Onderdeel brug afgesloten havenroute (A4) klaar voor plaatsing

Nieuws, Varia
Jan-Kees Verschuure
Heinenoordtunnel
Heinenoordtunnel © Rijkswaterstaat

De nieuwe klep van de Nederlandse Haringvlietbrug werd klaargemaakt voor transport, zo meldt Infrasite.nl. De brug in de havenroute Rotterdam-Antwerpen (A4/A29) blijft voor de operatie tot augustus afgesloten.

Alle beweegbare delen van de brug moeten worden vernieuwd. Hierdoor moet het doorgaande verkeer tussen de havens omrijden via Breda. Zelfrijdende trailers reden de brugklep van de werf van Hollandia Infra naar een drijvend ponton. Van hieruit vaart het ponton naar de Haringvlietbrug in de A29. Daar komt de nieuwe brugklep op de plaats van de oude, die in juni werd uitgehesen.

Productie

De nieuwe brugklep bestaat uit een stalen brugdek, ballastkist, contragewicht en bewegingswerk. In het afgelopen jaar laste de staalbouwer honderden staalplaten aan elkaar. Het resultaat, een brugklep van tweeduizend ton, werd in de afgelopen maanden geconserveerd in een productiehal in het Nederlandse Krimpen aan den IJssel, aldus Infrasite.

Transport

Voordat het ponton naar de Haringvlietbrug vaart, wordt er zogeheten ‘zeevasting’ aangebracht. Dat zijn stalen frames die op het ponton worden gelast om de brugklep op zijn plek te houden tijdens de tocht. Het verplaatsen van de nieuwe brugklep op woensdag 28 juni 2023 gebeurde met SPMT’s. Die zelfrijdende trailers reden de brugklep stukje voor stukje op een ponton.

Uiterlijk op 4 augustus 2023 moet de Haringvlietbrug weer open zijn voor doorgaand verkeer, en ook de doorvaart van hogere scheepvaart (+13 meter). De havenroute Rotterdam-Antwerpen is dan nog buiten gebruik: verderop richting Rotterdam wordt ook de Heinenoordtunnel gerenoveerd (foto). Die is gesloten in beide richtingen tot vrijdag 1 september 2023.

Onderdeel brug afgesloten havenroute (A4) klaar voor plaatsing – Flows

Onderdeel brug afgesloten havenroute (A4) klaar voor plaatsing

Nieuws, Varia
Jan-Kees Verschuure
Heinenoordtunnel
Heinenoordtunnel © Rijkswaterstaat

De nieuwe klep van de Nederlandse Haringvlietbrug werd klaargemaakt voor transport, zo meldt Infrasite.nl. De brug in de havenroute Rotterdam-Antwerpen (A4/A29) blijft voor de operatie tot augustus afgesloten.

Alle beweegbare delen van de brug moeten worden vernieuwd. Hierdoor moet het doorgaande verkeer tussen de havens omrijden via Breda. Zelfrijdende trailers reden de brugklep van de werf van Hollandia Infra naar een drijvend ponton. Van hieruit vaart het ponton naar de Haringvlietbrug in de A29. Daar komt de nieuwe brugklep op de plaats van de oude, die in juni werd uitgehesen.

Productie

De nieuwe brugklep bestaat uit een stalen brugdek, ballastkist, contragewicht en bewegingswerk. In het afgelopen jaar laste de staalbouwer honderden staalplaten aan elkaar. Het resultaat, een brugklep van tweeduizend ton, werd in de afgelopen maanden geconserveerd in een productiehal in het Nederlandse Krimpen aan den IJssel, aldus Infrasite.

Transport

Voordat het ponton naar de Haringvlietbrug vaart, wordt er zogeheten ‘zeevasting’ aangebracht. Dat zijn stalen frames die op het ponton worden gelast om de brugklep op zijn plek te houden tijdens de tocht. Het verplaatsen van de nieuwe brugklep op woensdag 28 juni 2023 gebeurde met SPMT’s. Die zelfrijdende trailers reden de brugklep stukje voor stukje op een ponton.

Uiterlijk op 4 augustus 2023 moet de Haringvlietbrug weer open zijn voor doorgaand verkeer, en ook de doorvaart van hogere scheepvaart (+13 meter). De havenroute Rotterdam-Antwerpen is dan nog buiten gebruik: verderop richting Rotterdam wordt ook de Heinenoordtunnel gerenoveerd (foto). Die is gesloten in beide richtingen tot vrijdag 1 september 2023.