Soren Toft (MSC) geeft zeldzame inkijk in rederijstrategie

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Soren Toft (rechts) tijdens het interview op TPM23
Soren Toft (rechts) tijdens het interview op TPM23 © MSC

Vorig weekend breidde MSC de vloot uit met het 25 jaar oude schip ‘Svendborg Maersk’ (9.600 teu). De tweedehandsaankoop past perfect in de strategie van de rederij uit Genève, die CEO Soren Toft eenmalig heeft toegelicht vorige week.

Het containerschip ‘Svendborg Maersk’ werd intussen al omgedoopt tot ‘MSC Yukta X’ en is al het zesde schip van Maersks iconische S-klasse dat MSC tweedehands van zijn Deense 2M-partner Maersk heeft gekocht. Hoewel MSC een gigantisch orderboek van 132 containerschepen heeft (1,81 miljoen teu) en de ladingvolumes ex China momenteel erg mager zijn, blijft de Zwitserse rederij tonnage kopen die eigenlijk al de sloopgerechtigde leeftijd bereikt heeft.

Tijdens een zeldzaam publiek interview dat MSC’s CEO vorige week tijdens de Transpacific Maritime Conference (TPM23) in Long Beach gaf, blijkt dat MSC miljarden dollars wil blijven investeren in de eigen vloot. Dat past in de strategie van de carrier uit Genève.

Lange termijn

“We zijn in de eerste plaats een rederij en we exploiteren het liefst onze eigen schepen”, zei Toft. Hij voegde er onmiddellijk aan toe dat MSC de ingehuurde vloot wil verkleinen. “Als bedrijf in familiehanden denken we op de lange termijn en dus niet alleen aan het volgende kwartaal”, voegde de CEO eraan toe. “Om onze toekomst veilig te stellen hebben we een grote eigen vloot en productieve terminals nodig.”

De grootschalige vlootuitbreiding hangt ook samen met de ‘vergroening’ van de vloot, waarbij MSC voor synthetisch lng en methanol gaat, maar ook de ammoniakoptie open houdt. Toft zei dat de oplevering van de nieuwbouwschepen zal leiden tot een verkoop van oudere eenheden voor de sloop. Hij gaf ook mee dat de invoering van de nieuwe Carbon Intensity Indicator (CII) van IMO betekent dat de lijnvaart voor de huidige diensten 7 tot 10% meer schepen nodig zullen hebben.

2M

Toft gaf tijdens het interview toe dat sommige rederijen er een andere strategie op nahouden. Het feit dat Maersk de vloot niet wil uitbreiden en meer wil investeren in logistiek, heeft aanleiding gegeven tot het verbreken van de 2M-samenwerking tussen de twee grootste containerrederijen ter wereld vanaf begin 2025.

Volgens de CEO zal die breuk niets aan de strategie van MSC veranderen. “We hebben nog twee jaar om ons voor te bereiden en zullen netjes met beide voeten op de grond belanden.” Toft sloot overigens niet uit dat er na 2025 in een andere vorm nog met Maersk of andere rederijen zal samengewerkt worden.

Familiebedrijf

De TPM23 Conference was het eerste publieke optreden van Toft sinds de aankondiging van de stopzetting van het 2M Vessel Sharing Agreement. MSC neemt zelden deel aan dergelijke evenementen en Toft verklaarde dan ook dat hij er in de toekomst geen gewoonte van zal maken. “We blijven een familiebedrijf en zullen onze resultaten en strategie niet onthullen.”

Soren Toft (MSC) geeft zeldzame inkijk in rederijstrategie – Flows

Soren Toft (MSC) geeft zeldzame inkijk in rederijstrategie

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Soren Toft (rechts) tijdens het interview op TPM23
Soren Toft (rechts) tijdens het interview op TPM23 © MSC

Vorig weekend breidde MSC de vloot uit met het 25 jaar oude schip ‘Svendborg Maersk’ (9.600 teu). De tweedehandsaankoop past perfect in de strategie van de rederij uit Genève, die CEO Soren Toft eenmalig heeft toegelicht vorige week.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login