Tweede spoorontsluiting voor Antwerpse haven mogelijk in het gedrang

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Volgens het rapport dat De Tijd kon inkijken is jaarlijks 82 miljoen euro extra nodig. Zonder die bijkomende middelen kan Infrabel het spoornet in de komende jaren niet op peil houden. De netbeheerder ziet zich dan onder meer genoodzaakt tot het sluiten van een aantal kleinere lijnen in Wallonië. In Vlaanderen zouden onder meer de investeringen in de tweede spoorontsluiting voor de Antwerpse haven in het gedrang komen. Vorig jaar kreeg Infrabel een enveloppe van 1 miljard euro voor onder meer studies naar de tweede spoorontsluiting. De krant suggereert dat de spoornetbeheerder met dat rapport de regering onder druk wil zetten.

Bij het Havenbedrijf is er voorlopig niemand bereikbaar voor een reactie.

Infrabel

In een reactie zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel dat het om een intern document gaat met daarin bepaalde opties ter info aan de nieuwe regering. De berichtgeving in de pers noemt hij ‘kort door de bocht’ en bevat volgens hem verschillende factuele fouten. “Wij willen niemand onder druk zetten. Er is nog niets beslist. Er liggen nog heel wat andere elementen of opties op tafel. Infrabel blijft onverminderd voortwerken zodat de nieuwe federale regering beschikt over alle nodige gegevens waarop ze zich kan baseren bij het opstellen van de prioriteiten”, besluit hij.

Koen Heinen