Droneaanval op containerschip van OOCL

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Virgo' wordt in het Kanaaldok geassisteerd door sleepboten van Port of Antwerp.
De ‘MSC Virgo’ wordt in het Kanaaldok geassisteerd door sleepboten van Port of Antwerp. © Stefan Verberckmoes

Vanuit Jemen hebben Houthi-rebellen vorig weekend opnieuw een aantal koopvaardijschepen aangevallen met drones. Daarbij werd een door OOCL gehuurd containerschip geraakt. MSC en Maersk laten intussen al grote containerschepen omvaren.

De aanval op het containerschip ‘Number 9’ met drones van Iraanse makelij, is verontrustend omdat de Houthi-rebellen naar eigen zeggen schepen met Israëlische connecties viseren. Bij het schip ‘Number 9’ is die connectie ver te zoeken. Het panamaxschip van 4.253 teu kwam in 2007 in de vaart voor Pacific International Lines uit Singapore onder de naam ‘Kota Laju’.

Sinds juni 2021 is het eigendom van een Britse dochter van de Duitse rederij Bernhard Schulte Shipmanagement. Het vaart in charter voor OOCL in een lijndienst tussen het Verre Oosten en een aantal Adriatische Zeehavens.

Oude informatie

Mogelijk hebben de rebellen zich gebaseerd op verouderde informatie. Toen Schulte het schip ruim twee jaar geleden tweedehands overkocht van Lomar, voer de panamax nog twaalf maanden in charter voor de Israëlische rederij ZIM. In juli 2001 startte de charter aan OOCL (COSCO Group) voor een periode van drie jaar.

Volgens de Britse eigenaar zou het schip bij de aanval ter hoogte van Hodeidah schade hebben opgelopen maar bleef de bemanning ongedeerd. De ‘Number 9’ zet nu met enige vertraging koers naar het Suezkanaal.

Kaaproute

Intussen kozen al een twaalftal schepen die door Israëlische rederijen verhuurd of geëxploiteerd worden, voor de langere Kaaproute langs Zuid-Afrika om de passage langs de kust van Jemen te vermijden. Daar zitten ook enkele grote schepen bij die op weg zijn naar Noord-Europa, zoals de ‘Maersk Camden’ en ‘Maersk Campton’ van elk 15.413 teu of de ‘MSC Virgo’ van 15.000 teu (zie archieffoto).

Maersk en MSC huren de hogergenoemde schepen van Zodiac Maritime, een Britse rederij van de Israëlische reder Eyal Ofer. Ook de ‘MSC Monica Cristina’ (15.264 teu), die MSC van Idan Ofer huurt voor de Dragon Service tussen de Far East en de Med, zet op dit moment koers naar Kaap de Goede Hoop.

Droneaanval op containerschip van OOCL – Flows

Droneaanval op containerschip van OOCL

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Virgo' wordt in het Kanaaldok geassisteerd door sleepboten van Port of Antwerp.
De ‘MSC Virgo’ wordt in het Kanaaldok geassisteerd door sleepboten van Port of Antwerp. © Stefan Verberckmoes

Vanuit Jemen hebben Houthi-rebellen vorig weekend opnieuw een aantal koopvaardijschepen aangevallen met drones. Daarbij werd een door OOCL gehuurd containerschip geraakt. MSC en Maersk laten intussen al grote containerschepen omvaren.

De aanval op het containerschip ‘Number 9’ met drones van Iraanse makelij, is verontrustend omdat de Houthi-rebellen naar eigen zeggen schepen met Israëlische connecties viseren. Bij het schip ‘Number 9’ is die connectie ver te zoeken. Het panamaxschip van 4.253 teu kwam in 2007 in de vaart voor Pacific International Lines uit Singapore onder de naam ‘Kota Laju’.

Sinds juni 2021 is het eigendom van een Britse dochter van de Duitse rederij Bernhard Schulte Shipmanagement. Het vaart in charter voor OOCL in een lijndienst tussen het Verre Oosten en een aantal Adriatische Zeehavens.

Oude informatie

Mogelijk hebben de rebellen zich gebaseerd op verouderde informatie. Toen Schulte het schip ruim twee jaar geleden tweedehands overkocht van Lomar, voer de panamax nog twaalf maanden in charter voor de Israëlische rederij ZIM. In juli 2001 startte de charter aan OOCL (COSCO Group) voor een periode van drie jaar.

Volgens de Britse eigenaar zou het schip bij de aanval ter hoogte van Hodeidah schade hebben opgelopen maar bleef de bemanning ongedeerd. De ‘Number 9’ zet nu met enige vertraging koers naar het Suezkanaal.

Kaaproute

Intussen kozen al een twaalftal schepen die door Israëlische rederijen verhuurd of geëxploiteerd worden, voor de langere Kaaproute langs Zuid-Afrika om de passage langs de kust van Jemen te vermijden. Daar zitten ook enkele grote schepen bij die op weg zijn naar Noord-Europa, zoals de ‘Maersk Camden’ en ‘Maersk Campton’ van elk 15.413 teu of de ‘MSC Virgo’ van 15.000 teu (zie archieffoto).

Maersk en MSC huren de hogergenoemde schepen van Zodiac Maritime, een Britse rederij van de Israëlische reder Eyal Ofer. Ook de ‘MSC Monica Cristina’ (15.264 teu), die MSC van Idan Ofer huurt voor de Dragon Service tussen de Far East en de Med, zet op dit moment koers naar Kaap de Goede Hoop.