Ook Vlaanderen wil opleidingsschip zoals ‘Ab Initio’

Video, Binnenvaart
Bart Meyvis
De 'Ab Initio' op bezoek in Antwerpen
De ‘Ab Initio’ op bezoek in Antwerpen © Bart Meyvis

Het nieuwe Nederlandse, vooruitstrevende opleidingsschip voor de binnenvaart, de ‘Ab Initio’, was op dinsdag 13 juni 2023 even in Antwerpen. Vlaanderen mikt op de mogelijkheid om hier een gelijkaardig schip te bouwen.

De STC Group, dé verticale onderwijs- en kennisinstelling voor scheepvaart, transport en havenindustrie uit Rotterdam, werkt nauw samen met de Antwerpse scheepvaartschool op Linkeroever. “Dit is het meest vooruitstrevende opleidingsschip voor de binnenvaart in Europa”, zegt Smallegange trots. “We zijn samenwerkingspartner met de scheepvaartschool en werken vaak samen aan projecten op het gebied van onderwijsontwikkeling.”

Zo brachten ook een tiental studenten van de scheepvaartschool dinsdagmiddag 13 juni een uitgebreid bezoek aan het schip. De studenten die met de ‘Ab Initio’ in Antwerpen aankwamen, brachten op hun beurt een bezoek aan Seafar, het Antwerpse bedrijf bekend van de automatische en semiautonome binnenvaart.

Vooruitstrevend

De 67 meter lange ‘Ab Initio’ wordt volledig elektrisch aangedreven, beschikt over een uitgebreid accupakket waarmee het vier uur emissieloos kan varen. Het schip heeft meerdere generatoren, een accupakket, 200 m² zonnepanelen, een windturbine en een vuilwaterbehandelingssysteem aan boord. Naast alle technologie zijn er nog klaslokalen, 33 comfortabele hutten en een fieldlab met vensters die uitkijken op de machinekamer.

Het schip werd al voorbereid om in de nabije toekomst op waterstof te kunnen varen. “Daarvoor moeten we nog een speciale toestemming regelen, want varen met waterstof en leerlingen aan boord van hetzelfde schip is op dit moment nog niet toegelaten”, zegt Smallegange. “Een heel dik dossier is hiervoor aangeleverd aan de Europese instellingen en het zal worden besproken in augustus in Straatsburg.”

Partners en sponsoren

De ‘Ab Initio’ kon alleen maar gerealiseerd worden door de steun van heel wat partners, sponsoren en instellingen. “Het schip kost ongeveer 8 miljoen euro, dat is een hoop geld. Gelukkig vonden heel wat toeleveranciers het erg belangrijk dat hun producten  aan boord gebruikt worden. Zo konden we heel wat geld uitsparen.”

“Ons opleidingsschip ‘Themis II’ heeft in zekere zin model gestaan voor de bouw van het schip”, zegt Roel Buisseret, directeur van de scheepvaartschool Cenflumarin. “Ik lees in de Vlaamse regeerverklaring telkens dat de binnenvaart erg belangrijk is. Als er een combinatie zou kunnen komen van Vlaamse overheidssteun, Europese middelen en een stukje private samenwerking, dan moet er zeker een mogelijkheid zijn om ook zo’n schip te laten bouwen ergens in de nabije toekomst.”

Dit schip werkt als een magneet op de jeugd

“We hebben nu vierhonderd leerlingen voor onze binnenvaartopleiding in Nederland, wat heel veel is”, zegt Smallegange. “Dit schip werkt als een magneet op de jeugd. We hebben dit schip in de vaart genomen in september 2022 en sindsdien hebben we opnieuw een extra klas met binnenvaartleerlingen. Als we een open dag organiseren, staat er een hele lange rij met geïnteresseerden tot ver buiten aan te schuiven. Iedereen wil dit schip zien”, besluit Smallegange.

Invloed op instroom

“We zeggen al erg lang dat de binnenvaart een erg mooi beroep is. Je hoort hier duidelijk dat dit schip een positieve invloed heeft op nieuwe instroom in de sector”, zegt Sophie Ringoot, CEO van Rederij Ringoot. “België mag hier zeker een voorbeeld aan nemen, want het is een prachtig schip. Als de overheid zijn steentje zou bijdragen aan de bouw van zo’n schip, dan denk ik dat ook de sector zijn duit in het zakje zal doen.”

“Als we vergelijken wat wij in Vlaanderen hebben, zijn we toch een beetje jaloers op de ‘Ab Initio'”, zegt Edwin Verberght van CITBO, de coöperatie van exploitanten van binnenvaart-tankschepen. “We merken ook dat dit heel veel studenten aantrekt in Nederland en we hebben echt heel veel mensen nodig in de sector. Het is een paradepaardje, duurzaam, erg innovatief. Het zou heel mooi zijn mochten we dat ook hebben in Vlaanderen.”

Ook Vlaanderen wil opleidingsschip zoals ‘Ab Initio’ – Flows

Ook Vlaanderen wil opleidingsschip zoals ‘Ab Initio’

Video, Binnenvaart
Bart Meyvis
De 'Ab Initio' op bezoek in Antwerpen
De ‘Ab Initio’ op bezoek in Antwerpen © Bart Meyvis

Het nieuwe Nederlandse, vooruitstrevende opleidingsschip voor de binnenvaart, de ‘Ab Initio’, was op dinsdag 13 juni 2023 even in Antwerpen. Vlaanderen mikt op de mogelijkheid om hier een gelijkaardig schip te bouwen.

De STC Group, dé verticale onderwijs- en kennisinstelling voor scheepvaart, transport en havenindustrie uit Rotterdam, werkt nauw samen met de Antwerpse scheepvaartschool op Linkeroever. “Dit is het meest vooruitstrevende opleidingsschip voor de binnenvaart in Europa”, zegt Smallegange trots. “We zijn samenwerkingspartner met de scheepvaartschool en werken vaak samen aan projecten op het gebied van onderwijsontwikkeling.”

Zo brachten ook een tiental studenten van de scheepvaartschool dinsdagmiddag 13 juni een uitgebreid bezoek aan het schip. De studenten die met de ‘Ab Initio’ in Antwerpen aankwamen, brachten op hun beurt een bezoek aan Seafar, het Antwerpse bedrijf bekend van de automatische en semiautonome binnenvaart.

Vooruitstrevend

De 67 meter lange ‘Ab Initio’ wordt volledig elektrisch aangedreven, beschikt over een uitgebreid accupakket waarmee het vier uur emissieloos kan varen. Het schip heeft meerdere generatoren, een accupakket, 200 m² zonnepanelen, een windturbine en een vuilwaterbehandelingssysteem aan boord. Naast alle technologie zijn er nog klaslokalen, 33 comfortabele hutten en een fieldlab met vensters die uitkijken op de machinekamer.

Het schip werd al voorbereid om in de nabije toekomst op waterstof te kunnen varen. “Daarvoor moeten we nog een speciale toestemming regelen, want varen met waterstof en leerlingen aan boord van hetzelfde schip is op dit moment nog niet toegelaten”, zegt Smallegange. “Een heel dik dossier is hiervoor aangeleverd aan de Europese instellingen en het zal worden besproken in augustus in Straatsburg.”

Partners en sponsoren

De ‘Ab Initio’ kon alleen maar gerealiseerd worden door de steun van heel wat partners, sponsoren en instellingen. “Het schip kost ongeveer 8 miljoen euro, dat is een hoop geld. Gelukkig vonden heel wat toeleveranciers het erg belangrijk dat hun producten  aan boord gebruikt worden. Zo konden we heel wat geld uitsparen.”

“Ons opleidingsschip ‘Themis II’ heeft in zekere zin model gestaan voor de bouw van het schip”, zegt Roel Buisseret, directeur van de scheepvaartschool Cenflumarin. “Ik lees in de Vlaamse regeerverklaring telkens dat de binnenvaart erg belangrijk is. Als er een combinatie zou kunnen komen van Vlaamse overheidssteun, Europese middelen en een stukje private samenwerking, dan moet er zeker een mogelijkheid zijn om ook zo’n schip te laten bouwen ergens in de nabije toekomst.”

Dit schip werkt als een magneet op de jeugd

“We hebben nu vierhonderd leerlingen voor onze binnenvaartopleiding in Nederland, wat heel veel is”, zegt Smallegange. “Dit schip werkt als een magneet op de jeugd. We hebben dit schip in de vaart genomen in september 2022 en sindsdien hebben we opnieuw een extra klas met binnenvaartleerlingen. Als we een open dag organiseren, staat er een hele lange rij met geïnteresseerden tot ver buiten aan te schuiven. Iedereen wil dit schip zien”, besluit Smallegange.

Invloed op instroom

“We zeggen al erg lang dat de binnenvaart een erg mooi beroep is. Je hoort hier duidelijk dat dit schip een positieve invloed heeft op nieuwe instroom in de sector”, zegt Sophie Ringoot, CEO van Rederij Ringoot. “België mag hier zeker een voorbeeld aan nemen, want het is een prachtig schip. Als de overheid zijn steentje zou bijdragen aan de bouw van zo’n schip, dan denk ik dat ook de sector zijn duit in het zakje zal doen.”

“Als we vergelijken wat wij in Vlaanderen hebben, zijn we toch een beetje jaloers op de ‘Ab Initio'”, zegt Edwin Verberght van CITBO, de coöperatie van exploitanten van binnenvaart-tankschepen. “We merken ook dat dit heel veel studenten aantrekt in Nederland en we hebben echt heel veel mensen nodig in de sector. Het is een paradepaardje, duurzaam, erg innovatief. Het zou heel mooi zijn mochten we dat ook hebben in Vlaanderen.”