Rationalisaties dreigen nieuwe overcapaciteit te creëren

De voorbije weken werd de stopzetting van vijf deepseadiensten aangekondigd. De momenteel kleine werkloze containervloot kan als gevolg daarvan weer groter worden. De vraag naar kleinere tonnage op de chartermarkt neemt ook af.

Medio juni waren slechts 93 containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu werkloos omdat ze aan de ketting liggen, hersteld moeten worden na een incident, of geen nieuwe opdracht vinden. Hun gezamenlijke capaciteit bedraagt 205.331 teu, wat minder dan een procent van de totale containervloot is.

Er zijn verschillende redenen om aan te nemen dat het aantal werkloze schepen de komende weken weer zal stijgen. De Ocean Alliance besloot onverwacht om een pas gestarte trans-Atlantische dienst te staken en MSC zette een dienst tussen Europa en de Indische Oceaan en Oost-Afrika stop. De Zwitserse rederij beëindigt ook de Petra Express tussen het Verre Oosten en de Rode Zee.

Ook Maersk Line staakte een dienst tussen de Far East en het Rode Zeegebied. Behalve die Horn of Africa Service sneuvelde ook de nieuwe AC5 Service tussen het Verre Oosten en Latijns-Amerika. Als gevolg van al die rationalisaties komen 32 containerschepen met een capaciteit van 4.100 tot 9.500 teu opnieuw vrij voor andere opdrachten.

Werkloosheidsgraad

Momenteel is er nog vraag naar grote schepen. Bij de kleinere bootjes neemt de werkloosheidsgraad – als gevolg van een matige vraag op de chartermarkt – duidelijk toe. In de categorie van 1.000 tot 2.000 teu zijn er intussen al 45 schepen beschikbaar voor nieuwe charters.

In de loop van het tweede kwartaal is het ladingaanbod wereldwijd trager gegroeid dan verwacht. De Franse consultant Alphaliner gaat nu voor 2018 uit van een toename van 4,5% van de volumes. De capaciteit van de containervloot zal echter naar verwachting met 5,8% stijgen.

Het is vooral dankzij de start van een aantal nieuwe diensten dat de werkloze vloot dit jaar tot dusver beperkt bleef. Nu zowel de bunkerkosten als de chartertarieven stijgen, worden de opstartverliezen van nieuwe diensten groter, wat sommige carriers aanzet om de stekker uit nieuwe intiatieven te trekken.

Stefan Verberckmoes