Als antwoord op de grote vraag naar intermodaal vervoer lanceert spoorvrachtoperator Lineas een nieuwe spoorconnectie tussen het Kluizendok in North Sea Port Gent en Piadena. De extra connectie haalt per jaar 15.000 vrachtwagenritten van de weg.
De nieuwe treinverbinding opent Piadena als extra toegang tot Italië voor intermodaal vrachtvervoer en komt bovenop de succesvolle Gent-Segrate connectie die een jaar geleden werd gelanceerd. De dagelijkse intermodale trein loopt van de Interface Terminal in North Sea Port naar de Pesanti-terminal in Piadena in het midden van de driehoek Milaan, Verona en Bologna. Dankzij de trein kunnen de klanten van Lineas hun containers transporteren via het spoor in plaats van de weg.
“Klanten willen vandaag de dag echt hun supplychain decarboniseren met slim en groen spoortransport, en dat is exact waar we hen bij willen helpen. Bovenop de 70 treinen die we al rijden tussen België en Italië, creëren we nu extra capaciteit voor nog eens 15.000 containers die naar het spoor kunnen verzet worden. Dat is een heel goede zaak voor het klimaat met 9 keer minder CO2-uitstoot ten opzichte van het wegvervoer, en daarmee 9.000 ton CO2 die we elk jaar uit de lucht houden”, zegt Lars Redeligx, chief commercial officer bij Lineas. "De investering om deze spoorconnectie operationeel te krijgen, bedraagt 10 miljoen euro."
Staal en tegels
De nieuwe lijn start met vijf wekelijkse roundtrips en een vullingsgraad die momenteel aan 80% zit maar snel opgevuld raakt. De trein zal onder andere chemische stoffen, staal, tegels, huishoudgoederen, bulkgoederen en poeders vervoeren in verschillende types containers.
Lineas is de eerste operator die gebruikmaakt van de Pesanti-terminal voor intermodale spoorvracht. Doordat de Segrate-terminal sterk bevraagd is en gesatureerd geraakt, komt Piadena (150 kilometer van Milaan) als een welkome tweede toegang tot Italië. De nieuwe connectie naar Piadena komt er na grondig onderzoek naar wat klanten nodig hebben op de Noord-Zuidcorridor.
“De verbinding Gent-Segrate is heel succesvol gebleken. We transporteerden al bijna tienduizend containers sinds de lancering een jaar geleden en dat hadden er zelfs twaalfduizend kunnen zijn indien er voldoende spoorcapaciteit voorhanden was. Bovendien merken we dat de vraag blijft stijgen. Klanten vragen ons om extra capaciteit te creëren op de Noord-Zuidcorridor en we geloven dat deze connectie hier perfect op inspeelt: een snelle, betrouwbare en groene spooroplossing recht tot in het hart van een van Italiës belangrijkste industriële regio’s”, stelt Frank Berweger, salesdirector bij Lineas.
Spoorvracht
De connectie Gent-Piadena is een sterke aanvulling op het kwalitatieve spooraanbod dat North Sea Port en Lineas de afgelopen jaren ontwikkelden. Met connecties naar Italië en Zweden houdt de samenwerking nu meer dan 30.000 vrachtwagenritten (heen en terug) van de weg rond de haven en ver tot in het Europese hinterland. Daan Schalck, CEO van North Sea Port, licht toe: “We blijven verder bouwen aan dit sterke multimodale verhaal in North Sea Port met een steeds belangrijkere rol voor lage-emissiespoorvracht. Het lokale Lineasteam is een sterke servicepartner voor zowel lokale als internationale klanten met een indrukwekkend parcours.”