(Nieuwjaarsreeks) Christa Sys (Universiteit Antwerpen)

Interview, Mensen
Te gast
Prof. Dr. Christa Sys
Prof. Dr. Christa Sys © UA

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Professor Dr. Christa Sys van de Universiteit Antwerpen laat vandaag haar licht schijnen op de diverse vraagstukken.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van 2022 (en waarom)?

Bij deze vraag denk ik spontaan aan zeldzame of onwaarschijnlijke gebeurtenissen die niemand zag aankomen, in de economie ook wel zwarte zwanen (cfr. statisticus Nassim Taleb) genoemd. Is de invasie van Rusland in Oekraïne de zwartste van de zwarte zwanen of de kroniek van een aangekondigde oorlog na annexatie van de Krim? Desondanks toonde de logistieke sector opnieuw veerkracht. #resilience

Op professioneel maar evenwel ook op persoonlijk vlak is de zware brand op de stadscampus Universiteit Antwerpen een onwaarschijnlijke gebeurtenis die op korte en lange termijn enorme gevolgen heeft. Ook hier was een dosis veerkracht nodig om dat emotionele incident te verwerken. Dank voor de vele warme reacties, veelal uit onverwachte hoek.

Eén advies: wees alert voor het onvoorspelbare en leer navigeren in een wereld met minder zekerheden! Welke (co-)innovaties hebben we nodig om dit in de toekomst te vermijden? (bijvoorbeeld: Wat is het alternatief voor vlamlassen? Hoe kunnen nog meer dakbranden vermeden worden?)

2. Welk bedrijf heeft in 2022 de meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

Op het ‘Festival van de Toekomst’ was ik onder de indruk van de boeiende lezing van Stijn Ilsen, ruimtevaartingenieur @ Redwire Space, Kruibeke. Ik moet bekennen dat ik het bedrijf niet kende. Belgen zijn te bescheiden over hun bedrijven. Wij zijn slechte ambassadeurs, zo ook voor onze innovatieve logistieke- en transportbedrijven én onze start-ups in het maritieme ecosysteem.

Stakeholders met innovatie in hun DNA die mogelijkheden zien en de ruimte pakken, moeten we meer podium/exposure geven, ook in het buitenland. Enkele inspirerende voorbeelden: MCA (Maritime Campus Antwerpen) werkt hieraan, maar het kan ruimer. BRV (Belgische redersvereniging) pakt uit met #boldyBEyond-campagne; en komt hiermee vanonder de radar. Ook binnen de leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens, waar ik in 2023 tien jaar houder van ben, wordt hier verder aan gewerkt.

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

Voor de sector denk ik spontaan aan het tekort aan arbeidskrachten, de zogenaamde ‘war for people’. Voor de maatschappij aan de verzuring op sociale media, de negatieve framing van de actualiteit, het wegvallen van respect voor ordehandhavers, zorgverleners en brandweer, de polarisering … Uit de andere bijdragen in de nieuwjaarsreeks blijkt dat ik hierin niet alleen sta.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Op privévlak, met stip op nummer 1, Prof. Engelborghs en het team in het woonzorgcentrum Meunyckenhof. Zij brachten de emotionele rollercoaster waarvoor we precies teveel tickets kochten tot stilstand. Op een gedeelde tweede plaats staan familie en vrienden.

Op professioneel vlak werd ik in evenwicht gehouden door vraag (industrie) en aanbod (studenten). Ook hen nomineer ik graag.

Ik heb een ongelofelijk fijn 1e semester achter de rug. Naast (advanced) masters leerde ik nu ook 3e bachelors van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie kennen. Wat een dynamiek! Een schitterende generatie met veel relevante kennis en skills die binnenkort afstudeert; studenten met een kritische neus voor zaken en de vereiste ervaring om direct aan te sluiten op de benodigde competenties binnen de arbeidsmarkt; en dit op een moment dat er een strijd naar nieuw talent op de arbeidsmarkt woedt. Het is niet gemakkelijk voor deze generatie om op te groeien in deze zorgelijke tijden; maar er wacht op deze jongeren een schitterende loopbaan in de maritieme/logistieke sector.

Maar ook de bedrijven (en de vrienden) die de verlenging van de Leerstoel Dennie Lockefeer enthousiast verder ondersteunen, blijven me zeer dierbaar. Wat een fijne reacties mochten we ontvangen. Hartverwarmend! Deze unieke cocreatie komt ook in aanmerking voor de award ‘man en vrouw van het jaar 2022’. Op 19 januari 2023 wordt de verlenging officieel aangekondigd voor de derde lezing ‘Multimodal supply chain capacity issues: the way forward,’ iets waar ik naar uitkijk (alsook later in het voorjaar de drink met de sponsoren).

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Onderzoek toont aan dat slechts 25% erin slaagt het voornemen een volledig jaar vol te houden, maar dat je wel 80% meer kans hebt om je voornemen vol te houden als je het uitspreekt … Bij deze opteer ik in 2023 voor verbondenheid met:

– de industrie (eindelijk zal ik werk maken van een bedrijfsstage, ‘walk the talk’ terug opstarten, events organiseren zoals in het voorjaar het 3rd shipping event en in het najaar het 9e BNPPF Leerstoel Port Co.Innovation Café);
– mijn onderzoekers en collega’s (een uitdaging fladderend tussen stadscampus, AMS, Brain Embassy, flex posten, home office, Agora …);
– de studenten (live is zoveel leuker dan online);
– de familie (zoveel mogelijk proberen te genieten van momenten die ons resten) en vrienden (dubbele boekingen vermijden);
– mezelf (wekelijks een momentje voor mezelf inbouwen).

Een nieuw jaar betekent een nieuw boek. Ik hoop dat ik in 2023 een aanzienlijk deel van het veerkrachtige ‘maritiem ecosysteem’-hoofdstuk mag uitmaken. Een gezond en gelukkig nieuwjaar!

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner BDO.  

(Nieuwjaarsreeks) Christa Sys (Universiteit Antwerpen) – Flows

(Nieuwjaarsreeks) Christa Sys (Universiteit Antwerpen)

Interview, Mensen
Te gast
Prof. Dr. Christa Sys
Professor dr. Christa Sys © UA

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Professor Dr. Christa Sys van de Universiteit Antwerpen laat vandaag haar licht schijnen op de diverse vraagstukken.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van 2022 (en waarom)?

Bij deze vraag denk ik spontaan aan zeldzame of onwaarschijnlijke gebeurtenissen die niemand zag aankomen, in de economie ook wel zwarte zwanen (cfr. statisticus Nassim Taleb) genoemd. Is de invasie van Rusland in Oekraïne de zwartste van de zwarte zwanen of de kroniek van een aangekondigde oorlog na annexatie van de Krim? Desondanks toonde de logistieke sector opnieuw veerkracht. #resilience

Op professioneel maar evenwel ook op persoonlijk vlak is de zware brand op de stadscampus Universiteit Antwerpen een onwaarschijnlijke gebeurtenis die op korte en lange termijn enorme gevolgen heeft. Ook hier was een dosis veerkracht nodig om dat emotionele incident te verwerken. Dank voor de vele warme reacties, veelal uit onverwachte hoek.

Eén advies: wees alert voor het onvoorspelbare en leer navigeren in een wereld met minder zekerheden! Welke (co-)innovaties hebben we nodig om dit in de toekomst te vermijden? (bijvoorbeeld: Wat is het alternatief voor vlamlassen? Hoe kunnen nog meer dakbranden vermeden worden?)

2. Welk bedrijf heeft in 2022 de meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

Op het ‘Festival van de Toekomst’ was ik onder de indruk van de boeiende lezing van Stijn Ilsen, ruimtevaartingenieur @ Redwire Space, Kruibeke. Ik moet bekennen dat ik het bedrijf niet kende. Belgen zijn te bescheiden over hun bedrijven. Wij zijn slechte ambassadeurs, zo ook voor onze innovatieve logistieke- en transportbedrijven én onze start-ups in het maritieme ecosysteem.

Stakeholders met innovatie in hun DNA die mogelijkheden zien en de ruimte pakken, moeten we meer podium/exposure geven, ook in het buitenland. Enkele inspirerende voorbeelden: MCA (Maritime Campus Antwerpen) werkt hieraan, maar het kan ruimer. BRV (Belgische redersvereniging) pakt uit met #boldyBEyond-campagne; en komt hiermee vanonder de radar. Ook binnen de leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens, waar ik in 2023 tien jaar houder van ben, wordt hier verder aan gewerkt.

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

Voor de sector denk ik spontaan aan het tekort aan arbeidskrachten, de zogenaamde ‘war for people’. Voor de maatschappij aan de verzuring op sociale media, de negatieve framing van de actualiteit, het wegvallen van respect voor ordehandhavers, zorgverleners en brandweer, de polarisering … Uit de andere bijdragen in de nieuwjaarsreeks blijkt dat ik hierin niet alleen sta.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Op privévlak, met stip op nummer 1, Prof. Engelborghs en het team in het woonzorgcentrum Meunyckenhof. Zij brachten de emotionele rollercoaster waarvoor we precies teveel tickets kochten tot stilstand. Op een gedeelde tweede plaats staan familie en vrienden.

Op professioneel vlak werd ik in evenwicht gehouden door vraag (industrie) en aanbod (studenten). Ook hen nomineer ik graag.

Ik heb een ongelofelijk fijn 1e semester achter de rug. Naast (advanced) masters leerde ik nu ook 3e bachelors van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie kennen. Wat een dynamiek! Een schitterende generatie met veel relevante kennis en skills die binnenkort afstudeert; studenten met een kritische neus voor zaken en de vereiste ervaring om direct aan te sluiten op de benodigde competenties binnen de arbeidsmarkt; en dit op een moment dat er een strijd naar nieuw talent op de arbeidsmarkt woedt. Het is niet gemakkelijk voor deze generatie om op te groeien in deze zorgelijke tijden; maar er wacht op deze jongeren een schitterende loopbaan in de maritieme/logistieke sector.

Maar ook de bedrijven (en de vrienden) die de verlenging van de Leerstoel Dennie Lockefeer enthousiast verder ondersteunen, blijven me zeer dierbaar. Wat een fijne reacties mochten we ontvangen. Hartverwarmend! Deze unieke cocreatie komt ook in aanmerking voor de award ‘man en vrouw van het jaar 2022’. Op 19 januari 2023 wordt de verlenging officieel aangekondigd voor de derde lezing ‘Multimodal supply chain capacity issues: the way forward,’ iets waar ik naar uitkijk (alsook later in het voorjaar de drink met de sponsoren).

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Onderzoek toont aan dat slechts 25% erin slaagt het voornemen een volledig jaar vol te houden, maar dat je wel 80% meer kans hebt om je voornemen vol te houden als je het uitspreekt … Bij deze opteer ik in 2023 voor verbondenheid met:

– de industrie (eindelijk zal ik werk maken van een bedrijfsstage, ‘walk the talk’ terug opstarten, events organiseren zoals in het voorjaar het 3rd shipping event en in het najaar het 9e BNPPF Leerstoel Port Co.Innovation Café);
– mijn onderzoekers en collega’s (een uitdaging fladderend tussen stadscampus, AMS, Brain Embassy, flex posten, home office, Agora …);
– de studenten (live is zoveel leuker dan online);
– de familie (zoveel mogelijk proberen te genieten van momenten die ons resten) en vrienden (dubbele boekingen vermijden);
– mezelf (wekelijks een momentje voor mezelf inbouwen).

Een nieuw jaar betekent een nieuw boek. Ik hoop dat ik in 2023 een aanzienlijk deel van het veerkrachtige ‘maritiem ecosysteem’-hoofdstuk mag uitmaken. Een gezond en gelukkig nieuwjaar!

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner BDO.