VIL onderzoekt intern bedrijfstransport op waterstof

Samen met vijftien bedrijven zal VIL onderzoeken of vorkheftrucks, kranen en andere transportmiddelen op bedrijfssites in aanmerking komen voor aandrijving op waterstof. Een mobiel waterstoftankstation zou de deelnemende bedrijven beleveren.

Waterstof wordt steeds vaker naar voren geschoven als dé transportbrandstof van de toekomst. Zo is de Antwerpse rederij CMB pionier op het vlak van toepassingen van waterstof in de scheepvaart, met het passagiersvaartuig Hydroville en binnenkort de sleepboot Hydrotug. Vrachtwagenconstructeur Hyundai verwacht dat er binnen tien jaar 700.000 waterstoftrucks op de Europese wegen zullen rondrijden. De havens van Zeebrugge en Antwerpen stapten in een heuse waterstofcoalitie en zopas raakte bekend dat DEME in Oostende een grote waterstoffabriek zal bouwen.

Heel wat toepassingen dus, maar ledenorganisatie VIL ziet nog meer mogelijkheden: het transport op bedrijfsterreinen zelf. “Slechts een handvol bedrijven in Europa heeft op dit moment iniatieven lopen voor het verduurzamen van hun intern transport met waterstof”, klinkt het. Daarbij wordt gedacht aan onder meer vorkheftrucks, straddle carriers, kranen en hoogtewerkers. Vijftien bedrijven gaan die mogelijkheden nu onderzoeken in het samenwerkingsproject Hydrolog.

Mobiel tankstation

Een hoge investeringskost en een relatief kleine hoeveelheid rollend materiaal zijn redenen voor veel bedrijven om niet in waterstof te investeren. De investering in een eigen waterstoftankstation is met andere woorden niet te rechtvaardigen. Daarom zal VIL uitzoeken wanneer het voor bedrijven interessant is om de overstap naar waterstof te maken. Er zal ook gekeken worden of een gemeenschappelijk – al dan niet mobiel – waterstoftankstation of aanbod door middel van een servicemodel, de kosten kan verlagen.

“Wij geloven sterk dat waterstof een cruciale rol kan spelen in een CO2-vrije energietransitie”, zegt deelnemer DEME uit Zwijndrecht. “Als pionier in de ontwikkeling, bouw en financiering van offshore windmolenparken moedigen we nieuwe initiatieven rond groene waterstof, zoals dit VIL-project, aan. We willen volop meewerken om de CO2-uitstoot terug te dringen.”

De deelnemers aan Hydrolog zijn: Antwerp Euroterminal, Ecosource, Air Liquide, POM Limburg, MPET, Delhaize, Engie, DEME, PSA Antwerp, STILL, Aertssen, Motrac, Brussels Airport, Fluxys en Kalmar. WaterstofNet biedt medewerking en expertise, het Vlaams agentschap VLAIO zorgt voor financiële ondersteuning.

Jonas van Boxel