P&O Ferries Zeebrugge stapt in verwerking Chinese wagens

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Chinese wagens bij P&O Ferries Zeebrugge
Chinese wagens bij P&O Ferries Zeebrugge © Roel Jacobus

Sinds kort haalt P&O Ferries (DP World) Chinese auto’s uit containers die via Antwerpen met estuaire vaart naar Zeebrugge komen. De Chinese wagenexport groeit sterker dan de deepsea rorocapaciteit en net nu is containertrafiek zeer goedkoop.

Naast de gebruikelijke trailers en containers, staan op de terminal van P&O Ferries (DP World) in Zeebrugge sinds kort ook nieuwe wagens. Het gaat om het Chinese merk Build Your Dream (BYD). De diversificatie naar auto’s is niet toevallig, zegt terminalmanager Jan Coorde. “In het kader van de optimalisering van end-to-endservice aan de klanten, bekijkt onze aandeelhouder DP World kansen om op deze terminal ook logistieke diensten te ontwikkelen. We halen sinds kort bijvoorbeeld Chinese wagens uit containers die via Antwerpen met estuaire vaart naar Zeebrugge gebracht worden. Met de huidige lage spotprijzen voor containers is dat een concurrentieel alternatief naast de rorovaart, die met een capaciteitstekort kampt.”

“We zien ruimte voor logistieke groei, naast onze goed bezette diensten met voornamelijk onbegeleide rorovracht naar de Engelse havens Tilbury en Teesport en het Ierse Rosslare – in samenwerking met Finnlines (Grimaldi) – en containers naar Hull. Op onze kaaien en terreinen werken 250 ervaren en gemotiveerde mensen, waarvan meer dan tweehonderd havenarbeiders. Zij kunnen alle soorten cargo aan dankzij de mobiele kranen, pontons voor schepen, sporenbundel en de ligging in de open voorhaven.”

Graantje meepikken

In Zeebrugge, de grootste autohaven ter wereld, staat iedereen klaar om een graantje mee te pikken van de aanzwellende stroom Chinese wagens naar Europa. De klassieke autobehandelaars via roro – zoals Wallenius Wilhelmsen, CLdN en Carcenter Zeebrugge en International Car Operators (ICO) – doen goede zaken.

Ook deepsea containerterminal CSP Zeebrugge maakte in 2022 een strategische keuze om de nummer één invoerhaven van Chinese wagens in containerschepen te worden. Bij de maidencall van de ‘OOCL Zeebrugge’ vorige week maakte de directie die ambitie verder kenbaar toen ze de wens uitsprak om een eigen pre-delivery inspection center (pdi) te bouwen. Naar verluidt verwerkte CSP dit jaar al meer dan 60.000 wagens. De prijzen voor containertransport vanuit Azië naar Europa zijn historisch laag door de overcapaciteit van de vloot ten gevolge van de wereldwijde economische terugval. Bijgevolg biedt dit – minstens tijdelijk – een betaalbaar alternatief voor de hoge capaciteitsdruk in de rorovloot. Diverse roro-operatoren hebben aanvullende pure car and truck carriers (PCTC’s) in bestelling, maar die worden pas in de komende jaren opgeleverd.

P&O Ferries Zeebrugge stapt in verwerking Chinese wagens – Flows

P&O Ferries Zeebrugge stapt in verwerking Chinese wagens

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Chinese wagens bij P&O Ferries Zeebrugge
Chinese wagens bij P&O Ferries Zeebrugge © Roel Jacobus

Sinds kort haalt P&O Ferries (DP World) Chinese auto’s uit containers die via Antwerpen met estuaire vaart naar Zeebrugge komen. De Chinese wagenexport groeit sterker dan de deepsea rorocapaciteit en net nu is containertrafiek zeer goedkoop.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login