MSC houdt ammoniakoptie open bij order voor tien containerschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Artist impression van het CIMC ORIC 11.500 teu dual-fueltype
Artist impression het het CIMC ORIC 11.500 teu dual-fueltype © CIMC

De Zwitserse rederij MSC heeft het al grote orderboek nog maar eens uitgebreid met een bestelling voor tien schepen van 11.500 teu. Ze zullen a priori op lng varen, maar een latere overschakeling op ammoniak is mogelijk.

In makelaarskringen circuleerden al sinds januari geruchten over onderhandelingen tussen MSC en Zhoushan Changhong International Shipyard (ZCIS). Die scheepswerf van de China International Marine Containers (Group) (CIMC) bouwde in het verleden vooral kleine schepen tot 5.295 teu.

In de catalogus van CIMC zit een nieuw scheepstype dat door dochterbedrijf Ocean Engineering Design and Research Insitute (ORIC) ontwikkeld werd. Het gaat om schepen met een lengte van 335 meter en een breedte van 45,6 meter (achttien rijen containers) met een dual-fuelmotor die zowel door gewone bunkerolie als door lng kan aangedreven worden.

Orderboek van 132 schepen

MSC heeft meteen tien exemplaren van dit nieuwe type besteld. Deze nieuwbouwschepen van 11.500 teu kosten 120 miljoen dollar per stuk en zullen in de loop van 2025 en 2026 in de vaart komen. De schepen zijn naar verluidt ‘ammonia ready’. Dat betekent dat tijdens de bouw al rekening wordt gehouden met een eventuele latere ombouw.

De nieuwe bestelling brengt MSC’s orderboek nu al op 132 schepen die samen een capaciteit van 1,81 miljoen teu vertegenwoordigen. Dat orderboek is daarmee iets groter dan de huidige capaciteit van Hapag-Lloyd, de vijfde grootste containerrederij ter wereld.

Marktleider

Met een vlootcapaciteit van bijna 4,67 miljoen teu is de rederij uit Genève nu al afgetekend de marktleider in de lijnvaart. De verhouding tussen het orderboek en de huidige vloot bedraagt nu al 38,8%. Van alle top 10-carriers is alleen ZIM nog ambitieuzer met een ratio orderboek/huidige vloot van 68%.

MSC houdt ammoniakoptie open bij order voor tien containerschepen – Flows

MSC houdt ammoniakoptie open bij order voor tien containerschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Artist impression van het CIMC ORIC 11.500 teu dual-fueltype
Artist impression het het CIMC ORIC 11.500 teu dual-fueltype © CIMC

De Zwitserse rederij MSC heeft het al grote orderboek nog maar eens uitgebreid met een bestelling voor tien schepen van 11.500 teu. Ze zullen a priori op lng varen, maar een latere overschakeling op ammoniak is mogelijk.

In makelaarskringen circuleerden al sinds januari geruchten over onderhandelingen tussen MSC en Zhoushan Changhong International Shipyard (ZCIS). Die scheepswerf van de China International Marine Containers (Group) (CIMC) bouwde in het verleden vooral kleine schepen tot 5.295 teu.

In de catalogus van CIMC zit een nieuw scheepstype dat door dochterbedrijf Ocean Engineering Design and Research Insitute (ORIC) ontwikkeld werd. Het gaat om schepen met een lengte van 335 meter en een breedte van 45,6 meter (achttien rijen containers) met een dual-fuelmotor die zowel door gewone bunkerolie als door lng kan aangedreven worden.

Orderboek van 132 schepen

MSC heeft meteen tien exemplaren van dit nieuwe type besteld. Deze nieuwbouwschepen van 11.500 teu kosten 120 miljoen dollar per stuk en zullen in de loop van 2025 en 2026 in de vaart komen. De schepen zijn naar verluidt ‘ammonia ready’. Dat betekent dat tijdens de bouw al rekening wordt gehouden met een eventuele latere ombouw.

De nieuwe bestelling brengt MSC’s orderboek nu al op 132 schepen die samen een capaciteit van 1,81 miljoen teu vertegenwoordigen. Dat orderboek is daarmee iets groter dan de huidige capaciteit van Hapag-Lloyd, de vijfde grootste containerrederij ter wereld.

Marktleider

Met een vlootcapaciteit van bijna 4,67 miljoen teu is de rederij uit Genève nu al afgetekend de marktleider in de lijnvaart. De verhouding tussen het orderboek en de huidige vloot bedraagt nu al 38,8%. Van alle top 10-carriers is alleen ZIM nog ambitieuzer met een ratio orderboek/huidige vloot van 68%.