Port of Rotterdam plaats achteruit in top 30 containerhavens

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
Containerschip PIL in Long Beach
Containerverkeer in Long Beach © POLB

Hoewel de drie grootste Beneluxhavens allemaal een positie zakken in de top 30 van containerhavens, waren de grootste klappen in de eerste jaarhelft voor de twee grootste Amerikaanse havens. Qingdao is de grote winnaar in de nieuwe ranglijst.

Op basis van de reeds beschikbare overslagcijfers voor het eerste semester heeft de Franse databank Alphaliner een eerste top 30 opgemaakt van de grootste containerhavens ter wereld. De top 3 bleef onveranderd met Shanghai (+5,3% naar 23,73 miljoen teu) op kop, gevolgd door Singapore (+3,4% naar ruim 19 miljoen teu) en Ningbo (+1,2% naar 17,69 miljoen teu.

De Noord-Chinese haven Qingdao stunt met een groei van 11,8% naar 13,94 miljoen teu en springt daardoor van de zesde naar de vierde plaats in het klassement. De terminals in het Zuid-Chinese Shenzhen (onder andere Yantian, Chiwan en Shekou) behandelden 6% minder containers en zakten van de vierde naar de vijfde positie.

Alle Chinese havens deden het gezamenlijk wel goed met een trafiekgroei van 4,8%. Ook een andere Noord-Chinese haven – Tianjin (Xingang) – presteerde goed met +8% en consolideert zijn achtste plaats. De grootste procentuele groei in China was er voor de haven van Lianyungang (+15%), die nu de top 30 binnenkomt op een 28e plaats.

Schril contrast

Dat laatste staat in schril contrast met de overslagevolutie van de grootste havens in de Westerse wereld. Het havencomplex van Los Angeles en Long Beach, waar twee verschillende havenbesturen in dezelfde havenzone actief zijn, behandelde maar liefst 24,5% minder boxen. De negende plaats in de top 30 kwam ondanks dat enorme ladingverlies niet in gevaar. Aan de oostkant van de Verenigde Staten kreeg het havencomplex van New York en New Jersey met een trafiekverlies van 23,7% ook een opdoffer van formaat.

Rotterdam blijft de grootste Europese containerhaven, maar verloor door een containertrafiekdaling van 8,2% wel zijn elfde plek in de ranglijst aan Dubai, waar een kleine plus 1,1% geregistreerd werd. De kans is groot dat ook Port of Antwerp-Bruges een positie daalt door het trafiekverlies van 5,2%. De dertiende plaats is nu wellicht voor Port Kelang, dat wel nog geen halfjaarcijfers heeft gepubliceerd.

De overslag in de eerste zes maanden van dit jaar in Antwerpen en Zeebrugge kwam met 6.415.000 teu wel onder het niveau van wat Port Kelang in de eerste jaarhelft van 2022 behandelde (6,49 miljoen teu) en voor het eerste kwartaal rapporteerde die Maleisische haven alvast wel een groei van 2,6%.

Noot: tijdens het Flowsevent Containertrends van donderdag 26 oktober 2023 gaan we dieper in op de trends in containertrafiek. Alle info vindt u hier.

Port of Rotterdam plaats achteruit in top 30 containerhavens – Flows

Port of Rotterdam plaats achteruit in top 30 containerhavens

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
Containerschip PIL in Long Beach
Containerverkeer in Long Beach © POLB

Hoewel de drie grootste Beneluxhavens allemaal een positie zakken in de top 30 van containerhavens, waren de grootste klappen in de eerste jaarhelft voor de twee grootste Amerikaanse havens. Qingdao is de grote winnaar in de nieuwe ranglijst.

Op basis van de reeds beschikbare overslagcijfers voor het eerste semester heeft de Franse databank Alphaliner een eerste top 30 opgemaakt van de grootste containerhavens ter wereld. De top 3 bleef onveranderd met Shanghai (+5,3% naar 23,73 miljoen teu) op kop, gevolgd door Singapore (+3,4% naar ruim 19 miljoen teu) en Ningbo (+1,2% naar 17,69 miljoen teu.

De Noord-Chinese haven Qingdao stunt met een groei van 11,8% naar 13,94 miljoen teu en springt daardoor van de zesde naar de vierde plaats in het klassement. De terminals in het Zuid-Chinese Shenzhen (onder andere Yantian, Chiwan en Shekou) behandelden 6% minder containers en zakten van de vierde naar de vijfde positie.

Alle Chinese havens deden het gezamenlijk wel goed met een trafiekgroei van 4,8%. Ook een andere Noord-Chinese haven – Tianjin (Xingang) – presteerde goed met +8% en consolideert zijn achtste plaats. De grootste procentuele groei in China was er voor de haven van Lianyungang (+15%), die nu de top 30 binnenkomt op een 28e plaats.

Schril contrast

Dat laatste staat in schril contrast met de overslagevolutie van de grootste havens in de Westerse wereld. Het havencomplex van Los Angeles en Long Beach, waar twee verschillende havenbesturen in dezelfde havenzone actief zijn, behandelde maar liefst 24,5% minder boxen. De negende plaats in de top 30 kwam ondanks dat enorme ladingverlies niet in gevaar. Aan de oostkant van de Verenigde Staten kreeg het havencomplex van New York en New Jersey met een trafiekverlies van 23,7% ook een opdoffer van formaat.

Rotterdam blijft de grootste Europese containerhaven, maar verloor door een containertrafiekdaling van 8,2% wel zijn elfde plek in de ranglijst aan Dubai, waar een kleine plus 1,1% geregistreerd werd. De kans is groot dat ook Port of Antwerp-Bruges een positie daalt door het trafiekverlies van 5,2%. De dertiende plaats is nu wellicht voor Port Kelang, dat wel nog geen halfjaarcijfers heeft gepubliceerd.

De overslag in de eerste zes maanden van dit jaar in Antwerpen en Zeebrugge kwam met 6.415.000 teu wel onder het niveau van wat Port Kelang in de eerste jaarhelft van 2022 behandelde (6,49 miljoen teu) en voor het eerste kwartaal rapporteerde die Maleisische haven alvast wel een groei van 2,6%.

Noot: tijdens het Flowsevent Containertrends van donderdag 26 oktober 2023 gaan we dieper in op de trends in containertrafiek. Alle info vindt u hier.