Alaerts (Foodcareplus): “EU belangrijk in ecosysteem groenten/fruit”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Steve Alaerts Foodcareplus
Steve Alaerts, directeur van Foodcareplus © Foodcareplus

Steve Alaerts, directeur van het Antwerpse Foodcareplus (Remant Group), werd recent verkozen tot lid van het bestuur van de International Fresh Produce Association (IFPA). Hij werd er meteen ook benoemd tot voorzitter van de Supply Chain Council.

Foodcareplus is sinds 2018 een onderdeel van Remant Group, een familiale logistieke onderneming. “Foodcareplus bestaat al 20 jaar. Ik ging persoonlijk aan de slag bij Foodcareplus in april 2004″, vertelt Steve Alaerts. “Zelf ben ik er gestart als sales manager en ik werk er dus ondertussen ook al bijna 20 jaar.”

Voorheen werkte Alaerts nog voor de rederij Huyndai Merchant Marine. “In die beginperiode was ik gespecialiseerd in marktontwikkeling, service design, enzovoort. In 2004 zijn we gestart met de opening naar de Aziatische markt met de oprichting van een kantoor in China. Foodcareplus was oorspronkelijk gespecialiseerd in het wereldwijde vervoer van vlees en vis, in het bijzonder richting het Afrikaans continent. Later zijn de activiteiten uitgebreid naar zuivel, groenten en fruit”, aldus Steve Alaerts.

Uitbreiding

Naast ‘protein & dairy’ breidden de activiteiten in 2005 verder uit met een tweede tak voor de bakkerij- en confisceriesector. “Dat zijn bakkerij-ingrediënten. We werken onder meer voor een van de grootste Europese bakkerijgroepen, eveneens een familiaal bedrijf. In 2008 zijn we dan gestart met een derde tak, een afdeling transport van verse groenten en fruit, zowel import als export. We assisteren telers en exporteurs met het betreden van nieuwe markten. Een mooi voorbeeld hiervan is de introductie van de Conference peer in China in 2010. Deze drie takken hebben we de voorbije jaren verder ontwikkeld ”, legt Alaerts uit.

IFPA

Eerder deze maand werd Steve Alaerts in het Californische Anaheim verkozen als bestuurslid van de International Fresh Produce Association (IFPA) en benoemd tot voorzitter van de Supply Chain Council. “Wij zijn de eerste en enige logistieke speler die een bestuurszetel heeft in IFPA. We hebben 1 van de 42 zetels, naast de grootste bedrijven in de sector. Foodcareplus is ook stichtend lid van de Reefer Perishables Groep in de haven van Antwerpen.”

IFPA staat voor het ondersteunen en ontwikkelen van de groenten-, fruit- en bloemensector. Door het ondersteunen van de supply chain wil de organisatie  onder meer de ‘food waste’ beperken. IFPA telt 84 medewerkers die instaan voor het volledig ontzorgen van de 3.000 leden. Elk groenten- en fruitbedrijf is lid.

“Elk jaar organiseert IFPA ook een van de belangrijkste fruit- en groentenbeurzen in de VS, namelijk de Global Produce & Floral Show”, licht Alaerts toe. “Wat ook typisch is voor IFPA, is dat alle winsten terugvloeien naar de sector. Wij zijn lid geworden van IFPA omdat ze een globalere footprint willen, met uitbreiding naar Europa en Azië. Ik heb mee mijn schouders gezet onder de taskforce voor de globalisering. Ik ben voorgedragen als bestuurder omdat mijn werk in de werkgroep ‘best practices’ is opgevallen. Die werkgroep werkt en rapporteert aan mijn council. Het verschil tussen een werkgroep en een council is dat deze laatste bestaat uit mensen die lid zijn van het bestuur.”

Resources

Een van de taken die Alaerts al met de Supply Chain Council verwezenlijkt heeft, is het internationaliseren van de resources. “Zij werkten uitsluitend met Amerikaanse documenten met lokale terminologie. Als ze Europa en Azië willen meenemen, moeten die nieuwe leden zich ook aangesproken voelen. Uiteindelijk heeft de ‘Leadership Commission’ mij gevraagd om voorzitter te worden van de Supply Chain Council voor de komende drie jaar. De belangrijkste missies van de Council zijn ‘advocacy’, ‘promotion’ en ‘guidance’. De raden van bestuur vinden telkens plaats tijdens de beurs, afwisselend in California (Anaheim), Georgia (Atlanta) en Florida (Orlando). Er zijn drie raden van bestuur per jaar, waarvan twee fysiek (tijdens de Global Produce & Floral Show), één in een ander land en één virtueel”, legt Steve Alaerts uit.

Antwerpen

IFPA werkt in het kader van de globale scope met een aantal lokale vertegenwoordigingen. “Ze hebben vertegenwoordigingen in Zuid-Afrika, Mexico, Chili, Australië en Nieuw-Zeeland. Ook in Europa willen ze op termijn een vertegenwoordiging. Ik wil er voor zorgen dat die naar Antwerpen komt. De Europese Unie speelt een belangrijke rol in het hele ecosysteem van groenten en fruit”, benadrukt Alaerts.

Voorzitterschap

De aanstelling tot voorzitter van de Supply Chain Council was voor Steve Alaerts een ongelooflijke ervaring. “Ik heb eerst een drie uur durende disseminatie gekregen over de organisatiestructuur, het leiderschap, de financiering, enzovoort. De doelstelling is om de ‘Fresh Produce Supply Chain of the Future’ te bouwen. Met de steun van de groenten- en fruitsector is het ook de ambitie om een breder overlegplatform te creëren met betere kennisuitwisseling en begrip voor elkaar. De vorige jaren waren er wel wat moeilijkheden door te weinig wederzijds begrip.”

“Tijdens de pandemie raakten de gemoederen verhit doordat de rederijen hogere tarieven begonnen aan te rekenen terwijl er congestie was. Dat zorgde voor stress bij de actoren. In de VS heeft dat zelfs tot rechtszaken geleid. Mijn eerste prioriteit zal zijn om de betrokkenen bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat ze weer met elkaar praten. De recentste Supply Chain Council telde 80 deelnemers, producenten, telers, technologie, enzovoort, maar geen enkele rederij. Dat was teleurstellend om vast te stellen. Nochtans komt 60% van de omzet uit reefervervoer van de rederijen van groenten en fruit. Ook andere transportactoren en solution providers waren er niet bij. Dat is bizar”, onderstreept hij.

Europa

Voor het creëren van de ‘Fresh Produce Supply Chain of the Future’ zal de nadruk liggen op het vervoer, de veiligheid en veerkracht van de toeleveringsketen en het identificeren van efficiëntieverbeteringen. “De andere actoren hebben er belang bij te begrijpen wat daar allemaal deel van uitmaakt. We willen een blueprint om de supply chain te organiseren, waarbij iedereen evenwaardig is. Dat moet leiden tot minder ‘food waste’ en minder claims. Daarvoor moeten er op een vertrouwelijke manier data uitgewisseld worden om een soort toolbox te creëren. Maar eerst moet er duidelijkheid zijn over wat we willen bereiken. Dat is een mooi project”.

Allaerts wil dat de Europese reders en dienstverleners mee bij dat project aansluiten. “Met MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Maersk ligt al 60% van het reefervolume bij Europese carriers. Fruit en groenten zijn een van de moeilijkste segmenten in de reefermarkt. Als groenten en fruit vast zitten in de keten, kost dat geld en gaat er ook productie verloren. Met kleine verbeteringen willen we dat vermijden. Er zijn al veel initiatieven maar er wordt nog te veel in silo’s gewerkt. Er zijn heel wat innovaties en producten ontwikkeld in de Europese havengemeenschappen en logistieke clusters die kunnen bijdragen aan het project. Het zou mooi zijn als we dus enkele van die oplossingen kunnen exporteren in het kader van het Fresh Supply Chain of The Future project”, besluit Steve Alaerts.

Alaerts (Foodcareplus): “EU belangrijk in ecosysteem groenten/fruit” – Flows

Alaerts (Foodcareplus): “EU belangrijk in ecosysteem groenten/fruit”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Steve Alaerts Foodcareplus
Steve Alaerts, directeur van Foodcareplus © Foodcareplus

Steve Alaerts, directeur van het Antwerpse Foodcareplus (Remant Group), werd recent verkozen tot lid van het bestuur van de International Fresh Produce Association (IFPA). Hij werd er meteen ook benoemd tot voorzitter van de Supply Chain Council.

Foodcareplus is sinds 2018 een onderdeel van Remant Group, een familiale logistieke onderneming. “Foodcareplus bestaat al 20 jaar. Ik ging persoonlijk aan de slag bij Foodcareplus in april 2004″, vertelt Steve Alaerts. “Zelf ben ik er gestart als sales manager en ik werk er dus ondertussen ook al bijna 20 jaar.”

Voorheen werkte Alaerts nog voor de rederij Huyndai Merchant Marine. “In die beginperiode was ik gespecialiseerd in marktontwikkeling, service design, enzovoort. In 2004 zijn we gestart met de opening naar de Aziatische markt met de oprichting van een kantoor in China. Foodcareplus was oorspronkelijk gespecialiseerd in het wereldwijde vervoer van vlees en vis, in het bijzonder richting het Afrikaans continent. Later zijn de activiteiten uitgebreid naar zuivel, groenten en fruit”, aldus Steve Alaerts.

Uitbreiding

Naast ‘protein & dairy’ breidden de activiteiten in 2005 verder uit met een tweede tak voor de bakkerij- en confisceriesector. “Dat zijn bakkerij-ingrediënten. We werken onder meer voor een van de grootste Europese bakkerijgroepen, eveneens een familiaal bedrijf. In 2008 zijn we dan gestart met een derde tak, een afdeling transport van verse groenten en fruit, zowel import als export. We assisteren telers en exporteurs met het betreden van nieuwe markten. Een mooi voorbeeld hiervan is de introductie van de Conference peer in China in 2010. Deze drie takken hebben we de voorbije jaren verder ontwikkeld ”, legt Alaerts uit.

IFPA

Eerder deze maand werd Steve Alaerts in het Californische Anaheim verkozen als bestuurslid van de International Fresh Produce Association (IFPA) en benoemd tot voorzitter van de Supply Chain Council. “Wij zijn de eerste en enige logistieke speler die een bestuurszetel heeft in IFPA. We hebben 1 van de 42 zetels, naast de grootste bedrijven in de sector. Foodcareplus is ook stichtend lid van de Reefer Perishables Groep in de haven van Antwerpen.”

IFPA staat voor het ondersteunen en ontwikkelen van de groenten-, fruit- en bloemensector. Door het ondersteunen van de supply chain wil de organisatie  onder meer de ‘food waste’ beperken. IFPA telt 84 medewerkers die instaan voor het volledig ontzorgen van de 3.000 leden. Elk groenten- en fruitbedrijf is lid.

“Elk jaar organiseert IFPA ook een van de belangrijkste fruit- en groentenbeurzen in de VS, namelijk de Global Produce & Floral Show”, licht Alaerts toe. “Wat ook typisch is voor IFPA, is dat alle winsten terugvloeien naar de sector. Wij zijn lid geworden van IFPA omdat ze een globalere footprint willen, met uitbreiding naar Europa en Azië. Ik heb mee mijn schouders gezet onder de taskforce voor de globalisering. Ik ben voorgedragen als bestuurder omdat mijn werk in de werkgroep ‘best practices’ is opgevallen. Die werkgroep werkt en rapporteert aan mijn council. Het verschil tussen een werkgroep en een council is dat deze laatste bestaat uit mensen die lid zijn van het bestuur.”

Resources

Een van de taken die Alaerts al met de Supply Chain Council verwezenlijkt heeft, is het internationaliseren van de resources. “Zij werkten uitsluitend met Amerikaanse documenten met lokale terminologie. Als ze Europa en Azië willen meenemen, moeten die nieuwe leden zich ook aangesproken voelen. Uiteindelijk heeft de ‘Leadership Commission’ mij gevraagd om voorzitter te worden van de Supply Chain Council voor de komende drie jaar. De belangrijkste missies van de Council zijn ‘advocacy’, ‘promotion’ en ‘guidance’. De raden van bestuur vinden telkens plaats tijdens de beurs, afwisselend in California (Anaheim), Georgia (Atlanta) en Florida (Orlando). Er zijn drie raden van bestuur per jaar, waarvan twee fysiek (tijdens de Global Produce & Floral Show), één in een ander land en één virtueel”, legt Steve Alaerts uit.

Antwerpen

IFPA werkt in het kader van de globale scope met een aantal lokale vertegenwoordigingen. “Ze hebben vertegenwoordigingen in Zuid-Afrika, Mexico, Chili, Australië en Nieuw-Zeeland. Ook in Europa willen ze op termijn een vertegenwoordiging. Ik wil er voor zorgen dat die naar Antwerpen komt. De Europese Unie speelt een belangrijke rol in het hele ecosysteem van groenten en fruit”, benadrukt Alaerts.

Voorzitterschap

De aanstelling tot voorzitter van de Supply Chain Council was voor Steve Alaerts een ongelooflijke ervaring. “Ik heb eerst een drie uur durende disseminatie gekregen over de organisatiestructuur, het leiderschap, de financiering, enzovoort. De doelstelling is om de ‘Fresh Produce Supply Chain of the Future’ te bouwen. Met de steun van de groenten- en fruitsector is het ook de ambitie om een breder overlegplatform te creëren met betere kennisuitwisseling en begrip voor elkaar. De vorige jaren waren er wel wat moeilijkheden door te weinig wederzijds begrip.”

“Tijdens de pandemie raakten de gemoederen verhit doordat de rederijen hogere tarieven begonnen aan te rekenen terwijl er congestie was. Dat zorgde voor stress bij de actoren. In de VS heeft dat zelfs tot rechtszaken geleid. Mijn eerste prioriteit zal zijn om de betrokkenen bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat ze weer met elkaar praten. De recentste Supply Chain Council telde 80 deelnemers, producenten, telers, technologie, enzovoort, maar geen enkele rederij. Dat was teleurstellend om vast te stellen. Nochtans komt 60% van de omzet uit reefervervoer van de rederijen van groenten en fruit. Ook andere transportactoren en solution providers waren er niet bij. Dat is bizar”, onderstreept hij.

Europa

Voor het creëren van de ‘Fresh Produce Supply Chain of the Future’ zal de nadruk liggen op het vervoer, de veiligheid en veerkracht van de toeleveringsketen en het identificeren van efficiëntieverbeteringen. “De andere actoren hebben er belang bij te begrijpen wat daar allemaal deel van uitmaakt. We willen een blueprint om de supply chain te organiseren, waarbij iedereen evenwaardig is. Dat moet leiden tot minder ‘food waste’ en minder claims. Daarvoor moeten er op een vertrouwelijke manier data uitgewisseld worden om een soort toolbox te creëren. Maar eerst moet er duidelijkheid zijn over wat we willen bereiken. Dat is een mooi project”.

Allaerts wil dat de Europese reders en dienstverleners mee bij dat project aansluiten. “Met MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Maersk ligt al 60% van het reefervolume bij Europese carriers. Fruit en groenten zijn een van de moeilijkste segmenten in de reefermarkt. Als groenten en fruit vast zitten in de keten, kost dat geld en gaat er ook productie verloren. Met kleine verbeteringen willen we dat vermijden. Er zijn al veel initiatieven maar er wordt nog te veel in silo’s gewerkt. Er zijn heel wat innovaties en producten ontwikkeld in de Europese havengemeenschappen en logistieke clusters die kunnen bijdragen aan het project. Het zou mooi zijn als we dus enkele van die oplossingen kunnen exporteren in het kader van het Fresh Supply Chain of The Future project”, besluit Steve Alaerts.