Douane vraagt snellere verbranding drugs na overval Antwerps depot

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze
Vondst van cocaïne tussen lading sojameel
Vondst van cocaïne tussen lading sojameel © FOD Financiën

Twee havenarbeiders zijn op 3 november bedreigd met een mes in een douanedepot in Kallo door drie criminelen die vermoedelijk zochten naar in beslag genomen drugs. Volgens Kristian Vanderwaeren, topman van de douane, moet de tijd tussen de inbeslagname en de vernietiging van drugs korter.

Een drugsbende overviel vrijdagavond 3 november 2023 een grenspost van de douane om een container met een vermoedelijke lading cocaïne leeg te halen. Ze gijzelden twee havenarbeiders, bedreigden hen met een mes en bonden hen een tijd vast.

Criminele bendes gaan steeds drastischer tewerk. Recent nog reed de federale politie een busje met zeven gewapende mannen klem dat op weg was naar een douaneloods.

We krijgen ondersteuning van de politie. Maar zij hebben net als wij te weinig capaciteit

De douane onderschepte de voorbije maanden grote hoeveelheden cocaïne. Volgens Vanderwaeren gaat het om ongeveer 40 ton cocaïne in een maand tijd. Soms bedraagt de vangst 10 ton per keer. “Er moet dringend bescherming komen tijdens de hele keten van inbeslagname, opslag en verwerking”, zo vertelt hij aan De Standaard. “We krijgen ondersteuning van de politie. Dat loopt goed, maar zij hebben net als wij te weinig capaciteit. Dat maakt het moeilijk.”

De havenarbeiders die in opdracht van de douane werkten, waren niet gewapend. De douane had voorlopig nog geen antwoord op de vraag van Flows hoe het komt dat een criminele bende zomaar kan binnendringen in een douanedepot.

Snellere vernietiging

Vanderwaeren wil de cocaïne sneller vernietigd zien, liefst op de dag dat de drugs in beslag genomen worden. Dat is onder meer in Nederland het geval. Om dat te kunnen realiseren, zou de capaciteit om cocaïne te verbranden omhoog moeten. In ons land kan dat vandaag op twee plaatsen: in Antwerpen en Brussel. Vaak gebeurt de vernietiging pas enkele dagen later.

Betere beveiliging

Volgens Johan Lippens, secretaris van de christelijke vakbond, zijn de havenarbeiders op het terrein geschokt. Douaniers moeten veilig kunnen werken en in Antwerpen wordt dat moeilijker, zo vertelde hij zondag 5 november aan Radio 1. Tegelijk is er ook boosheid. “De regering zet in op scanning en detectie van drugs, maar er worden geen middelen voorzien in beveiliging.”

Charlotte Colman, professor in drugsbeleid en crimineel beleid aan Universiteit Gent, ziet een toenemende druk op personen die werkzaam of actief zijn binnen het haventerrein. Op LinkedIn schrijft ze dat recente gebeurtenissen, zoals de overval op de douanepost, dat illustreren.

Als het systeem bestuurd wordt door een mens, kun je de mens die dat apparaat bestuurt, omkopen

“Het beschermen van die personen is cruciaal, zodat zij hun taken veilig kunnen uitvoeren. Een versterkte controle en toezicht in de haven via camera’s, scanners en toegangscontroles, betekenen dat criminele organisaties nog meer nood hebben aan de medewerking van actoren actief op het haventerrein om smokkel mogelijk te maken. Zoals een drughandelaar tijdens een van onze onderzoeken (in samenwerking met KU Leuven en Tilburg University) opmerkte: “Je kan nog zoveel apparatuur laten maken, scanners en noem maar op. Maar als het systeem bestuurd wordt door een mens, kun je de mens die dat apparaat bestuurt, omkopen.”

Douane vraagt snellere verbranding drugs na overval Antwerps depot – Flows

Douane vraagt snellere verbranding drugs na overval Antwerps depot

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze
Vondst van cocaïne tussen lading sojameel
Vondst van cocaïne tussen lading sojameel © FOD Financiën

Twee havenarbeiders zijn op 3 november bedreigd met een mes in een douanedepot in Kallo door drie criminelen die vermoedelijk zochten naar in beslag genomen drugs. Volgens Kristian Vanderwaeren, topman van de douane, moet de tijd tussen de inbeslagname en de vernietiging van drugs korter.

Een drugsbende overviel vrijdagavond 3 november 2023 een grenspost van de douane om een container met een vermoedelijke lading cocaïne leeg te halen. Ze gijzelden twee havenarbeiders, bedreigden hen met een mes en bonden hen een tijd vast.

Criminele bendes gaan steeds drastischer tewerk. Recent nog reed de federale politie een busje met zeven gewapende mannen klem dat op weg was naar een douaneloods.

We krijgen ondersteuning van de politie. Maar zij hebben net als wij te weinig capaciteit

De douane onderschepte de voorbije maanden grote hoeveelheden cocaïne. Volgens Vanderwaeren gaat het om ongeveer 40 ton cocaïne in een maand tijd. Soms bedraagt de vangst 10 ton per keer. “Er moet dringend bescherming komen tijdens de hele keten van inbeslagname, opslag en verwerking”, zo vertelt hij aan De Standaard. “We krijgen ondersteuning van de politie. Dat loopt goed, maar zij hebben net als wij te weinig capaciteit. Dat maakt het moeilijk.”

De havenarbeiders die in opdracht van de douane werkten, waren niet gewapend. De douane had voorlopig nog geen antwoord op de vraag van Flows hoe het komt dat een criminele bende zomaar kan binnendringen in een douanedepot.

Snellere vernietiging

Vanderwaeren wil de cocaïne sneller vernietigd zien, liefst op de dag dat de drugs in beslag genomen worden. Dat is onder meer in Nederland het geval. Om dat te kunnen realiseren, zou de capaciteit om cocaïne te verbranden omhoog moeten. In ons land kan dat vandaag op twee plaatsen: in Antwerpen en Brussel. Vaak gebeurt de vernietiging pas enkele dagen later.

Betere beveiliging

Volgens Johan Lippens, secretaris van de christelijke vakbond, zijn de havenarbeiders op het terrein geschokt. Douaniers moeten veilig kunnen werken en in Antwerpen wordt dat moeilijker, zo vertelde hij zondag 5 november aan Radio 1. Tegelijk is er ook boosheid. “De regering zet in op scanning en detectie van drugs, maar er worden geen middelen voorzien in beveiliging.”

Charlotte Colman, professor in drugsbeleid en crimineel beleid aan Universiteit Gent, ziet een toenemende druk op personen die werkzaam of actief zijn binnen het haventerrein. Op LinkedIn schrijft ze dat recente gebeurtenissen, zoals de overval op de douanepost, dat illustreren.

Als het systeem bestuurd wordt door een mens, kun je de mens die dat apparaat bestuurt, omkopen

“Het beschermen van die personen is cruciaal, zodat zij hun taken veilig kunnen uitvoeren. Een versterkte controle en toezicht in de haven via camera’s, scanners en toegangscontroles, betekenen dat criminele organisaties nog meer nood hebben aan de medewerking van actoren actief op het haventerrein om smokkel mogelijk te maken. Zoals een drughandelaar tijdens een van onze onderzoeken (in samenwerking met KU Leuven en Tilburg University) opmerkte: “Je kan nog zoveel apparatuur laten maken, scanners en noem maar op. Maar als het systeem bestuurd wordt door een mens, kun je de mens die dat apparaat bestuurt, omkopen.”