Maersk staakt eigen dienst en koopt slots bij HMM

De Deense rederij Maersk Line gaat vanaf 1 juli bijladen op de grootste schepen die de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) momenteel inzet. Dat laat de Denen toe om de eigen Horn of Africa Service te staken.

In de Horn of Africa Service varen nu nog acht schepen met een capaciteit van 5.000 tot 6.000 teu tussen Zuidoost-Azië (Laem Chabang, Singapore en Tanjung Pelepas), de Arabische Golf (Jebel Ali) en Djibouti, Jeddah en Port Sudan.

Die acht schepen komen nu vrij voor andere opdrachten omdat Maersk Line de Horn of Africa Service deze maand vervangt door twee nieuwe diensten: de Arabian Express en de Blue Nile Express. Daarvoor hebben de Denen slechts vier kleinere panamaxschepen van 4.200-4.800 teu nodig.

Slots

De nieuwe Arabian Express tussen het Verre en Midden-Oosten is geen eigen dienst. De Deense carrier gaat immers slots kopen op de Korea Middle East Service (KME) van HMM. In die KME-dienst zet de Zuid-Koreaanse rederij haar zeven grootste schepen met een capaciteit van 13.092 tot 13.154 teu in.

De Denen krijgen geen laadrechten in de Zuid-Koreaanse havens Busan en Kwangyang, maar zullen de KME wel gebruiken voor lading tussen China, Taiwan, Singapore en Maleisië enerzijds en de Arabische Golf anderzijds. In het Midden-Oosten bedienen de KME-schepen achtereenvolgens Jebel Ali (Dubai), Bandar Abbas, Dammam, Hamad (Doha) en Mina Khalifa (Abu Dhabi).

De huidige connectie van de Horn of Africa Service met de Rode Zee wordt voortgezet met de nieuwe Blue Nile Express, die op 19 juni met vier panamaxschepen van start zal gaan tussen Jebel Ali, Salalah, Djibouti, King Abdullah Port, Jeddah en Port Sudan.

Partners

Maersk Line en HMM zijn al partners op de grote oost-westroutes, waar de Zuid-Koreanen voor een periode van drie jaar (tot april 2020) een samenwerkingsakkoord hebben met het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC.

Buiten 2M om startte HMM dit jaar wel een eigen AEX-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De Zuid-Koreanen verlaten deze maand ook de trans-Atlantic, waar ze slots kochten bij 2M. HMM maakt zich ook klaar om eigen megaschepen van 14.000 tot 23.000 teu te bestellen voor de trans-Pacific en de trade tussen de Far East en Europa. Deze week maakte de rederij uit Seoul nog bekend welke werven daarvoor geselecteerd zijn.

Stefan Verberckmoes