Geen plaats voor Antwerpen in Aziënetwerk van Gemini

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Manila Express' (23.666 teu) opvarend op de Westerschelde
De ‘Manila Express’ (23.666 teu) opvarend op de Westerschelde © Etienne Verberckmoes

De nieuwe samenwerking van Maersk en Hapag-Lloyd betekent slecht nieuws voor Port of Antwerp-Bruges. Het nieuwe ‘Gemini’-duo plant geen enkele Belgische aanloop voor zijn zes wekelijkse lijndiensten tussen Noord-Europa, India en het Verre Oosten.

Het oost-westnetwerk dat de nieuwe ‘Gemini Cooperation’-partners Maersk en Hapag-Lloyd vanaf 1 februari 2025 zullen aanbieden, wordt op een compleet nieuwe leest geschoeid. Het aantal directe aanloophavens wordt tot een minimum beperkt en veel havens die nu nog rechtstreekse aanlopen krijgen, zullen in 2025 in transhipment met eigen ‘Gemini’-shuttleservices bediend worden. Dat heeft ook zware gevolgen voor Antwerpen.

Maersk stuurt nu nog schepen van 15.400 tot 19.000 teu naar Antwerpen voor de AE7/Condor Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC. Hapag-Lloyd biedt momenteel als lid van THE Alliance twee afvaarten per week vanaf de Noordzee Terminal naar de Far East met megamaxschepen tot 24.000 teu, en ook wekelijkse afvaarten met de IOS- en IEX-diensten op India.

Shuttlediensten

In februari 2025 zullen al die directe aanlopen voor die twee carriers verdwijnen. Maersk en Hapag-Lloyd zullen wel gezamenlijk twee shuttlediensten verzekeren om Antwerpen met Rotterdam enerzijds en met Tanger Med en Algeciras anderzijds te verbinden.

Alle ‘Antwerpse’ lading van en naar Azië zal via die drie hubs verscheept worden. Maersk en Hapag-Lloyd blijven dus uiteraard wel actief in Antwerpen, maar de Belgische haven wordt in het nieuwe Aziënetwerk gewoon een feederbestemming. Beelden van Hapag-Lloyds opvarende megamaxen op de Westerschelde (zie foto), worden volgend jaar dus archieffoto’s. Ook iconische schepen als de ‘Emma Maersk’ en zijn zusterschepen verdwijnen dan uit het Antwerpse havenbeeld.

Lees verder onder de foto.

De 'Emma Maersk' (17.816 teu) bij aankomst aan het Deurganckdok
De ‘Emma Maersk’ (17.816 teu) bij aankomst aan het Deurganckdok

Hetzelfde geldt overigens voor Le Havre, dat eveneens een shuttlebestemming wordt. Maersk zal ook niet langer rechtstreeks Gdansk, Göteborg en Aarhus bedienen, maar gebruikmaken van drie feederdiensten met Hapag-Lloyd vanuit respectievelijk Polen, Zweden en Denemarken naar Wilhelmshaven en Bremerhaven.

Ook in de Far East zullen Maersk en Hapag-Lloyd het aantal aanloophavens tot een minimum beperken. Bestemmingen als Dalian, Xingang, Busan, Kwangyang, Haiphong, Xiamen en Laem Chabang zullen allemaal bediend worden met feeders via Tanjung Pelepas (westbound) of Singapore (eastbound).

Stiptheid

Door de meeste deepsealoops slechts een beperkt aantal havens te laten aanlopen waar de schepen aan een eigen terminal afmeren, hopen de ‘Gemini’-partners hun schepen sneller te laten roteren en de stiptheid van hun diensten fors te verbeteren. Hun doelstelling is dat meer dan 90% van alle boten volgens schema varen.

Tussen Noord-Europa en de oostkust van Noord-Amerika valt Antwerpen niet volledig uit de boot. De Scheldehaven zal drie van de vier nieuwe trans-Atlantische loops ontvangen, wat evenveel is als Southampton en Hamburg. Rotterdam krijgt als enige Noord-Europese haven alle vier de aanlopen en zal samen met Antwerpen als transhipmenthaven voor Le Havre fungeren.

Vijf diensten

In het nieuwe ‘Gemini’-netwerk mag Antwerpen dus uiteindelijk rekenen op vijf lijndiensten: drie van en naar Noord-Amerika (waaronder een naar de Golf van Mexico) en de twee feedershuttles naar Tanger Med/Algeciras en Rotterdam.

De nieuwe vaarschema’s liggen nog niet honderd procent vast. Die zouden in het derde kwartaal klaar zijn. Er worden wel weinig veranderingen in de havenkeuzes verwacht. Het enige wat nog moet gebeuren, is de ‘berthing windows’ vastleggen. Daarbij bepalen de partners op welke dag ze in de al geselecteerde havens aan aanloop zullen hebben.

De ‘Gemini’-samenwerking geldt niet voor alle vaargebieden. Voor de lijndiensten van en naar onder andere Canada, Latijns-Amerika en Afrika gaat het nieuwe duo afzonderlijke diensten behouden met de partners van hun keuze.

Geen plaats voor Antwerpen in Aziënetwerk van Gemini – Flows

Geen plaats voor Antwerpen in Aziënetwerk van Gemini

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Manila Express' (23.666 teu) opvarend op de Westerschelde
De ‘Manila Express’ (23.666 teu) opvarend op de Westerschelde © Etienne Verberckmoes

De nieuwe samenwerking van Maersk en Hapag-Lloyd betekent slecht nieuws voor Port of Antwerp-Bruges. Het nieuwe ‘Gemini’-duo plant geen enkele Belgische aanloop voor zijn zes wekelijkse lijndiensten tussen Noord-Europa, India en het Verre Oosten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.