Multimodaal.Vlaanderen en POM Limburg gaan samen voor modal shift

Nieuws, Binnenvaart
Julie Desmet
Filip Van Hulle en Tom Vandeput
Filip Van Hulle en Tom Vandeput © Multimodaal.Vlaanderen

Multimodaal.Vlaanderen bundelt de krachten met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg om een verschuiving van goederentransport naar spoor of water te bevorderen. De eerste stap is het identificeren van Limburgse bedrijven die hun goederenstroom multimodaal kunnen organiseren.

Het dichtslibben van de wegen en het schrijnende tekort aan vrachtwagenchauffeurs leiden tot steeds meer problemen in de bevoorradingsketen. “We hebben geen andere keuze dan meer in te zetten op het gebruik van spoorwegen en de binnenvaart. Met een verwachte toename van het verkeersvolume met 40% tegen 2050 zal ons wegennetwerk, zonder drastische maatregelen, gewoonweg dichtslibben”, aldus Johan Boonen, strategisch expert Supply Chain bij POM Limburg.

Om de ambitie van een efficiëntere en duurzamere logistieke sector te realiseren, gaat POM Limburg nu een samenwerking aan met Multimodaal.Vlaanderen, het adviesorgaan van VIL dat multimodaal transport wil faciliteren. Gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput: “Logistiek stopt niet aan de provinciegrenzen. Dat geldt ook voor de uitdagingen waarmee de sector vandaag geconfronteerd wordt. Met het oog op een verschuiving van wegtransport naar spoor en binnenvaart richt de samenwerking met Multimodaal.Vlaanderen zich voornamelijk op het bundelen van krachten. We willen samen Limburgse bedrijven benaderen en zo potentiële kansen voor een modal shift identificeren en realiseren.”

De provincie Limburg heeft met zijn vier open access terminals alle troeven om multimodaal vervoer te implementeren bij het merendeel van haar bedrijven

“Met BCTN Lommel, BCTN Beringen, Haven Genk en binnenkort Port of Limburg (de inlandse haven die in 2025 de deuren opent, red.) heeft de provincie Limburg met zijn vier open access terminals alle troeven om multimodaal vervoer te implementeren bij het merendeel van haar bedrijven en dat zowel via spoorvervoer als binnenvaart”, zegt Filip Van Hulle, manager Multimodaal.Vlaanderen. “Limburgse bedrijven die dankzij de samenwerking tussen POM Limburg en Multimodaal.Vlaanderen gratis hun goederenstromen in kaart willen laten brengen om te kijken of er überhaupt muziek zit in een modal shift, moeten niet aarzelen om ons te contacteren.”

POM West-Vlaanderen

De samenwerking tussen Multimodaal.Vlaanderen en POM Limburg volgt op de succesvolle samenwerking met POM West-Vlaanderen. Door gericht advies konden West-Vlaamse bedrijven op drie jaar tijd ruim miljoenen wegkilometers naar binnenvaart of spoor overzetten. Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen hebben daarom begin 2024 besloten twee jaar langer samen te werken voor nog meer modal shift.

Multimodaal.Vlaanderen en POM Limburg gaan samen voor modal shift – Flows

Multimodaal.Vlaanderen en POM Limburg gaan samen voor modal shift

Nieuws, Binnenvaart
Julie Desmet
Filip Van Hulle en Tom Vandeput
Filip Van Hulle en Tom Vandeput © Multimodaal.Vlaanderen

Multimodaal.Vlaanderen bundelt de krachten met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg om een verschuiving van goederentransport naar spoor of water te bevorderen. De eerste stap is het identificeren van Limburgse bedrijven die hun goederenstroom multimodaal kunnen organiseren.

Het dichtslibben van de wegen en het schrijnende tekort aan vrachtwagenchauffeurs leiden tot steeds meer problemen in de bevoorradingsketen. “We hebben geen andere keuze dan meer in te zetten op het gebruik van spoorwegen en de binnenvaart. Met een verwachte toename van het verkeersvolume met 40% tegen 2050 zal ons wegennetwerk, zonder drastische maatregelen, gewoonweg dichtslibben”, aldus Johan Boonen, strategisch expert Supply Chain bij POM Limburg.

Om de ambitie van een efficiëntere en duurzamere logistieke sector te realiseren, gaat POM Limburg nu een samenwerking aan met Multimodaal.Vlaanderen, het adviesorgaan van VIL dat multimodaal transport wil faciliteren. Gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput: “Logistiek stopt niet aan de provinciegrenzen. Dat geldt ook voor de uitdagingen waarmee de sector vandaag geconfronteerd wordt. Met het oog op een verschuiving van wegtransport naar spoor en binnenvaart richt de samenwerking met Multimodaal.Vlaanderen zich voornamelijk op het bundelen van krachten. We willen samen Limburgse bedrijven benaderen en zo potentiële kansen voor een modal shift identificeren en realiseren.”

De provincie Limburg heeft met zijn vier open access terminals alle troeven om multimodaal vervoer te implementeren bij het merendeel van haar bedrijven

“Met BCTN Lommel, BCTN Beringen, Haven Genk en binnenkort Port of Limburg (de inlandse haven die in 2025 de deuren opent, red.) heeft de provincie Limburg met zijn vier open access terminals alle troeven om multimodaal vervoer te implementeren bij het merendeel van haar bedrijven en dat zowel via spoorvervoer als binnenvaart”, zegt Filip Van Hulle, manager Multimodaal.Vlaanderen. “Limburgse bedrijven die dankzij de samenwerking tussen POM Limburg en Multimodaal.Vlaanderen gratis hun goederenstromen in kaart willen laten brengen om te kijken of er überhaupt muziek zit in een modal shift, moeten niet aarzelen om ons te contacteren.”

POM West-Vlaanderen

De samenwerking tussen Multimodaal.Vlaanderen en POM Limburg volgt op de succesvolle samenwerking met POM West-Vlaanderen. Door gericht advies konden West-Vlaamse bedrijven op drie jaar tijd ruim miljoenen wegkilometers naar binnenvaart of spoor overzetten. Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen hebben daarom begin 2024 besloten twee jaar langer samen te werken voor nog meer modal shift.