‘Ane Maersk’ voer gemiddeld 30 km per uur op maidentrip

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ane Maersk' in Antwerpen
De ‘Ane Maersk’ in Antwerpen © Port of Antwerp Bruges/Skyvision

Het eerste grote containerschip dat op methanol vaart, de ‘Ane Maersk’ (16.592 teu), heeft 62 dagen gedaan over de maidentrip van Ningbo tot de laatste Europese aanloop in Le Havre. Het nieuwe schip was 76% van die tijd op zee en 24% afgemeerd in een haven.

De Franse databank Alphaliner heeft de eerste reis van de ‘Ane Maersk’ doorgelicht. Het is het eerste schip in de trade tussen de Far East en Noord-Europa dat op methanol vaart en die brandstof is aanzienlijk duurder.

Een ton bio-ethanol kost naar verluidt minstens 1.000 dollar per ton, maar er zijn 2,4% meer bunkers nodig in vergelijking met zware bunkerolie, omdat de energiedensiteit lager is. Het was dan ook uitkijken naar de snelheid waarmee de ‘Ane Maersk’ van China naar Europa zou varen.

Kaap de Goede Hoop

Net als de meeste andere containerschepen op dit vaargebied, voer ook de Deense nieuwbouw langs Kaap de Goede Hoop. Over het langste traject van de Maleisische hub Tanjung Pelepas naar Tanger Med in Marokko deed de ‘Ane Maersk’ bijna 25 dagen, wat overeenkomt met een gemiddelde snelheid van zestien knopen. Omgerekend is dat iets minder dan dertig kilometer per uur.

Vanuit Yantian naar Tanjung Pelepas en vanuit Tanger Med naar Felixstowe, haalde het op methanol varende schip wel snelheden van 20 knopen (37 km/uur), wat wellicht te maken had met het feit dat er een tijdslot bij die terminals was gereserveerd, dat gehaald moest worden.

Trager

Alphaliner stelt vast dat er op heel wat andere trajecten gemiddeld veel trager werd gevaren. De trip vanuit Hamburg naar Antwerpen duurde bijvoorbeeld net geen twee dagen. Door de korte afstand van 374 nautische mijlen komt dit overeen met een gemiddelde snelheid van acht knopen.

De nog kortere trip van London-Gateway naar Le Havre duurde 21,5 uur. Zonder rekening te houden met een eventueel verblijf op een ankerplaats, komt dat overeen met een gemiddelde snelheid van amper zes knopen (ruim 11 km/uur).

Brandstofbesparingen

Volgens Alphaliner is ‘slow steaming’ de norm in de lijnvaart geworden. Naarmate de rederijen overschakelen naar duurdere alternatieve brandstoffen, zal de focus op brandstofbesparingen volgens de Franse consultant nog verder toenemen.

Het eerste zusterschip van de ‘Ane Maersk’, de ‘Astrid Maersk’, is intussen ook op maidentrip vertrokken, maar zal een ander traject volgen. Deze nieuwbouw vaart in een dienst tussen de Far East en de Adriatische Zee. Het is nog niet duidelijk op welke route het derde schip uit de reeks, de ‘Antonia Maersk’, zal varen.

‘Ane Maersk’ voer gemiddeld 30 km per uur op maidentrip – Flows

‘Ane Maersk’ voer gemiddeld 30 km per uur op maidentrip

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ane Maersk' in Antwerpen
De ‘Ane Maersk’ in Antwerpen © Port of Antwerp Bruges/Skyvision

Het eerste grote containerschip dat op methanol vaart, de ‘Ane Maersk’ (16.592 teu), heeft 62 dagen gedaan over de maidentrip van Ningbo tot de laatste Europese aanloop in Le Havre. Het nieuwe schip was 76% van die tijd op zee en 24% afgemeerd in een haven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login