Van Moer Logistics neemt terminal Antwerp East over

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De terminal langs het Albertkanaal in Grobbendonk ligt al een tijdje stil door een lopende procedure wegens geluidsoverlast. Die situatie had zware gevolgen voor de activiteiten op de terminal en op de financiële resultaten.

Geluidsproblematiek

Met de overname is het probleem van de geluidsoverlast niet onmiddellijk van de baan maar overnemer Van Moer gaat in samenspraak met de betrokken overheden een actieplan uittekenen. Er worden ook fondsen uitgetrokken om de nodige aanpassingen te doen.

“We nemen dit zeker niet licht op en willen rekening houden met de bezorgdheden van de lokale gemeenschap. De watergebonden activiteiten zullen pas opnieuw worden opgestart zodra we de aanpassingen gedaan hebben die nodig zijn om binnen de geldende regelgeving en normen schepen te kunnen lossen en laden”, zegt Jo Van Moer, eigenaar van Van Moer Logistics.

Enige aandeelhouder

Door de overname van de 80% aandelen van DP World en de 20% van het Havenbedrijf wordt Van Moer Logistics de enige aandeelhouder van de terminal. “Met deze overname willen we actief de toekomstige ontwikkeling van de terminal verder vormgeven.” Jo Van Moer verwijst daarbij naar de strategische ligging en de link naar de Antwerpse en Rotterdamse haven. “Hiermee willen we onze klanten een extra service aanbieden op het gebied van intermodaal transport”, zegt hij.

iBarge

Van Moer Logistics beschikt met iBarge over een eigen binnenvaartbedrijf met vijf eigen lichters en vier duwbakken. Een zesde schip is in aanbouw en krijgt de naam ‘Denford’, verwijzend naar de onlangs overleden CCO van Van Moer Dennie Lockefeer.

Liège Container Terminal

Antwerp East zal in de toekomst ook samenwerken met Liège Container Terminal. Er komt een extra verbinding Luik-Antwerpen met tussenstop in Grobbendonk.

Koen Heinen