G&V breidt tankstation achterhaven Zeebrugge uit zonder aardgas
G&V vraagt een vergunning om zijn tankstation voor trucks en treinen in Zeebrugge uit te breiden met laadposten voor elektriciteit en biodiesel. Opmerkelijk is dat geen gebruik wordt gemaakt van een eerdere vergunning voor lng-pompen.
Brandstoffenverdeler G&V Servicestations uit Kuurne vraagt een vergunning voor het uitbreiden van zijn tankstation voor trucks en treinen in de Aziëstraat in de achterhaven van Zeebrugge. Op dat terrein ligt een deel van de spoorbundel Ramskapelle, waarop de omliggende bedrijven aangesloten zijn. De aanvraag omvat een uitbreiding van het gedeelte voor vrachtwagens met drie extra lanen met laadpalen voor elektriciteit (EV) en pompen voor de plantaardige diesel Hydrotreated Vegetable Oil (HVO).
“Dit project wordt een meerwaarde voor de steeds toenemende vraag naar milieuvriendelijke brandstoffen”, motiveert G&V zijn aanvraag. “Dit kan beschouwd worden als een complementaire, dienstverlenende activiteit ten behoeve van de omringende industriële bedrijvigheid.”
Zonder aardgas
Het project omvat het verbreden van de in- en uitrit en voor de elektriciteit komen er laadpalen, een nieuwe hoogspanningscabine en een container met batterijen. Voor de biodiesel HVO komt er een bovengrondse tank van 30 m3. De vloeistofdichte betonpiste wordt uitgebreid maar de bestaande luifel blijft ongewijzigd.
Opmerkelijk: G&V maakt geen gebruik van een eerder toegekende vergunning (2020) om het tankstation met lng-pompen uit te breiden. Ook aan het gedeelte voor het tanken van locomotieven verandert er niets. Het openbaar onderzoek loopt tot woensdag 1 mei.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.