Verzadigde terminals kosten Zeebrugge 10% minder Chinese wagens

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Chinees luxemerk Hongqi bij Carcenter Zeebrugge
Chinees luxemerk Hongqi bij Carcenter Zeebrugge © Mosolf Port Logistics & Services

In het eerste kwartaal groeide de export van Chinese auto’s met 33% maar daar konden de Belgische behandelaars niet van profiteren. Wegens de verzadigde terminals konden ze 10% minder Chinese wagens dan vorig jaar ontvangen.

De Europese federatie van autologistiek ECG analyseerde de jongste cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Daaruit blijkt dat de Chinese fabrikanten hun veroveringstocht voor marktaandeel blijven opdrijven. Ten opzichte van een jaar geleden, is in het eerste kwartaal de export van nieuwe wagens met letterlijk een derde (33%) aangezwollen tot 1,324 miljoen stuks.

De grootste exporteur in het eerste kwartaal was Chery (253.000), gevolgd door SAIC (206.000), Changan (145.000), Gelly (111.000), BYD (99.000), Great Wall (93.000) en Tesla (88.000). In maart alleen al werd een exportrecord van 502.000 nieuwe wagens gevestigd. Driekwart daarvan beschikte over conventionele brandstofmotoren maar het aandeel van elektrische wagens neemt sterk toe.

Andere bestemmingen

De propvolle terminals in België – lees: Zeebrugge – en het Verenigd Koninkrijk (VK) spelen de autobehandelaars ernstig parten. Over de bestemmingen is nog geen informatie over het volledige kwartaal beschikbaar, wel over de maanden januari en februari. Daaruit blijkt dat in die twee maanden samen de verscheping naar België daalde naar 42.000 stuks, dat is 10,6% minder dan de 47.000 vorig jaar. De export naar het VK daalde zelfs met 26,9%: van 52.000 naar 38.000 wagens.

De Chinese autoproducenten zoeken alternatieve havens om hun lading af te zetten, onder meer in Spanje en Italië. Toch blijven België en het VK de derde en vierde grootste bestemmingen, na Rusland (112.000) en Mexico (66.000).

Tariefverhoging

Volgens de Amerikaanse pers zou president Joe Biden zeer binnenkort de invoerheffing op Chinese auto’s van 25% naar 100% optrekken om de Amerikaanse productie te beschermen.

Ook in Europa wordt eraan gedacht om de 10% invoerheffing te verhogen. Maar dat ligt op veel vlakken gevoelig. Een tariefverhoging voor de Europese consument zou de toegang tot betaalbare wagens moeilijker maken en kan ook Chinese tegenmaatregelen voor Europese automerken uitlokken.

De import van Chinese wagens is een van de thema’s die aan bod komen op het RoRo Congres – Sector onder hoogspanning van Flows op woensdag 15 mei in Zeebrugge.

Verzadigde terminals kosten Zeebrugge 10% minder Chinese wagens – Flows

Verzadigde terminals kosten Zeebrugge 10% minder Chinese wagens

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Chinees luxemerk Hongqi bij Carcenter Zeebrugge
Chinees luxemerk Hongqi bij Carcenter Zeebrugge © Mosolf Port Logistics & Services

In het eerste kwartaal groeide de export van Chinese auto’s met 33% maar daar konden de Belgische behandelaars niet van profiteren. Wegens de verzadigde terminals konden ze 10% minder Chinese wagens dan vorig jaar ontvangen.

De Europese federatie van autologistiek ECG analyseerde de jongste cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Daaruit blijkt dat de Chinese fabrikanten hun veroveringstocht voor marktaandeel blijven opdrijven. Ten opzichte van een jaar geleden, is in het eerste kwartaal de export van nieuwe wagens met letterlijk een derde (33%) aangezwollen tot 1,324 miljoen stuks.

De grootste exporteur in het eerste kwartaal was Chery (253.000), gevolgd door SAIC (206.000), Changan (145.000), Gelly (111.000), BYD (99.000), Great Wall (93.000) en Tesla (88.000). In maart alleen al werd een exportrecord van 502.000 nieuwe wagens gevestigd. Driekwart daarvan beschikte over conventionele brandstofmotoren maar het aandeel van elektrische wagens neemt sterk toe.

Andere bestemmingen

De propvolle terminals in België – lees: Zeebrugge – en het Verenigd Koninkrijk (VK) spelen de autobehandelaars ernstig parten. Over de bestemmingen is nog geen informatie over het volledige kwartaal beschikbaar, wel over de maanden januari en februari. Daaruit blijkt dat in die twee maanden samen de verscheping naar België daalde naar 42.000 stuks, dat is 10,6% minder dan de 47.000 vorig jaar. De export naar het VK daalde zelfs met 26,9%: van 52.000 naar 38.000 wagens.

De Chinese autoproducenten zoeken alternatieve havens om hun lading af te zetten, onder meer in Spanje en Italië. Toch blijven België en het VK de derde en vierde grootste bestemmingen, na Rusland (112.000) en Mexico (66.000).

Tariefverhoging

Volgens de Amerikaanse pers zou president Joe Biden zeer binnenkort de invoerheffing op Chinese auto’s van 25% naar 100% optrekken om de Amerikaanse productie te beschermen.

Ook in Europa wordt eraan gedacht om de 10% invoerheffing te verhogen. Maar dat ligt op veel vlakken gevoelig. Een tariefverhoging voor de Europese consument zou de toegang tot betaalbare wagens moeilijker maken en kan ook Chinese tegenmaatregelen voor Europese automerken uitlokken.

De import van Chinese wagens is een van de thema’s die aan bod komen op het RoRo Congres – Sector onder hoogspanning van Flows op woensdag 15 mei in Zeebrugge.