Huysmans. “En nu is de volgende generatie aan zet. Dat we ons profileren als familiebedrijf, is volgens mij één van onze grote troeven. Mijn zoon wilde alles leren, en vanaf zijn 18 jaar is hij met mij mee gegaan naar klanten. Dat was vaak ook voor de klanten een eye-opener: ze hebben te maken met een écht familiebedrijf, waar de kinderen elke stap hebben moeten doorlopen en de business dan ook van binnen en van buiten kennen.”

“Ik nam mijn zoon ook mee naar het buitenland om er klanten te gaan bezoeken, terwijl hij nog studeerde. Zo heeft hij in Vietnam brommer leren rijden, iets dat hij al die jaren van zijn moeder niet mocht”, lacht Luc Huysmans. “Destijds was reizen heel belangrijk om business te doen en waren we met Levaco heel sterk georiënteerd op overzeese cliënten.”

Na het afronden van haar hogeschool studies is ook Alycia bij Levaco gekomen. Zoals hij ook bij Christopher heeft gedaan, nam Luc Alycia mee naar een van de grotere conferenties in de logistieke industrie in Maleisië. Na een aantal opleidingen en met veel inzet legt zij zich nu mee toe op de leiding samen met Christopher. Terwijl Alycia zich heeft verdiept in import en Christopher op export, vullen zij elkaar goed aan. Een topteam zoals zij zelf zeggen.

Vandaag behoren veel KMO’s tot het cliënteel van Levaco, met name in West- en Oost-Vlaanderen. “Veel KMO’s daar zijn nog familiebedrijven, die zich meer aangesproken voelen door ons als familiebedrijf”, zegt Christopher Huysmans. Christopher vervulde voorheen een meer commerciële rol in het bedrijf, maar neemt voortaan de leiding van Levaco. “Waar ik bijzonder trots op ben, is de goede band die we met vele van onze klanten hebben kunnen uitbouwen. Zo zijn er bedrijven die al meer dan 40 jaar klant zijn bij Levaco.”

Evolutie

Gevraagd naar de grootste verandering die hij heeft meegemaakt, verwijst Luc Huysmans naar de opkomst van het digitale tijdperk. “De grootste verandering die we hebben gezien is zeker op het vlak van IT, met de opkomst van alle toepassingen en internet, die de manier van bedrijfsvoering toch grondig hebben veranderd. Twaalf jaar gelden werkten we nog met cheques…”

“Vandaag is vergroening het meest besproken thema in de logistiek. Persoonlijk denk ik dat het een must is en dat iedereen mee moet, al zie je toch wel dat de shipping wat achterop loopt. Elke rederij veegt voor eigen deur, ze zeggen allemaal hetzelfde maar willen niet met elkaar samenwerken. Een ander heet hangijzer is digitalisering, al vind ik dat we op dat vlak veel te weinig hebben bereikt. We slagen er niet in om in Antwerpen iets op poten te zetten, hoe kunnen we dan op wereldvlak het voortouw nemen?” vraagt Luc Huysmans zich af.

“Het grootste probleem vandaag is geschikt personeel vinden, en persoonlijk beschouw ik dat een beetje als een falen dat we de jeugd niet meer warm krijgen voor een job in de logistiek. Al is het misschien wel een algemeen verschijnsel: waar wordt de jeugd nog warm van?”, vraagt Luc Huysmans zich af. “Duitse expeditiebedrijven werken bijvoorbeeld met een ‘Praktikum’ (een stage tijens de opleiding, red), maar in ons land slagen we er niet in om zoiets op poten te zetten, terwijl het de enige manier is om de jongeren te tonen waar het over gaat. De instroom uit logistieke opleidingen vandaag is minimaal, er zijn veel meer vacatures dan dat er studenten afstuderen. Wat ons betreft kunnen wij zeker trots zijn op ons team, want wij hebben een ideale mix van kennis en snelheid. ”

Netwerken

Luc Huysmans is ook de drijvende kracht achter het ‘Atlas International Network’, een onafhankelijk samenwerkingsverband van expediteurs en aanverwante logistieke dienstverleners. De leden ervan werken proactief samen op 5 continenten om een betrouwbaar netwerk uit te bouwen, wat hun dienstverlening ten goede komt en de risico’s verkleint. “Doel van het netwerk is kwalitatieve bedrijven samenbrengen”, zegt Huysmans. “We screenen de mensen en vragen alle financiële rapporten op.”

“Met het Atlas netwerk vertegenwoordigen we 900 bedrijven wereldwijd met de diverse netwerken”, zegt Luc Huysmans. “Sinds mijn dochter Lyanne erbij is, zijn we bijna verviervoudigd. We hebben tal van nieuwe initiatieven genomen. Zo hebben we tijdens Covid een expertisenetwerk uitgebouwd gespecialiseerd in pharma en breakbulk.”

“We organiseren ook een jaarlijkse conferentie”, vult Lyanne aan, “en die vindt dit jaar plaats op Bali. Elk jaar gaat het door op een andere locatie. De conferentie is telkens een programma van 4 dagen, waarbij we traditioneel starten met een cocktail voor een eerste kennismaking. Die wordt gevolgd door een plenaire sessie, waarbij we meedere sprekers uitnodigen. Er staat ook altijd een ontdekking van de locatie op het programma, om het aangename aan het nuttige te koppelen. Nadien is het dan weer tijd om zaken te doen, wat dan veel vlotter gaat omdat alle deelnemers elkaar al in een andere sfeer hebben leren kennen.”

“Ons grote voordeel is dat er heel veel bedrijfseigenaren zelf komen, of het toplevel management. Daardoor zijn de conferenties altijd zeer hoogstaand. Het is heel intensief, maar het loont absoluut de moeite”, besluit Lyanne.