Jean Fauconnier van Vopak naar terminalmanagement Haven Oostende

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Jean Fauconnier
Jean Fauconnier © Port Oostende

Jean Fauconnier ruilde de chemische tankterminals in Antwerpen voor een nieuw hoofdstuk in zijn loopbaan als terminalmanager van Haven Oostende. Hij helpt er het aanbod voor overslag van maritieme goederen in operationele banen te leiden.

Jean Fauconnier (58) nam in augustus 2023 een groot besluit waarbij hij zowel naar zijn verstand als naar zijn hart luisterde. “Twee jaar geleden verhuisden we voor de job van mijn vrouw van Hemiksem naar Oostduinkerke. Ik pendelde toen veertien maanden lang naar de chemische tankterminal van Vopak in Antwerpen, waar ik terminalmanager was. Ik heb met heel veel plezier in de Antwerpse haven gewerkt en hou aan de collega’s warme gevoelens over. Maar, door onder meer de afstand was ik vrijwel meteen geïnteresseerd toen ik vernam dat Haven Oostende iemand zocht voor het operationeel leiden van de verdere uitbouw van haar maritieme dienstverlening op de eigen terminals. Hierdoor worden de file-uren optimaal besteed”, zegt hij.

Hoog maatschappelijk belang

Er spraken hem nog andere aspecten aan. “Na jaren te hebben gewerkt voor multinationals, leek het me fijn om voor een vennootschap met een hoog maatschappelijk belang te werken. Vanaf het eerste gesprek met CEO Dirk Declerck kon ik me vinden in de visie en strategie van Haven Oostende, die veel aandacht heeft voor toegevoegde waarde, continuïteit en werkgelegenheid. Daarnaast kwam ik van bedrijven met een grote directiestructuur terecht in een compact en dynamisch team met zeer korte communicatielijnen.”

Als terminalmanager heeft hij bij Haven Oostende een uitgesproken operationele focus. “Mijn rol is het verder uitbouwen van het totaalpakket van de eigen terminals en het recent opgerichte stuwadoorsbedrijf OSSCO op de zwaarlast terminal REBO. Haven Oostende is bezig met een oefening om via estuaire vaart meer vrachtwagens van de weg te halen, met overslag van het schip naar de eindbestemming in het regionale achterland. Na 36 jaar in de files rond Antwerpen te hebben gestaan, ben ik blij om dit te kunnen helpen structureren”, zegt hij.

Oostende focust op niches waarin het tot de wereldtop behoort

Voor iemand die uit de behandeling van chemische vloeistoffen komt, is dit een ander werkterrein. “De blauwe en circulaire economie zijn nieuw voor mij, maar de medewerkers van Haven Oostende en de havenarbeiders helpen me om snel bij te leren”, vertelt hij. “Van mijn kant breng ik uit de chemische industrie mijn ervaring met doorgedreven veiligheidsaandacht mee, wat ook voor Haven Oostende een topprioriteit is. Mijn eerste doel is om nu met alle aspecten van de terminal vertrouwd te geraken. Oostende is geen enorme hub, maar focust op niches waarin het tot de wereldtop behoort. Deze haven heeft in het landschap zeker een plaats voor zowel traders die snelle service vragen als voor structurele partners met langetermijncontracten.”

Niet klagen

In zijn curriculum vitae springt een merkwaardige opleiding eruit: een anti-klaagworkshop. “De eerste reactie van mensen bij veranderingen is soms de nee-kant van het verhaal te zien, terwijl je als verantwoordelijke de ja-kant moet zien. Het is voor mij een continue drijfveer om in elke situatie het positieve te zien en dit in een positieve werkcultuur om te zetten.”

Pro-actief

In Oostende voelt hij zich goed ontvangen. “Ik heb de indruk dat iedereen hier graag komt werken. Nu de relance van Haven Oostende zich duidelijk aftekent, merken ook heel veel havenarbeiders die positieve ontwikkeling op en zetten ze zich daarvoor in. Dat merk je aan de pro-activiteit wanneer zaken aangepakt moeten worden. Toen er bijvoorbeeld op de verlofdag 11 november storm werd aangekondigd, kwamen er mensen naar de terminal om goederen extra te bevestigen. Als ex-Antwerpenaar begrijp ik wat er in het West-Vlaams wordt verteld, als het maar niet te snel gaat (lacht). We maken nu al volop plannen om met een grote delegatie mee te lopen in de volgende editie van de Charity Run op 4 mei 2024.”

Jean Fauconnier van Vopak naar terminalmanagement Haven Oostende – Flows

Jean Fauconnier van Vopak naar terminalmanagement Haven Oostende

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Jean Fauconnier
Jean Fauconnier © Port Oostende

Jean Fauconnier ruilde de chemische tankterminals in Antwerpen voor een nieuw hoofdstuk in zijn loopbaan als terminalmanager van Haven Oostende. Hij helpt er het aanbod voor overslag van maritieme goederen in operationele banen te leiden.

Jean Fauconnier (58) nam in augustus 2023 een groot besluit waarbij hij zowel naar zijn verstand als naar zijn hart luisterde. “Twee jaar geleden verhuisden we voor de job van mijn vrouw van Hemiksem naar Oostduinkerke. Ik pendelde toen veertien maanden lang naar de chemische tankterminal van Vopak in Antwerpen, waar ik terminalmanager was. Ik heb met heel veel plezier in de Antwerpse haven gewerkt en hou aan de collega’s warme gevoelens over. Maar, door onder meer de afstand was ik vrijwel meteen geïnteresseerd toen ik vernam dat Haven Oostende iemand zocht voor het operationeel leiden van de verdere uitbouw van haar maritieme dienstverlening op de eigen terminals. Hierdoor worden de file-uren optimaal besteed”, zegt hij.

Hoog maatschappelijk belang

Er spraken hem nog andere aspecten aan. “Na jaren te hebben gewerkt voor multinationals, leek het me fijn om voor een vennootschap met een hoog maatschappelijk belang te werken. Vanaf het eerste gesprek met CEO Dirk Declerck kon ik me vinden in de visie en strategie van Haven Oostende, die veel aandacht heeft voor toegevoegde waarde, continuïteit en werkgelegenheid. Daarnaast kwam ik van bedrijven met een grote directiestructuur terecht in een compact en dynamisch team met zeer korte communicatielijnen.”

Als terminalmanager heeft hij bij Haven Oostende een uitgesproken operationele focus. “Mijn rol is het verder uitbouwen van het totaalpakket van de eigen terminals en het recent opgerichte stuwadoorsbedrijf OSSCO op de zwaarlast terminal REBO. Haven Oostende is bezig met een oefening om via estuaire vaart meer vrachtwagens van de weg te halen, met overslag van het schip naar de eindbestemming in het regionale achterland. Na 36 jaar in de files rond Antwerpen te hebben gestaan, ben ik blij om dit te kunnen helpen structureren”, zegt hij.

Oostende focust op niches waarin het tot de wereldtop behoort

Voor iemand die uit de behandeling van chemische vloeistoffen komt, is dit een ander werkterrein. “De blauwe en circulaire economie zijn nieuw voor mij, maar de medewerkers van Haven Oostende en de havenarbeiders helpen me om snel bij te leren”, vertelt hij. “Van mijn kant breng ik uit de chemische industrie mijn ervaring met doorgedreven veiligheidsaandacht mee, wat ook voor Haven Oostende een topprioriteit is. Mijn eerste doel is om nu met alle aspecten van de terminal vertrouwd te geraken. Oostende is geen enorme hub, maar focust op niches waarin het tot de wereldtop behoort. Deze haven heeft in het landschap zeker een plaats voor zowel traders die snelle service vragen als voor structurele partners met langetermijncontracten.”

Niet klagen

In zijn curriculum vitae springt een merkwaardige opleiding eruit: een anti-klaagworkshop. “De eerste reactie van mensen bij veranderingen is soms de nee-kant van het verhaal te zien, terwijl je als verantwoordelijke de ja-kant moet zien. Het is voor mij een continue drijfveer om in elke situatie het positieve te zien en dit in een positieve werkcultuur om te zetten.”

Pro-actief

In Oostende voelt hij zich goed ontvangen. “Ik heb de indruk dat iedereen hier graag komt werken. Nu de relance van Haven Oostende zich duidelijk aftekent, merken ook heel veel havenarbeiders die positieve ontwikkeling op en zetten ze zich daarvoor in. Dat merk je aan de pro-activiteit wanneer zaken aangepakt moeten worden. Toen er bijvoorbeeld op de verlofdag 11 november storm werd aangekondigd, kwamen er mensen naar de terminal om goederen extra te bevestigen. Als ex-Antwerpenaar begrijp ik wat er in het West-Vlaams wordt verteld, als het maar niet te snel gaat (lacht). We maken nu al volop plannen om met een grote delegatie mee te lopen in de volgende editie van de Charity Run op 4 mei 2024.”