RYCB: schone slaapster met mooiste zicht Antwerpse rede

In deze vakantiereeks bezoekt Flows elke dag een horecazaak met een link naar de maritieme, transport- of logistieke sector. Vandaag: Royal Yacht Club Belgium (RYCB) in Antwerpen, een tot de verbeelding sprekende pleisterplaats.

De Royal Yacht Club Belgium (RYCB) is een van de meest tot de verbeelding sprekende pleisterplaatsen van de Antwerpse maritieme sector. Vanaf het in 2016 opgeleverde clubhuis heb je een van de mooiste zichten op de rede van de Antwerpse binnenstad. De Maritieme Kring, een select kransje decision makers uit de Antwerpse haven, houdt er haar bijeenkomsten. Ook bedrijven uit de haven nemen internationale gasten mee naar de Linkeroever, en maritieme verenigingen die wat te vieren hebben, strijken er graag neer voor een receptie op het terras. Ook uw reporter probeerde ooit lid te worden, maar strandde in het online-inschrijvingsformulier bij een vergeefse poging om zijn aftandse Renaultje in te schrijven als het motorjacht 'Clio'.

Stilte in de zaal

Net omwille van de gebruikelijke drukte doet de stilte die vandaag in de zalen en gangen van de RYCB hangt, zo vreemd aan. Patrick Van den Bulck, gedelegeerd bestuurder van de Antwerpse jachthavens en archivaris van de RYCB, ziet het met lede ogen aan. “Social distancing, enfin, fysieke afstand houden zou hier geen probleem zijn”, zegt hij in het lege restaurant- en bargedeelte van het clubhuis.

In normale omstandigheden is de Yachtclub een veelgevraagde locatie voor recepties en feesten, zowel voor bedrijven als privé. Het zijn ook die grote maritieme spelers die de nieuwbouw destijds mogelijk maakten. Maar voorlopig regent het vooral annulaties.

Relieken van de 'Belgica'

Die noodgedwongen rust geeft ons wel de kans om rond te snuffelen in het rijke archiefmateriaal dat de RYCB huisvest. Het gebouw zelf mag dan van 2016 dateren, het herbergt een schat aan archiefmateriaal. Geen wonder, als je bedenkt dat de geschiedenis van de club teruggaat tot 1851 – alleen de RYCO (Royal Yacht Club Ostend) van Oostende is nog ouder.

Het gastenboek bevat handtekeningen van zowat alle Belgische koningen, naast de poolreizigers Amundsen, de Gerlache en Lecointe. Om nog te zwijgen van ettelijke buitenlandse monarchen en beroemdheden. De wimpel die de Gerlache voerde op het ontdekkingsschip Belgica, prijkt in het restaurant. “Het kraaiennest van de 'Belgica' heeft nog jaren in het clubhuis gestaan,” zegt Van den Bulck. “Vroeger hadden we nog veel meer relieken van de 'Belgica'. Die bevinden zich nu waarschijnlijk in een depot van het scheepvaartmuseum. We hadden die dingen in bruikleen moeten geven, dan konden we ze tenminste terugrvragen." (lacht) Waar je ook kijkt: scheepsmodellen, schilderijen, bustes, affiches enzovoort. Als het nooit wat wordt met het geplande maritiem museum in Antwerpen, dan hebben ze bij de RYCB alvast genoeg items in voorraad om zelf enkele fraaie expo's mee in elkaar te boksen. “We komen muren tekort om al ons archiefmateriaal te tonen”, lacht Van den Bulck.

Drijvend erfgoed

Het archief omvat ook plannen voor een nieuwe yachtclub uit vroegere tijden. “Sommige plannen moeten qua omvang niet onderdoen voor het Museum voor Schone Kunsten”, zegt Van den Bulck. “Het huidige gebouw is ook ruim bemeten, maar dat is met de toekomstige generaties in het achterhoofd.”

Het is een verleden dat je moet koesteren, vindt Van den Bulck, wiens carrière op het water begon bij de zeescouts (de 'buren' van de yachtclub op de Linkeroever), via de koopvaardij (CMB, Gulf) en de Belgische Marine. Hij zet zich ook in voor drijvend erfgoed, zoals het lichtschip Westhinder, dat in de historische Droogdokken wacht op restauratie.

Boot niet verplicht 

Niettemin heeft hij sinds zijn aantreden in 1993 vooral ingezet op het vernieuwen van de destijds ingedommelde yachtclub. Bij de afbraak van het oude clubhuis liet hij zich lachend fotograferen aan de toog, terwijl de bulldozers gaten in het dak sloegen. Vandaag telt de club meer dan duizend leden. Lid worden kost 230 euro per jaar. En neen, je moet zelf geen boot hebben. “Stel je voor dat al die leden een boot zouden meebrengen, de jachthaven zou te klein zijn”, zegt Van den Bulck, die zelf een boot heeft liggen in Wolphaartsdijk. “Als lid van de yachtclub ben je ook welkom in gelijkaardige yachtclubs overal ter wereld.” Een vorm van toerisme op zich.

Glazen bol

Terug naar Antwerpen, terug naar vandaag. De anti-coronamaatregelen worden steeds strenger. Mondmaskerplicht, een avondklok, kleine sociale bubbels. En het zag er al zo belabberd uit voor de evenementensector. “We zullen ons er wel door moeten slaan, maar de vraag is hoelang het zo stil blijft. Soms hou ik mijn hart vast”, zegt Van den Bulck. “Ik heb geen glazen bol, ik zou niet weten wanneer we weer evenementen kunnen organiseren. Voorlopig regent het annulaties, ook voor evenementen die later op het jaar zijn gepland.”

Toch zijn er toekomstperspectieven: er komt een nieuwe aanlegsteiger, die het voor de jachten die de haven aandoen comfortabeler moet maken om te wachten op het juiste moment om de jachthaven via de sluis binnen te varen. Tot nu toe wachten ze bij de gele boei in het midden van de Schelde. Aan die steiger zal ook Brabo aanleggen met watertaxi's, net als de waterstofaangedreven Hydroville van CMB. “Een dossier waar ik twintig jaar aan gewerkt heb. In 1998 stond het al op onze kaarten met 'beste wensen'. Dankzij Brabo, DEME, Herbosch Kiere en CMB kunnen we dit project nu eindelijk realiseren.”

RYCB, Thonetlaan 133, 2050 Antwerpen
https://www.rycb.be/

Michiel Leen