Daisy Rycquart neemt roer tankvaartcoöperatie CITBO over

De in Antwerpen gevestigde tankvaartcoöperatie CITBO heeft een nieuwe directeur. Daisy Rycquart volgde begin dit jaar Alain Devos op, die de coöperatie sinds de oprichting in 2013 leidde. Rycquart was sinds 2018 beleidsmedewerker bij CITBO.

Daisy Rycquart begon bij CITBO (Corporation Inland Tanker Barge Owners) in 2018 nadat ze eerder een master Milieuwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen had behaald. Daarnaast bezit ze een bachelor Chemie en Procestechnologie. Ze startte haar carrière bij CITBO als beleidsmedewerker onder directeur Alain Devos. Die zet nu een stap terug en blijft aan de coöperatie verbonden als adviseur. Naast haar nieuwe job als directeur van CITBO is Daisy Rycquart nog altijd secretaris van het Innovation & Greening Committee van het European Inland Waterway Transport ( EU IWT)-platform. Die functie nam ze begin 2019 op bij de lancering van het platform.

Brug tussen beleid en praktijk

CITBO vertegenwoordigt momenteel 98 tankschepen met een totale capaciteit van 320.000 ton. “De coöperatie telt zowel vennoten als leden. Met enkele vaste medewerkers zijn we fulltime bezig rond specifieke topics in de sector, aangestuurd door de vennoten en leden. Wij zijn een brug tussen het beleid en de praktijk. Het is een samenspel van kennis delen met en input vragen van de leden. De kracht van het collectief werken is onze grootste toegevoegde waarde. Daarnaast doen we ook groepsaankopen”, legt de nieuwe directeur uit.

Homogeniteit belangrijker dan groei

Rycquart gelooft dat het aantal leden van de coöperatie in de toekomst nog verder kan groeien. “Maar het is niet onze prioriteit om zoveel mogelijk leden te verzamelen. Het belangrijkste is dat we een homogene groep blijven. Dat wil zeggen dat al de tankvaartondernemers die zich aansluiten bij CITBO, hetzelfde profiel hebben met oog voor onder meer innovatie, out of the box denken en samenwerking. Er zullen zeker nog ondernemers in de sector zijn die het nut inzien van de coöperatie en die verwelkomen we uiteraard”, zegt ze.

Vergroening binnenvaart

Rycquart wil de visie van de organisatie verder gestalte geven en uitwerken. “De belangrijkste speerpunten voor ons zijn personeel en markt. Personeel is prioriteit nummer 1. Dat is nodig om de sector te versterken en de ‘license to operate’ niet te verliezen. Wat de markt betreft, zijn er veel verschuivingen. De positie van de ondernemers wordt vaak op de proef gesteld in de huidige marktwerking. Naast die prioriteiten is er ook op het vlak van vergroening een enorme uitdaging. Enerzijds de aandrijving van de schepen en anderzijds de energietransitie die de manier van transport zal veranderen als gevolg van een ‘cargo shift’. Ook bij EU IWT-platform ben ik bezig met de vergroening maar dan van heel de binnenvaartsector. Zo zoeken we onder meer naar een eerlijk systeem voor de financiering van ‘groenere’ schepen”, besluit ze.

Koen Heinen