OPINIE - Iconische verkoop markeert einde van 2M

Opinie, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Sovereign Maersk' was 's werelds grootste containerschip in 1997.
De ‘Sovereign Maersk’ was ’s werelds grootste containerschip in 1997. © Vladimir Tonic

De ‘Sovereign Maersk’ (6.600 teu) werd in 1997 het grootste containerschip ter wereld. 25 jaar later wacht dit iconische schip een nieuwe carrière onder de naam ‘MSC Domna X’. Deze transactie markeert het einde van een tijdperk, nu MSC en Maersk hun eigen weg gaan.

De 2M-breuk tussen MSC en Maersk komt niet echt onverwacht voor insiders in de lijnvaartsector. De twee rederijen waren van oudsher onafhankelijk van nature en sloten in 2015 een verstandshuwelijk omdat ze hun megaschepen niet langer in hun eentje konden vullen. Lage containertarieven hadden de carriers in een meedogenloze schaalvergrotingsrace geduwd, waarna samenwerking met de grootste concurrent de enige uitweg bleek.

Die 2M-samenwerking resulteerde in een robuust oost-westnetwerk, maar het is een publiek geheim dat de twee carriers vaak van mening verschilden over de rotaties van hun gezamenlijke diensten, de vlootkeuze en de snelheid van hun schepen.

Orderboek

Tijdens de COVID-19-pandemie werd duidelijk dat de twee grootste containerrederijen een totaal verschillende koers wilden varen. MSC financierde met zijn recordwinsten de overname van een indrukwekkend aantal tweedehandsschepen en heeft intussen al ruim 1,8 miljoen teu aan nieuwe capaciteit in aanbouw.

Het orderboek van de rederij is nu zelfs al groter dan de volledige vloot van Hapag-Lloyd, de grootste carrier uit THE Alliance. Dat er geen rem staat op de expansiepolitiek bleek vorige week nog, toen duidelijk werd dat MSC nog eens tien schepen van 11.400 teu wil bestellen bij de Chinese scheepswerf Zhoushan Changhong International Shipyard. Maersk bestelde de voorbije jaren alleen maar ‘vervangingstonnage’ die op methanol zal kunnen varen en wil zich voortaan als een integrator voor containervervoer profileren, waarbij lijnvaart maar een onderdeel is van een totale logistieke keten.

Duidelijk signaal

Dat de rederij van de familie Aponte nu de ‘Sovereign Maersk’ tweedehands koopt, is een duidelijk signaal. Ondanks de prognoses over lage volumegroei en een nieuwe periode van overcapaciteit in lijnvaart, koopt MSC een iconisch schip dat door de leeftijd van 25 jaar in feite al voor sloop in aanmerking kwam. Het is duidelijk dat de Zwitserse rederij de middelen verzamelt om als grootste containerrederij ter wereld vanaf januari 2025 terug solo te opereren.

Hamvraag is natuurlijk wat Maersk zal doen. Zal de Deense carrier een eigen kleiner netwerk overhouden of toch weer aansluiting zoeken met een partner? Het is een vraag, waarop het antwoord met bijzonder veel aandacht in de havens gevolgd zal worden. In Antwerpen zal alvast de klandizie van Maersk bij MSC’s MPET terminal ter discussie komen.