DFDS laat België nog niet vallen voor Schotlanddienst Duinkerke

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Ropax 'Regina Seaways'
Ropax ‘Regina Seaways’ © DFDS

Ondanks verregaande gesprekken met Duinkerke, houdt DFDS nog altijd rekening met België om een rechtstreekse rorodienst op te zetten tussen Schotland en het Europese vasteland. Alles draait rond het garanderen van voldoende vrachtvolume.

Er zit vooruitgang in de gesprekken met Duinkerke over het opzetten van een nieuwe vrachtdienst met Rosyth (Edinburgh) in Schotland. Die route werd aanvankelijk voor Zeebrugge bedacht na het wegvallen eind 2020 van Zeebrugge-Hull van P&O Ferries, de laatst overgebleven ropaxdienst tussen België en het Verenigd Koninkrijk. De Schotse overheid, het Schotse maritieme kantoor Ptarmigan Shipping en de Deense roro-operator DFDS maakten het plan ‘Project Brave’ om in 2023 te starten. Maar daarvan kwam nog niks in huis omdat Port of Antwerp-Bruges in Zeebrugge geen vrije terminal op overschot heeft en er ook geen samenwerking met huidige concessionarissen kon afgesproken worden.

Daarop verlegden de Schotten hun focus naar Duinkerke. Nauw betrokken parlementslid Douglas Chapman (Scottish National Party) bevestigt dat de toenadering concreet werd. Hij was aanwezig op een vergadering in de laatste week van oktober in Duinkerke. Mee aan tafel zaten vertegenwoordigers van de Schotse regering, DFDS, havenbedrijven Forth Ports en Duinkerke, de burgemeester van Duinkerke en bedrijfsleider Derek Sloan van Ptarmigan Shipping. “We werken zeer hard om opnieuw een directe veerdienst naar het Europese vasteland in te stellen”, zegt Chapman. “In de nabije toekomst zal het havenbestuur van Duinkerke op bezoek komen in Schotland, om de scheepsverbinding verder in detail te bespreken.”

Zeebrugge niet uitgeteld

DFDS bevestigt de toenadering maar nuanceert de focus op Duinkerke. “We zitten nu in de verkenningsfase van het project en we verwachten pas volgend jaar een beslissing”, zegt woordvoerder Dennis Kjærsgaard Sørensen. “We zijn volop in gesprek met de Franse, Belgische en Schotse overheden om de haalbaarheid en het potentieel van dit opzet te onderzoeken. Onze belangrijkste vereiste voor een directe dienst tussen Schotland en het Europese vasteland, is het verzekeren van voldoende vrachtvolume.”

Maar informatie kan DFDS op dit ogenblik niet geven. Het is dus niet duidelijk aan welke haven er gedacht wordt. Voor de hand liggend is Zeebrugge, waar veel vrachtvolume beschikbaar is en DFDS  over verbindingen maar geen eigen terminal beschikt. In North Sea Port heeft DFDS in Gent ruime eigen voorzieningen voor roro. Of om het Belgische havenlandschap helemaal af te lopen: ook Haven Oostende wenst nog altijd weer een roroverbinding aan te trekken en heeft daartoe steeds zijn installaties onderhouden.

DFDS laat België nog niet vallen voor Schotlanddienst Duinkerke – Flows

DFDS laat België nog niet vallen voor Schotlanddienst Duinkerke

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Ropax 'Regina Seaways'
Ropax ‘Regina Seaways’ © DFDS

Ondanks verregaande gesprekken met Duinkerke, houdt DFDS nog altijd rekening met België om een rechtstreekse rorodienst op te zetten tussen Schotland en het Europese vasteland. Alles draait rond het garanderen van voldoende vrachtvolume.

Er zit vooruitgang in de gesprekken met Duinkerke over het opzetten van een nieuwe vrachtdienst met Rosyth (Edinburgh) in Schotland. Die route werd aanvankelijk voor Zeebrugge bedacht na het wegvallen eind 2020 van Zeebrugge-Hull van P&O Ferries, de laatst overgebleven ropaxdienst tussen België en het Verenigd Koninkrijk. De Schotse overheid, het Schotse maritieme kantoor Ptarmigan Shipping en de Deense roro-operator DFDS maakten het plan ‘Project Brave’ om in 2023 te starten. Maar daarvan kwam nog niks in huis omdat Port of Antwerp-Bruges in Zeebrugge geen vrije terminal op overschot heeft en er ook geen samenwerking met huidige concessionarissen kon afgesproken worden.

Daarop verlegden de Schotten hun focus naar Duinkerke. Nauw betrokken parlementslid Douglas Chapman (Scottish National Party) bevestigt dat de toenadering concreet werd. Hij was aanwezig op een vergadering in de laatste week van oktober in Duinkerke. Mee aan tafel zaten vertegenwoordigers van de Schotse regering, DFDS, havenbedrijven Forth Ports en Duinkerke, de burgemeester van Duinkerke en bedrijfsleider Derek Sloan van Ptarmigan Shipping. “We werken zeer hard om opnieuw een directe veerdienst naar het Europese vasteland in te stellen”, zegt Chapman. “In de nabije toekomst zal het havenbestuur van Duinkerke op bezoek komen in Schotland, om de scheepsverbinding verder in detail te bespreken.”

Zeebrugge niet uitgeteld

DFDS bevestigt de toenadering maar nuanceert de focus op Duinkerke. “We zitten nu in de verkenningsfase van het project en we verwachten pas volgend jaar een beslissing”, zegt woordvoerder Dennis Kjærsgaard Sørensen. “We zijn volop in gesprek met de Franse, Belgische en Schotse overheden om de haalbaarheid en het potentieel van dit opzet te onderzoeken. Onze belangrijkste vereiste voor een directe dienst tussen Schotland en het Europese vasteland, is het verzekeren van voldoende vrachtvolume.”

Maar informatie kan DFDS op dit ogenblik niet geven. Het is dus niet duidelijk aan welke haven er gedacht wordt. Voor de hand liggend is Zeebrugge, waar veel vrachtvolume beschikbaar is en DFDS  over verbindingen maar geen eigen terminal beschikt. In North Sea Port heeft DFDS in Gent ruime eigen voorzieningen voor roro. Of om het Belgische havenlandschap helemaal af te lopen: ook Haven Oostende wenst nog altijd weer een roroverbinding aan te trekken en heeft daartoe steeds zijn installaties onderhouden.