Victor Raeymakers winnaar Dennie Lockefeer Thesisprijs 2024

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Denise Beil en Victor Raeymakers
Denise Beil en Victor Raeymakers © Universiteit Antwerpen

Victor Raeymakers ziet zijn masterproef over de impact van autonome schepen op de bestaande risicoverdelingsmodellen in de binnenvaart bekroond met de thesisprijs van de Leerstoel Dennie Lockefeer.

De vierde thesisprijsuitreiking van de Leerstoel Dennie Lockefeer vond plaats op woensdag 24 april 2024 in de Elisabethzaal in aanwezigheid van de familie van wijlen Dennie Lockefeer en gouden partners. De leerstoel, opgericht ter ere van de overleden CCO van Van Moer, steunt op drie pijlers: onderzoek, onderwijs en dienstverlening. Onder de pijler onderwijs reikt de leerstoel jaarlijks een thesisprijs uit.

Dit jaar ging de eer naar Victor Raeymakers, die voor zijn masteropleiding rechten aan de Universiteit Antwerpen de thesis ‘Who bears the risk of autonomous transport? An analysis of the impact of autonomous vessels on the existing risk distribution models in inland navigation’ schreef.

Wettelijk kader

Met de opkomst van autonome schepen in de binnenvaart staan de bestaande wettelijke kaders en risicoverdelingsmodellen voor grote uitdagingen (op het gebied van vrachtdocumentatie, zeewaardigheid, nautische fouten, hacking en cyberaanvallen). Nieuwe actoren, zoals de operator die op afstand bestuurt, hebben geen duidelijk gedefinieerde rol binnen het wettelijk kader.

Hierdoor kunnen de huidige wettelijke regelingen mogelijk niet adequaat voorzien in hun aansprakelijkheden en verplichtingen. Om deze problemen aan te pakken, zijn oplossingen nodig om verantwoordelijkheid te waarborgen en risico’s in het veranderende binnenvaartlandschap effectief te beheren.

Uit Raeymakers’ studie blijkt dat de contractuele vrijheid van de nieuwe actoren ervoor zorgt dat de benadeelde partij geen schade kan verhalen op de verantwoordelijke partij. Bovendien kan de quasi-immuniteit het voor de ladingbelanghebbende ook lastig maken om de schade op de verantwoordelijke partij te verhalen.

Mogelijke oplossingen omvatten herkwalificatie, een wettelijk regresrecht, een nieuwe exoneratiebeding en een nieuw op maat gemaakt juridisch regime. Elke mogelijke oplossing werd ook getest met verschillende belanghebbenden.

Filosofie van Dennie

David Leenknecht (schoonbroer wijlen Dennie Lockefeer) sprak zijn appreciatie uit namens de familie Lockefeer – de Deckere. Peter Demuynck, chief strategy & innovation bij logistiek vastgoedgroep Montea nam het slotwoord voor zijn rekening. Drie kernwoorden stonden daarin centraal: dankbaarheid, humor en passie. Dat wenste hij dan ook toe aan de winnaar van de thesisprijs en van de beurs AINS2024 toe. Die werd dit jaar gegund aan Denis Beil (links op de foto).

Hij voegde er nog aan toe: “Dennie, ik wacht nog op een antwoord op mijn mailtje. Dat moet ik niet meer verwachten, maar je boodschappen komen zeker nog door. Geen stuurgroep gaat voorbij zonder dat er wordt gezegd: “Past het wel binnen de filosofie van Dennie?”.

Het event werd afgesloten met een receptie aangeboden door Montea.

Victor Raeymakers winnaar Dennie Lockefeer Thesisprijs 2024 – Flows

Victor Raeymakers winnaar Dennie Lockefeer Thesisprijs 2024

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Denise Beil en Victor Raeymakers
Denise Beil en Victor Raeymakers © Universiteit Antwerpen

Victor Raeymakers ziet zijn masterproef over de impact van autonome schepen op de bestaande risicoverdelingsmodellen in de binnenvaart bekroond met de thesisprijs van de Leerstoel Dennie Lockefeer.

De vierde thesisprijsuitreiking van de Leerstoel Dennie Lockefeer vond plaats op woensdag 24 april 2024 in de Elisabethzaal in aanwezigheid van de familie van wijlen Dennie Lockefeer en gouden partners. De leerstoel, opgericht ter ere van de overleden CCO van Van Moer, steunt op drie pijlers: onderzoek, onderwijs en dienstverlening. Onder de pijler onderwijs reikt de leerstoel jaarlijks een thesisprijs uit.

Dit jaar ging de eer naar Victor Raeymakers, die voor zijn masteropleiding rechten aan de Universiteit Antwerpen de thesis ‘Who bears the risk of autonomous transport? An analysis of the impact of autonomous vessels on the existing risk distribution models in inland navigation’ schreef.

Wettelijk kader

Met de opkomst van autonome schepen in de binnenvaart staan de bestaande wettelijke kaders en risicoverdelingsmodellen voor grote uitdagingen (op het gebied van vrachtdocumentatie, zeewaardigheid, nautische fouten, hacking en cyberaanvallen). Nieuwe actoren, zoals de operator die op afstand bestuurt, hebben geen duidelijk gedefinieerde rol binnen het wettelijk kader.

Hierdoor kunnen de huidige wettelijke regelingen mogelijk niet adequaat voorzien in hun aansprakelijkheden en verplichtingen. Om deze problemen aan te pakken, zijn oplossingen nodig om verantwoordelijkheid te waarborgen en risico’s in het veranderende binnenvaartlandschap effectief te beheren.

Uit Raeymakers’ studie blijkt dat de contractuele vrijheid van de nieuwe actoren ervoor zorgt dat de benadeelde partij geen schade kan verhalen op de verantwoordelijke partij. Bovendien kan de quasi-immuniteit het voor de ladingbelanghebbende ook lastig maken om de schade op de verantwoordelijke partij te verhalen.

Mogelijke oplossingen omvatten herkwalificatie, een wettelijk regresrecht, een nieuwe exoneratiebeding en een nieuw op maat gemaakt juridisch regime. Elke mogelijke oplossing werd ook getest met verschillende belanghebbenden.

Filosofie van Dennie

David Leenknecht (schoonbroer wijlen Dennie Lockefeer) sprak zijn appreciatie uit namens de familie Lockefeer – de Deckere. Peter Demuynck, chief strategy & innovation bij logistiek vastgoedgroep Montea nam het slotwoord voor zijn rekening. Drie kernwoorden stonden daarin centraal: dankbaarheid, humor en passie. Dat wenste hij dan ook toe aan de winnaar van de thesisprijs en van de beurs AINS2024 toe. Die werd dit jaar gegund aan Denis Beil (links op de foto).

Hij voegde er nog aan toe: “Dennie, ik wacht nog op een antwoord op mijn mailtje. Dat moet ik niet meer verwachten, maar je boodschappen komen zeker nog door. Geen stuurgroep gaat voorbij zonder dat er wordt gezegd: “Past het wel binnen de filosofie van Dennie?”.

Het event werd afgesloten met een receptie aangeboden door Montea.