Exmar sluit 2018 af in het rood

Gastankerrederij Exmar sloot het vorige jaar af met een verlies van 16 miljoen dollar tegenover een winst van 28 miljoen dollar eind 2017. Zowel in het lpg- als in het lng-segment ging het bedrijfsresultaat erop achteruit.

De omzet van de groep daalde van 215 miljoen dollar in 2017 naar 172 miljoen dollar vorig jaar. De ebitda (winst voor aftrek van belastingen, afschrijvingen en waardevermindering) halveerde van 141 miljoen dollar naar 67 miljoen dollar. In 2017 realiseerde Exmar wel een meerwaarde van 71,6 miljoen dollar op de verkoop van vaste activa.

Lpg

De bedrijfswinst van de lpg-activiteiten daalde van 4,6 miljoen dollar in 2017 naar 3,2 miljoen dollar vorig jaar. Exmar verwijst hiervoor onder meer naar de afgenomen vraag in China en India in het begin van het jaar. Dat zorgde voor een daling van de opbrengsten uit de Very Large Gas Carriers (VLGC).

Voor de twee nieuwe VLGC-tankers – die de rederij bij het Chinese Hanjin Heavy Industries (HHI) had besteld voor klant Equinor – moet het op zoek naar een nieuwe werf aangezien HHI een gerechtelijk akkoord heeft aangevraagd.

In de ‘midsize’ markt heeft Exmar voor dit jaar een solide basis met een dekking van 79% van de capaciteit van de twintig schepen tellende vloot.

Lng

In het lng-segment speelde het feit dat een contract voor de drijvende hervloeibaarmakingseenheid ‘Caribbean FLNG’ (ondertussen in ‘Tango FLNG’  omgedoopt) lang uitbleef, de rederij parten. Vanaf het tweede kwartaal van dit jaar zal de begin dit jaar naar Argentinië verscheepte eenheid (foto) operationeel zijn voor het Argentijnse staatsbedrijf YPF. Ze moet zorgen voor een jaarlijkse ebitda van naar schatting 43 miljoen dollar.

De drijvende hervergassingseenheid (FSRU), die verhuurd werd aan Gunvor, ligt momenteel nog in Singapore. Daar wacht ze op groen licht om ingezet te worden op een projectsite. Sinds oktober 2018 wordt al wel huur ontvangen.

De bedrijfswinst van de lng-activiteiten bedroeg 21,4 miljoen dollar, een meerwaarde van 31 miljoen dollar op de verkoop van de ‘Excelsior’ inbegrepen. In 2017 was dat nog 47,6 miljoen dollar, maar ook toen werd een meerwaarde geboekt op de verkoop van schepen ter waarde van 70 miljoen dollar.

Koen Heinen