Exmar profiteert van sterke vraag naar energie in eerste kwartaal 2023

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Lng-tanker 'Excalibur' van Antwerpse rederij Exmar
Lng-tanker ‘Excalibur’ van Antwerpse rederij Exmar © Exmar

De Antwerpse tankerrederij Exmar boekte in het eerste kwartaal van 2023 een operationele winst van 42,2 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2022 bedroeg de winst nog 14,7 miljoen dollar. De sterke vraag naar energie – lpg en ammoniak – resulteerde in recordvrachttarieven.

Na een sterk boekjaar 2022 – Exmar rijfde een nettowinst van maar liefst 320,3 miljoen dollar binnen – zet de positieve evolutie van de cijfers zich in het eerste kwartaal van 2023 voort. “De verschillende contracten die in 2022 werden gesloten en de gunstige marktomstandigheden komen tot uiting in de resultaten van het eerste kwartaal”, meldt Exmar in zijn kwartaalverslag.

ENI

Exmar boekte een omzet op proportionele basis van 87,6 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder 45,7 miljoen dollar. De stijging van de opbrengsten is voornamelijk te danken aan de ingebruikname van het drijvende hervergassingsschip ‘FSRU Eemshaven LNG’ en de contracten die met de Italiaanse energiegroep ENI in 2022 werden ondertekend. Het gaat daarbij om de verkoop van de ‘Tango FLNG’ aan ENI en de ondertekening van een tienjarige charterovereenkomst met ENI voor de lng-tanker ‘Excalibur’ (zie foto).

Het nettoresultaat ging van een verlies van 7,7 miljoen dollar naar een winst van 19,8 miljoen dollar.

De vooruitzichten voor de rest van 2023 zijn volgens Exmar veelbelovend. “De markt zet het geleidelijke herstel voort na de COVID-19-impact op de raffinaderijproductie, en de vooruitzichten zijn positief dankzij de verwachte toegenomen volumes en het lage aantal nieuwbouworders”, meldt de Belgische carrier.

Scheepsorders

In maart 2023 plaatste Exmar een bestelling van twee extra MGC’s (midsize gas carriers) met een capaciteit van 46.000 m3. De nieuw bestelde schepen zullen worden uitgerust met dual-fuelvoortstuwing en de contracten bevatten de mogelijkheid om de schepen met ammoniakaandrijving te laten uitrusten. De middelgrote lpg-tanker ‘Bastogne’ (bouwjaar 2002) werd verkocht en in februari 2023 aan zijn nieuwe eigenaars geleverd.

Nieuwe aanstelling

Exmar kondigde in het eerste kwartaalverslag ook aan dat Laurent Verhelst, vaste vertegenwoordiger van Cometecco, per 1 mei 2023 als chief financial officer en lid van het uitvoerend comité werd aangesteld. Verhelst neemt de functie over van Christine Verhaert, vaste vertegenwoordiger van Finmore.

Exmar profiteert van sterke vraag naar energie in eerste kwartaal 2023 – Flows

Exmar profiteert van sterke vraag naar energie in eerste kwartaal 2023

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Lng-tanker 'Excalibur' van Exmar
Lng-tanker ‘Excalibur’ van Exmar © Exmar

De Antwerpse tankerrederij Exmar boekte in het eerste kwartaal van 2023 een operationele winst van 42,2 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2022 bedroeg de winst nog 14,7 miljoen dollar. De sterke vraag naar energie – lpg en ammoniak – resulteerde in recordvrachttarieven.

Na een sterk boekjaar 2022 – Exmar rijfde een nettowinst van maar liefst 320,3 miljoen dollar binnen – zet de positieve evolutie van de cijfers zich in het eerste kwartaal van 2023 voort. “De verschillende contracten die in 2022 werden gesloten en de gunstige marktomstandigheden komen tot uiting in de resultaten van het eerste kwartaal”, meldt Exmar in zijn kwartaalverslag.

ENI

Exmar boekte een omzet op proportionele basis van 87,6 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder 45,7 miljoen dollar. De stijging van de opbrengsten is voornamelijk te danken aan de ingebruikname van het drijvende hervergassingsschip ‘FSRU Eemshaven LNG’ en de contracten die met de Italiaanse energiegroep ENI in 2022 werden ondertekend. Het gaat daarbij om de verkoop van de ‘Tango FLNG’ aan ENI en de ondertekening van een tienjarige charterovereenkomst met ENI voor de lng-tanker ‘Excalibur’ (zie foto).

Het nettoresultaat ging van een verlies van 7,7 miljoen dollar naar een winst van 19,8 miljoen dollar.

De vooruitzichten voor de rest van 2023 zijn volgens Exmar veelbelovend. “De markt zet het geleidelijke herstel voort na de COVID-19-impact op de raffinaderijproductie, en de vooruitzichten zijn positief dankzij de verwachte toegenomen volumes en het lage aantal nieuwbouworders”, meldt de Belgische carrier.

Scheepsorders

In maart 2023 plaatste Exmar een bestelling van twee extra MGC’s (midsize gas carriers) met een capaciteit van 46.000 m3. De nieuw bestelde schepen zullen worden uitgerust met dual-fuelvoortstuwing en de contracten bevatten de mogelijkheid om de schepen met ammoniakaandrijving te laten uitrusten. De middelgrote lpg-tanker ‘Bastogne’ (bouwjaar 2002) werd verkocht en in februari 2023 aan zijn nieuwe eigenaars geleverd.

Nieuwe aanstelling

Exmar kondigde in het eerste kwartaalverslag ook aan dat Laurent Verhelst, vaste vertegenwoordiger van Cometecco, per 1 mei 2023 als chief financial officer en lid van het uitvoerend comité werd aangesteld. Verhelst neemt de functie over van Christine Verhaert, vaste vertegenwoordiger van Finmore.