Containertrends 2023: “Te veel (groene) tonnage op komst”

Video, Events
Julie Desmet
Flows Container Trends 2023
Flows Container Trends 2023 © ProMedia

Tijdens het Flowsevent ‘Containertrends 2023’ werd nogmaals duidelijk dat de overcapaciteit en de gestegen kosten de containermarkt sterk zullen beïnvloeden. Op het vlak van vergroening neemt de sector een voortrekkersrol op. Een videoreportage en veel foto’s.

Zo’n 130 stakeholders uit de containersector verzamelden op donderdag 26 oktober 2023 in Hof ter Delft in Ekeren voor de tweede editie van het Flowsevent Containertrends 2023. Gastspreker Stefan Verberckmoes, senior shipping analyst bij Alphaliner en Flowsredacteur lijnvaart, mocht de spits afbijten.

Onder de noemer ‘Groenere containerschepen varen ruwe zeeën tegemoet’ deelde hij zijn inzichten over de lijnvaartmarkt. “De markt kampt met een chronische overcapaciteit. Er is te veel (groene) tonnage op komst. De containervloot is 6,8% groter dan een jaar geleden, terwijl het ladingaanbod al een jaar lang ongeveer hetzelfde blijft”, zegt hij. “In 2024 zal het aantal schepen met ongeveer 9,1% groeien. Dat kan niet alleen met voorlopige maatregelen zoals trager varen, worden opgevangen.”

Einde mega-allianties

Bijna de helft van de wereldvloot is in handen van drie Europese rederijen. “We verwachten dat de huidige marktorganisatie van de drie mega-allianties zal veranderen, zeker na de ontbinding van 2M. Maersk is de eerste rederij die grote schepen op methanol zal hebben in haar vloot en kan daarmee een unieke dienst aan zijn verladers aanbieden. Ook MSC bouwt zijn eigen netwerk verder uit. Er zal dus meer differentiatie zijn tussen de carriers”, gaat hij verder. “Er is nog altijd nood aan samenwerking”, benadrukt Verberckmoes, “maar op een lossere basis waardoor er kleinere slot-wisselakkoorden zullen komen die de rederijen goed uitkomen.”

Verlies

Door de overcapaciteit en gestegen energie- en loonkosten zal het volgens Verberckmoes enorm moeilijk zijn voor de rederijen om uit de rode cijfers te blijven. “De hoge rendementen tijdens de coronaperiode zijn verleden tijd. De hogere energiekost wordt de belangrijkste drijfveer in de stijging van de vrachttarieven”, zegt hij. Niettemin kijkt hij heel positief naar de sector op het vlak van vergroening. “De groene overschakeling is volop aan de gang. Er wordt werk van gemaakt. Onze sector neemt een voortrekkersrol op in de groene transitie.”

Naast de presentatie van Stefan Verberckmoes vonden er panelgesprekken plaats over drie brandend actuele thema’s: de vergroening, de digitalisering en het toenemende belang van inlandterminals. Zo kwam er op het vlak van vergroening  naar voren dat het bunkeren van lng niet mogelijk is in bepaalde zones van het Deurganckdok vanwege de hoogspanningskabels. Ook werd de nood aan veiligheidskaders om lng te kunnen bunkeren tijdens de laad-en losoperaties, benadrukt. Bij de terminal Rotterdam World Gateway is dat bijvoorbeeld al wel mogelijk omdat de terminaloperaties deels geautomatiseerd zijn.

De Europese competitiviteit staat onder druk door te veel regelgeving vanuit de Unie

Eddy Wouters, directeur-generaal van ASV, maakte de slotsom van de dag. “De Europese competitiviteit staat onder druk door te veel regelgeving vanuit de Unie. Daarnaast verliezen we aan geloofwaardigheid door de abrupte sprongen in de markt. We zitten met prijsniveaus die op een jaar tijd kunnen vertienvoudigen en dan weer sterk dalen. Onwaarschijnlijke verschillen in prijssetting zetten druk op de relatie tussen de leverancier en de klant. Klanten worden schichtig en krijgen het vermoeden dat ze worden bedrogen”, zegt Wouters. “Dat maakt de hele logistieke keten minder efficiënt. Als community moeten we naar de verlader en eindgebruiker toe, op zoek gaan naar een marktstramien dat minder agressief is.”

Kernenergie

Op het vlak van vergroening is nucleaire aandrijving van de koopvaardijvloot volgens hem de moeite waard om verder te onderzoeken. Zo liet Tom Demolder, managing director van Hapag-Lloyd Benelux, in een panelgesprek weten dat de rederij het gebruik van kernenergie als ‘groene’ brandstof niet uitsluit. Ook Port of Antwerp-Bruges overweegt de toelating van schepen die varen op kernenergie in de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

De uitrol van walstroom blijft een heikel punt. “De subsidies voor de opstart hiervan zijn peanuts”, zegt Wouters. Hij brak ook een lans voor NxtPort en de stappen die worden gezet voor de verdere uitrol van CPu (Certified Pick-up) bij alle stakeholders. Tot slot benadrukte hij nogmaals het belang van het spoor als een cruciaal onderdeel van multimodaal vervoer.

Hieronder ziet u een (sfeer)verslag en veel foto’s van het Flowsevent ‘Containertrends 2023′.

Containertrends 2023: “Te veel (groene) tonnage op komst” – Flows

Containertrends 2023: “Te veel (groene) tonnage op komst”

Video, Events
Julie Desmet
Flows Container Trends 2023
Flows Container Trends 2023 © ProMedia

Tijdens het Flowsevent ‘Containertrends 2023’ werd nogmaals duidelijk dat de overcapaciteit en de gestegen kosten de containermarkt sterk zullen beïnvloeden. Op het vlak van vergroening neemt de sector een voortrekkersrol op. Een videoreportage en veel foto’s.

Zo’n 130 stakeholders uit de containersector verzamelden op donderdag 26 oktober 2023 in Hof ter Delft in Ekeren voor de tweede editie van het Flowsevent Containertrends 2023. Gastspreker Stefan Verberckmoes, senior shipping analyst bij Alphaliner en Flowsredacteur lijnvaart, mocht de spits afbijten.

Onder de noemer ‘Groenere containerschepen varen ruwe zeeën tegemoet’ deelde hij zijn inzichten over de lijnvaartmarkt. “De markt kampt met een chronische overcapaciteit. Er is te veel (groene) tonnage op komst. De containervloot is 6,8% groter dan een jaar geleden, terwijl het ladingaanbod al een jaar lang ongeveer hetzelfde blijft”, zegt hij. “In 2024 zal het aantal schepen met ongeveer 9,1% groeien. Dat kan niet alleen met voorlopige maatregelen zoals trager varen, worden opgevangen.”

Einde mega-allianties

Bijna de helft van de wereldvloot is in handen van drie Europese rederijen. “We verwachten dat de huidige marktorganisatie van de drie mega-allianties zal veranderen, zeker na de ontbinding van 2M. Maersk is de eerste rederij die grote schepen op methanol zal hebben in haar vloot en kan daarmee een unieke dienst aan zijn verladers aanbieden. Ook MSC bouwt zijn eigen netwerk verder uit. Er zal dus meer differentiatie zijn tussen de carriers”, gaat hij verder. “Er is nog altijd nood aan samenwerking”, benadrukt Verberckmoes, “maar op een lossere basis waardoor er kleinere slot-wisselakkoorden zullen komen die de rederijen goed uitkomen.”

Verlies

Door de overcapaciteit en gestegen energie- en loonkosten zal het volgens Verberckmoes enorm moeilijk zijn voor de rederijen om uit de rode cijfers te blijven. “De hoge rendementen tijdens de coronaperiode zijn verleden tijd. De hogere energiekost wordt de belangrijkste drijfveer in de stijging van de vrachttarieven”, zegt hij. Niettemin kijkt hij heel positief naar de sector op het vlak van vergroening. “De groene overschakeling is volop aan de gang. Er wordt werk van gemaakt. Onze sector neemt een voortrekkersrol op in de groene transitie.”

Naast de presentatie van Stefan Verberckmoes vonden er panelgesprekken plaats over drie brandend actuele thema’s: de vergroening, de digitalisering en het toenemende belang van inlandterminals. Zo kwam er op het vlak van vergroening  naar voren dat het bunkeren van lng niet mogelijk is in bepaalde zones van het Deurganckdok vanwege de hoogspanningskabels. Ook werd de nood aan veiligheidskaders om lng te kunnen bunkeren tijdens de laad-en losoperaties, benadrukt. Bij de terminal Rotterdam World Gateway is dat bijvoorbeeld al wel mogelijk omdat de terminaloperaties deels geautomatiseerd zijn.

De Europese competitiviteit staat onder druk door te veel regelgeving vanuit de Unie

Eddy Wouters, directeur-generaal van ASV, maakte de slotsom van de dag. “De Europese competitiviteit staat onder druk door te veel regelgeving vanuit de Unie. Daarnaast verliezen we aan geloofwaardigheid door de abrupte sprongen in de markt. We zitten met prijsniveaus die op een jaar tijd kunnen vertienvoudigen en dan weer sterk dalen. Onwaarschijnlijke verschillen in prijssetting zetten druk op de relatie tussen de leverancier en de klant. Klanten worden schichtig en krijgen het vermoeden dat ze worden bedrogen”, zegt Wouters. “Dat maakt de hele logistieke keten minder efficiënt. Als community moeten we naar de verlader en eindgebruiker toe, op zoek gaan naar een marktstramien dat minder agressief is.”

Kernenergie

Op het vlak van vergroening is nucleaire aandrijving van de koopvaardijvloot volgens hem de moeite waard om verder te onderzoeken. Zo liet Tom Demolder, managing director van Hapag-Lloyd Benelux, in een panelgesprek weten dat de rederij het gebruik van kernenergie als ‘groene’ brandstof niet uitsluit. Ook Port of Antwerp-Bruges overweegt de toelating van schepen die varen op kernenergie in de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

De uitrol van walstroom blijft een heikel punt. “De subsidies voor de opstart hiervan zijn peanuts”, zegt Wouters. Hij brak ook een lans voor NxtPort en de stappen die worden gezet voor de verdere uitrol van CPu (Certified Pick-up) bij alle stakeholders. Tot slot benadrukte hij nogmaals het belang van het spoor als een cruciaal onderdeel van multimodaal vervoer.

Hieronder ziet u een (sfeer)verslag en veel foto’s van het Flowsevent ‘Containertrends 2023′.