Nieuwe lichting logistiekbedienden steeds diverser

Een witte mannenwereld, dat is nog altijd het imago van de maritieme en logistieke sector. De nieuwe lichting bedienden transport en logistiek van Start People weerlegt dat cliché: ze is diverser dan ooit.

Het is een verzuchting die je uitentreuren hoort: de logistieke en maritieme sector zou een mannenwereld zijn, gedomineerd door mannen van middelbare leeftijd en overwegend witte dokwerkers. Wie verder wil kijken dan de clichés, merkt dat er op het vlak van diversiteit toch het een en ander aan het verschuiven is in en rond de haven. De recent afgestudeerde lichting bedienden transport en logistiek bij Start People Maritiem bevestigt dat een nieuwe, veelkleurige generatie aantreedt in de sector. 

"In de recente lichting vinden we mensen terug uit verschillende hoeken van de wereld", zegt Amanda Bogers van Start People Maritiem. "In die groep vinden we mensen terug uit Bulgarije, mensen met Spaanse, Marokkaanse of Kroatische roots, en Nederlanders. Ook in de volgende lichting zien we mensen uit alle windstreken, van Rusland tot Marokko. Afkomst doet er niet toe bij ons. Taalkennis en motivatie geven de doorslag."

Bogers is zich bewust van het witte imago dat de sector nog steeds heeft. "Maar dat is in snel tempo aan het veranderen. Bovendien zijn haven en logistiek altijd bij uitstek internationale sectoren geweest. De realiteit is veelkleuriger dan de clichés doen vermoeden." 

Vier windstreken 

Susanne Schiltz, Coördinator en docent Transport & Logistiek Centrum voor Volwassenenonderwijs CVO LBC Berchem, merkt al langer dat de instroom diverser wordt. "Al in 2009, toen ik bij deze opleiding aan de slag ging, kon je dat merken. Ik heb mensen voor me uit Oezbekistan, Albanië, Syrië, Rusland, verschillende Afrikaanse landen, Azië, enzovoort. Daarbij maak ik wel de kanttekening dat het hier gaat om bediendenprofielen. De populatie van havenarbeiders is nog erg wit en mannelijk. Al zie je, ook door het nijpende tekort, dat er daar meer multiculturele en vrouwelijke kandidaten aan de slag gaan." 

Van frituur naar haven 

Schiltz merkt overigens ook op het vlak van leeftijd en voorgeschiedenis een rijkgeschakeerde nieuwe instroom. "Bij mij in de les zie ik bijvoorbeeld 'Belgo-Belgen' die vanuit de meest verschillende voorgeschiedenissen de stap naar de haven zetten. Ik heb een 60-jarige student die nu de stap naar de maritieme sector zet, iemand die dertig jaar vroedvrouw was en nu eindelijk de job van haar 'goesting' wil doen, en zelfs een oud-frituuruitbaatster die constant klanten uit de haven op bezoek kreeg en daardoor nieuwsgierig werd naar een job in de sector. Ook dat is diversiteit."

Voor de nieuwe lichting in de opleiding Bediende Transport en Logistiek, die op 11 januari van start gaat, kunnen kandidaten zich nog inschrijven. 

Michiel Leen