MSC leider in top 10-carriers volgens reefercapaciteit

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
De 'MSC Raya' (24.116 teu) op proefvaart
De ‘MSC Raya’ (24.116 teu) op proefvaart © CSSC/Jiangnan Shipyard

MSC heeft zijn reefercapaciteit het afgelopen jaar flink vergroot. De Zwitsers-Italiaanse lijnvaartgigant behoudt zijn leidende positie als ’s werelds grootste rederij voor het transport van zowel reguliere 40 ft- als koelcontainers.

MSC heeft de meeste reeferplugs in zijn vloot, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de Franse databank Alphaliner. Volgens de consultant zijn er op de 815 containerschepen uit de vloot van MSC in totaal 583.700 aansluitingen om koelcontainers stroom te leveren. Dat komt overeen met een jaar-op-jaarstijging van 17,6%. Alphaliner meldt dat de reefercapaciteit toeneemt net omdat zeevervoerders hun vloot blijven uitbreiden. De vloot van MSC is de voorbije twaalf maanden – sinds april 2023 – met bijna 20% gegroeid. Dat is vooral het gevolg van een ambitieus nieuwbouwprogramma. Tussendoor nam de Zwitserse carrier ook nog tweedehandstonnage over.

Ook in april 2023 stond MSC op de eerste plaats in de top 10 met een totaal van ruim 496.200 reeferplugs in de vloot. De rederij uit Genève deed toen haasje-over met de Deense carrier Maersk, die in april 2022 nog nummer een was. Het gaat uiteraard om een theoretische capaciteit, want op sommige vaargebieden is er relatief weinig reeferlading en worden niet alle plugs gebruikt.

ONE +23,1% reeferplugs

Ondanks dat MSC de lijst van de tien grootste carriers volgens reefercapaciteit trekt, heeft de Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) MSC’s toename in capaciteit om temperatuurgevoelige lading te vervoeren, overtroffen, met een groei van 23,1% in het aantal reeferplugs. De carrier breidde zijn totale vloot uit met maar liefst 17,5%. De Israëlische rederij ZIM kan met bijna 77.700 plugs op zijn 130 schepen iets meer dan 22% van zijn vloot inzetten voor het vervoer van 40’-reefercontainers.

Aziatische containerrederijen

Alphaliner merkt op dat de rangschikking van de top tien vervoerders op basis van reefercapaciteit, over het algemeen samenvalt met de rangschikking van de totale vlootcapaciteit, maar bevestigt opnieuw – net zoals in 2023 – dat de Europese containerrederijen over het algemeen beduidend meer capaciteit hebben om reefercontainers te vervoeren dan hun grote Aziatische concurrenten. MSC (20%), Maersk (23%), CMA CGM (22,5%) en Hapag-Lloyd (21,2%) kunnen theoretisch gezien allemaal een vijfde van hun totale capaciteit voor het vervoer van gekoelde containers aanwenden. Bij grote Aziatische containerrederijen schommelt dat percentage tussen de 15,7% en 17,5%.

MSC leider in top 10-carriers volgens reefercapaciteit – Flows

MSC leider in top 10-carriers volgens reefercapaciteit

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
De 'MSC Raya' (24.116 teu) op proefvaart
De ‘MSC Raya’ (24.116 teu) op proefvaart © CSSC/Jiangnan Shipyard

MSC heeft zijn reefercapaciteit het afgelopen jaar flink vergroot. De Zwitsers-Italiaanse lijnvaartgigant behoudt zijn leidende positie als ’s werelds grootste rederij voor het transport van zowel reguliere 40 ft- als koelcontainers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login