Bedrijven North Sea Port krijgen corona-adviezen van studenten

Studenten van de Hogeschool Gent en hun Zeeuwse collega's adviseren, in een samenwerking die zich spiegelt aan de Belgisch-Nederlandse dynamiek van North Sea Port, de logistieke bedrijven uit de regio over hoe om te gaan met de coronacrisis.

Geen business as usual voor de tweedejaarsstudenten logistiek management aan de HOGENT. Samen met hun collega’s van de Nederlandse HZ-Hogeschool bevroegen ze logistieke en transportbedrijven die actief zijn in de Belgisch-Nederlandse fusiehaven North Sea Port (NSP) naar hun wedervaren in de coronacrisis. Op basis van hun bevindingen gaven ze afgelopen donderdag hun corona-adviezen aan de sector tijdens een virtueel Business Café.

Samenwerking Zeeland

Docente Griet Van Der Vurst (HOGENT) blikt tevreden terug. “Voor de studenten is het niet evident om niet alleen het event, maar ook de voorbereidende research digitaal te doen. We werken sinds vorig jaar samen met de hogeschool HZ uit Zeeland. Waar we vorig jaar nog fysieke ontmoetingen konden doen, moest het nu allemaal digitaal. Het idee voor de samenwerking met de Zeeuwse collega’s vloeit voort uit het samengaan van de buurhavens.”

Belang transparantie

De studenten stelden zich de vraag: “Hoe overleeft een logistiek bedrijf de coronapandemie?” Op basis van enquêtes, die via de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen en NSP bij de bedrijven werden verdeeld, kregen de studenten inzicht in de vragen waarmee de bedrijven worstelden. Op basis van bronnenonderzoek en interviews met professionals presenteerden de studenten tijdens een druk bijegwoonde digitale meeting de bevindingen. “Vooral een andere, transparantere organisatie van de logistieke keten dringt zich op”, zeggen de studenten. “Ook de verdere uitrol van digitalisatie in de keten staat hoog op de agenda. Afhankelijk van de subsector zijn er nog andere accenten.”

Geen digitale borrel 

En hoewel napraten bij een glas er in tijden van telewerk niet bij is, mag toch blijken dat de deelnemende bedrijven er wat van hebben opgestoken. Net als de studenten, voor wie het een eerste kennismaking is met het digitale ‘nieuwe normaal’ dat ook in de logistieke sector aan de orde van de dag is.

Michiel Leen