Haven Gent dringend op zoek naar dokwerkers voor lossen en laden

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
North Sea Port haven van Gent
North Sea Port, haven van Gent © North Sea Port

Specifiek voor de haven van Gent zijn de stouwers op zoek naar dertig havenarbeiders voor het lossen en laden van schepen. De krapte op de arbeidsmarkt duurt al geruime tijd en speelt de bedrijven in de haven parten.

Het was een opmerkelijk bericht op de website van de Centrale van de Werkgevers aan de Haven van Gent, kortweg CEPG. Daarin stond dat de stouwers in de Gentse haven, dat deel uitmaakt van North Sea Port, op zoek zijn naar dertig havenarbeiders. De extra arbeidskrachten zijn nodig om schepen te lossen en te laden.

“De havenarbeiders/dokwerkers zijn dé belangrijkste schakel in de logistieke keten van de haven en dragen zo bij aan de groei van North Sea Port als essentiële speler in de internationale handel”, klinkt het. Als erkend orgaan van de werkgevers in de haven in Gent die op havenarbeiders een beroep doen, is CEPG de “administratieve werkgever” voor die havenarbeiders. Daarnaast is CEPG ook de gesprekspartner namens de stouwers ten overstaan van de Gentse havenvakbonden.

Techniek, kwaliteit en veiligheid

CEPG is op zoek naar mensen met aanleg voor techniek, kwaliteit en veiligheid. “Wie aanvaard wordt, zal na een interne veiligheidsopleiding instaan voor het laden en lossen van de schepen”, aldus de organisatie. “Bovendien maken nieuwe medewerkers kans om reeds na een korte inwerkperiode door te groeien naar andere functies zoals chauffeur, kraanman of leidinggevende foreman (verantwoordelijke van een ploeg havenarbeiders, red).”

“Aangezien havenarbeiders aan de slag gaan bij de verschillende stouwers in de haven, is elke dag anders en kun je op die manier waardevolle ervaring verzamelen in verschillende werkomgevingen”, klinkt het. Geïnteresseerden kunnen solliciteren op de website van CEPG. Daar leest u ook de volledige functieomschrijving.

Vooral operatoren

Uit een bevraging van Voka/VeGHO (de Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen) in mei 2023, bleek nog maar eens dat de fors gestegen vacatures erg moeilijk ingevuld worden. Er zijn op dit moment in het Gentse havengebied zo’n drieduizend vacatures. Dat aantal wordt nog altijd in grote mate bepaald door de groei van de bedrijven, maar uit de bevraging bleek ook dat ‘vervanging door pensioen’ als belangrijkste oorzaak wordt aangehaald.

Met 1.385 openstaande vacatures zijn operatoren nog steeds de meest gezochte profielen. Bedrijven zijn genoodzaakt om de lat bij aanwerving lager te leggen omdat ze de openstaande vacatures niet makkelijk ingevuld krijgen, aldus Voka/VeGHO.

Nederlanders

De krapte op de arbeidsmarkt noopt bedrijven ertoe om sneller op zoek te gaan naar nieuwe werkkrachten in het buitenland. Om de grootste groep nieuwe, buitenlandse werkkrachten – de Nederlanders – efficiënt te kunnen bereiken, is begin dit jaar ‘North Sea Port Talent’ opgericht. North Sea Port, VeGHO en de stad Gent werken daarvoor samen met VDAB Oost-Vlaanderen en zijn Nederlandse tegenhanger UWV.

Opvallend is ook dat er eerst wordt gekeken naar het buitenland, eerder dan dat bedrijven campagnes opzetten in Brussel of Wallonië.

Haven Gent dringend op zoek naar dokwerkers voor lossen en laden – Flows

Haven Gent dringend op zoek naar dokwerkers voor lossen en laden

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
North Sea Port haven van Gent
North Sea Port, haven van Gent © North Sea Port

Specifiek voor de haven van Gent zijn de stouwers op zoek naar dertig havenarbeiders voor het lossen en laden van schepen. De krapte op de arbeidsmarkt duurt al geruime tijd en speelt de bedrijven in de haven parten.

Het was een opmerkelijk bericht op de website van de Centrale van de Werkgevers aan de Haven van Gent, kortweg CEPG. Daarin stond dat de stouwers in de Gentse haven, dat deel uitmaakt van North Sea Port, op zoek zijn naar dertig havenarbeiders. De extra arbeidskrachten zijn nodig om schepen te lossen en te laden.

“De havenarbeiders/dokwerkers zijn dé belangrijkste schakel in de logistieke keten van de haven en dragen zo bij aan de groei van North Sea Port als essentiële speler in de internationale handel”, klinkt het. Als erkend orgaan van de werkgevers in de haven in Gent die op havenarbeiders een beroep doen, is CEPG de “administratieve werkgever” voor die havenarbeiders. Daarnaast is CEPG ook de gesprekspartner namens de stouwers ten overstaan van de Gentse havenvakbonden.

Techniek, kwaliteit en veiligheid

CEPG is op zoek naar mensen met aanleg voor techniek, kwaliteit en veiligheid. “Wie aanvaard wordt, zal na een interne veiligheidsopleiding instaan voor het laden en lossen van de schepen”, aldus de organisatie. “Bovendien maken nieuwe medewerkers kans om reeds na een korte inwerkperiode door te groeien naar andere functies zoals chauffeur, kraanman of leidinggevende foreman (verantwoordelijke van een ploeg havenarbeiders, red).”

“Aangezien havenarbeiders aan de slag gaan bij de verschillende stouwers in de haven, is elke dag anders en kun je op die manier waardevolle ervaring verzamelen in verschillende werkomgevingen”, klinkt het. Geïnteresseerden kunnen solliciteren op de website van CEPG. Daar leest u ook de volledige functieomschrijving.

Vooral operatoren

Uit een bevraging van Voka/VeGHO (de Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen) in mei 2023, bleek nog maar eens dat de fors gestegen vacatures erg moeilijk ingevuld worden. Er zijn op dit moment in het Gentse havengebied zo’n drieduizend vacatures. Dat aantal wordt nog altijd in grote mate bepaald door de groei van de bedrijven, maar uit de bevraging bleek ook dat ‘vervanging door pensioen’ als belangrijkste oorzaak wordt aangehaald.

Met 1.385 openstaande vacatures zijn operatoren nog steeds de meest gezochte profielen. Bedrijven zijn genoodzaakt om de lat bij aanwerving lager te leggen omdat ze de openstaande vacatures niet makkelijk ingevuld krijgen, aldus Voka/VeGHO.

Nederlanders

De krapte op de arbeidsmarkt noopt bedrijven ertoe om sneller op zoek te gaan naar nieuwe werkkrachten in het buitenland. Om de grootste groep nieuwe, buitenlandse werkkrachten – de Nederlanders – efficiënt te kunnen bereiken, is begin dit jaar ‘North Sea Port Talent’ opgericht. North Sea Port, VeGHO en de stad Gent werken daarvoor samen met VDAB Oost-Vlaanderen en zijn Nederlandse tegenhanger UWV.

Opvallend is ook dat er eerst wordt gekeken naar het buitenland, eerder dan dat bedrijven campagnes opzetten in Brussel of Wallonië.