Voormalig station Racour en treinstellen herleven als vakantiewoningen

Varia
Koen Heinen
Vakantiewoning Racour
Vakantiewoning Racour © Station Racour

In Racour hebben Jo Uytterhoeven en zijn vrouw Hilde het oude station, twee treinstellen en een spoorweghut omgetoverd tot unieke vakantiewoningen. In totaal is er ruimte voor negentien personen.

Racour is een Waals dorpje, maar sinds het ontstaan van de taalgrens bevindt het station zich op Vlaams grondgebied. De Vlaamse benaming is Raatshoven. Racour was het eerste station op de lijn 147 Landen – Tamines. De lijn werd eind jaren ’50 buiten dienst gesteld voor passagierstreinen en begin jaren ’60 voor goederentreinen.

De trein nemen is een beetje reizen, zo luidt de bekende slogan. Als je kan logeren in een stationsgebouw of in een treinstel, is de belevenis nog groter. Dat moeten Jo en Hilde toch gedacht hebben. “In 1988 hebben we het stationsgebouw gekocht. Toen lagen er nog sporen. De lijn 147 had een belangrijke functie tijdens de oorlog. In 1990 is de spoorlijn opgebroken. De constructie van het stationsgebouw was nog heel goed. We hebben het gebouw en ook de ‘logis du piocheur’, een barak van 3 meter bij 3 voor de spoorarbeiders (met ‘pikhouweel’), volledig vernieuwd”, vertelt Jo.

“De gebouwen werden op onze vraag geklasseerd als monument en beschermd dorpszicht. Voor de vernieuwing van dit unieke gebouw zijn we de plannen gaan opzoeken in het archief in Namen. Bij mensen in Racour zijn we oude foto’s gaan opvragen. Zo konden we het gebouw renoveren naar de staat zoals het er vroeger uitzag. Met al het materiaal dat we zo konden verzamelen, hebben we ondertussen al twee tentoonstellingen georganiseerd. In het voorjaar van 2024 komt er nog een tentoonstelling in Trainworld in Schaarbeek”, zegt Jo nog.

Eerste vakantiewoning

In 2010 openen Jo en Hilde een eerste vakantiewoning in het stationsgebouw. “We hebben het voormalige atelier in het gebouw omgebouwd tot een vakantiewoning voor vijf personen. Het was de eerste vergunde vakantiewoning in Vlaanderen volgens het nieuwe logiesdecreet van 2010.

M2-rijtuigen

“Omdat we het erg vonden dat het station geen sporen meer had, is het idee gaan rijpen om terug sporen te leggen. We hebben ook twee M2-rijtuigen die in een hangar in Schaarbeek stonden, op de kop kunnen tikken. Ze waren in de jaren ’80 in Mechelen omgebouwd tot trek- en duwrijtuigen. Met een speciaal transport zijn ze hier terechtgekomen. We hebben ze volledig ontmanteld, terug ingericht en in de originele kleuren geschilderd. Het zijn nu twee vakantiewoningen voor elk zes personen met een dubbelbed en vier enkele bedden, douche en lavabo. In de leefruimte staan de originele banken en ook de bagagerekken zijn gebleven. De vakantiegasten vinden in hun vakantiewoningen oude kostuums, kepies en andere spoorattributen waarmee de kinderen treintje kunnen spelen”, legt Jo uit.

De ‘logis du piocheur’ werd omgebouwd tot een trekkershut voor twee personen.

treinvakantiewoningen Racour gasten
Kinderen kunnen naar hartenlust treintje spelen.

Kleinschalig project

Jo en Hilde beheren de vakantiewoningen volledig zelf. “Dit is een kleinschalig project. Het enige wat we niet doen, is ontbijt serveren. De reserveringen gebeuren via een eigen website. Op jaarbasis passeren hier 700 à 800 mensen, voornamelijk uit Vlaanderen, Nederland en Wallonië”, zegt Jo.

Een treinvakantie voor zes personen en twee nachten kost 455 euro alles inbegrepen (lakens, opkuis, elektriciteit en water). De logis de piocheur kost voor twee personen 60 euro per nacht.

Station Racour ligt in een landschapstuin van meer dan 1 ha, inclusief pluktuin en serre waar de gasten bio-groenten kunnen plukken.

treinvakantiewoningen interieur
In het interieur staan de originele treinbanken.

Fietsen

Bij het sociaal project Velo vzw uit Leuven lieten Jo en Hilde speciale stationsfietsen bouwen die gratis ter beschikking staan van de gasten.

LEES OOK
Voormalig station Racour en treinstellen herleven als vakantiewoningen – Flows

Voormalig station Racour en treinstellen herleven als vakantiewoningen

Varia
Koen Heinen
Vakantiewoning Racour
Vakantiewoning Racour © Station Racour

In Racour hebben Jo Uytterhoeven en zijn vrouw Hilde het oude station, twee treinstellen en een spoorweghut omgetoverd tot unieke vakantiewoningen. In totaal is er ruimte voor negentien personen.

Racour is een Waals dorpje, maar sinds het ontstaan van de taalgrens bevindt het station zich op Vlaams grondgebied. De Vlaamse benaming is Raatshoven. Racour was het eerste station op de lijn 147 Landen – Tamines. De lijn werd eind jaren ’50 buiten dienst gesteld voor passagierstreinen en begin jaren ’60 voor goederentreinen.

De trein nemen is een beetje reizen, zo luidt de bekende slogan. Als je kan logeren in een stationsgebouw of in een treinstel, is de belevenis nog groter. Dat moeten Jo en Hilde toch gedacht hebben. “In 1988 hebben we het stationsgebouw gekocht. Toen lagen er nog sporen. De lijn 147 had een belangrijke functie tijdens de oorlog. In 1990 is de spoorlijn opgebroken. De constructie van het stationsgebouw was nog heel goed. We hebben het gebouw en ook de ‘logis du piocheur’, een barak van 3 meter bij 3 voor de spoorarbeiders (met ‘pikhouweel’), volledig vernieuwd”, vertelt Jo.

“De gebouwen werden op onze vraag geklasseerd als monument en beschermd dorpszicht. Voor de vernieuwing van dit unieke gebouw zijn we de plannen gaan opzoeken in het archief in Namen. Bij mensen in Racour zijn we oude foto’s gaan opvragen. Zo konden we het gebouw renoveren naar de staat zoals het er vroeger uitzag. Met al het materiaal dat we zo konden verzamelen, hebben we ondertussen al twee tentoonstellingen georganiseerd. In het voorjaar van 2024 komt er nog een tentoonstelling in Trainworld in Schaarbeek”, zegt Jo nog.

Eerste vakantiewoning

In 2010 openen Jo en Hilde een eerste vakantiewoning in het stationsgebouw. “We hebben het voormalige atelier in het gebouw omgebouwd tot een vakantiewoning voor vijf personen. Het was de eerste vergunde vakantiewoning in Vlaanderen volgens het nieuwe logiesdecreet van 2010.

M2-rijtuigen

“Omdat we het erg vonden dat het station geen sporen meer had, is het idee gaan rijpen om terug sporen te leggen. We hebben ook twee M2-rijtuigen die in een hangar in Schaarbeek stonden, op de kop kunnen tikken. Ze waren in de jaren ’80 in Mechelen omgebouwd tot trek- en duwrijtuigen. Met een speciaal transport zijn ze hier terechtgekomen. We hebben ze volledig ontmanteld, terug ingericht en in de originele kleuren geschilderd. Het zijn nu twee vakantiewoningen voor elk zes personen met een dubbelbed en vier enkele bedden, douche en lavabo. In de leefruimte staan de originele banken en ook de bagagerekken zijn gebleven. De vakantiegasten vinden in hun vakantiewoningen oude kostuums, kepies en andere spoorattributen waarmee de kinderen treintje kunnen spelen”, legt Jo uit.

De ‘logis du piocheur’ werd omgebouwd tot een trekkershut voor twee personen.

treinvakantiewoningen Racour gasten
Kinderen kunnen naar hartenlust treintje spelen.

Kleinschalig project

Jo en Hilde beheren de vakantiewoningen volledig zelf. “Dit is een kleinschalig project. Het enige wat we niet doen, is ontbijt serveren. De reserveringen gebeuren via een eigen website. Op jaarbasis passeren hier 700 à 800 mensen, voornamelijk uit Vlaanderen, Nederland en Wallonië”, zegt Jo.

Een treinvakantie voor zes personen en twee nachten kost 455 euro alles inbegrepen (lakens, opkuis, elektriciteit en water). De logis de piocheur kost voor twee personen 60 euro per nacht.

Station Racour ligt in een landschapstuin van meer dan 1 ha, inclusief pluktuin en serre waar de gasten bio-groenten kunnen plukken.

treinvakantiewoningen interieur
In het interieur staan de originele treinbanken.

Fietsen

Bij het sociaal project Velo vzw uit Leuven lieten Jo en Hilde speciale stationsfietsen bouwen die gratis ter beschikking staan van de gasten.

LEES OOK