Hapag-Lloyd: “Onze keuze voor Gemini zal Hamburg lading kosten”

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
De 'Afif' (14.993 teu) van Hapag-Lloyd aan de Burchardkai van HHLA
De ‘Afif’ (14.993 teu) van Hapag-Lloyd aan de Burchardkai van HHLA © HLAG

De start van het gezamenlijke ‘Gemini’-netwerk van Maersk en Hapag-Lloyd zal volgend jaar leiden tot belangrijke trafiekverschuivingen tussen de Duitse havens. Hapag-Lloyd verwacht dat de eigen volumes in de thuishaven Hamburg met 10% zullen dalen.

In het nieuwe spaak-hubsysteem dat Maersk en Hapag-Lloyd in februari 2025 zullen invoeren, worden Rotterdam, Bremerhaven en Wilhelmshaven de enige belangrijke hubs in Noord-Europa. In het Aziëverkeer zullen havens als Antwerpen, Le Havre, Gdansk, Göteborg en Aarhus via feedershuttles bediend worden.

Het nieuwe concept om transhipmenttrafiek te centraliseren zal bepaalde havens extra overslag opleveren, terwijl andere havens juist lading zullen verliezen. Bij de voorstelling van de samenwerking met Maersk, anticipeerde Rolf Habben Jansen, de CEO van Hapag-Lloyd, alvast op de vraag wat het effect op de Noord-Duitse havens zal zijn.

Thuishaven

Omdat de transhipmentvolumes in Bremerhaven en Wilhelmshaven duidelijk zullen toenemen, verwacht Habben Jansen dat de eigen trafiek van Hapag-Lloyd in Noord-Duitsland met zo’n 20% zal stijgen.

De rederij zal de thuishaven Hamburg weliswaar blijven bedienen met twee Verre Oostendiensten (de nieuwe AE1/NE2 en AE5/NE4 loops), drie trans-Atlantische lijndiensten (de TA3/AL1, de TA2/AL3 en de T4/AL4) en een Indiadienst (ME1/IOS), maar omdat Hamburg geen feedertrafiek zal behandelen, verwacht de CEO van Hapag-Lloyd daar toch een daling van de eigen trafiek met 10%.

In Hamburg worden de schepen van Hapag-Lloyd geladen en gelost door de locale goederenbehandelaar HHLA, waarin de Zwitserse rederij MSC een aandeel van 49% verwerft. Volgens Habben Jansen werd er al met Maersk over een mogelijke samenwerking in de ‘Gemini Cooperation’ gesproken over de verrassende aankondiging dat MSC zich in HHLA wou inkopen.

Hapag-Lloyd: “Onze keuze voor Gemini zal Hamburg lading kosten” – Flows

Hapag-Lloyd: “Onze keuze voor Gemini zal Hamburg lading kosten”

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
De 'Afif' (14.993 teu) van Hapag-Lloyd aan de Burchardkai van HHLA
De ‘Afif’ (14.993 teu) van Hapag-Lloyd aan de Burchardkai van HHLA © HLAG

De start van het gezamenlijke ‘Gemini’-netwerk van Maersk en Hapag-Lloyd zal volgend jaar leiden tot belangrijke trafiekverschuivingen tussen de Duitse havens. Hapag-Lloyd verwacht dat de eigen volumes in de thuishaven Hamburg met 10% zullen dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login