Weer en taalprobleem werkelijke oorzaken incident ‘Ever Given’

Scheepvaart
Philippe Van Dijck
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram / Julianne Cona

De maritieme onderzoeksautoriteit van Panama heeft haar onderzoek naar het incident met de ‘Ever Given’ afgewerkt. De autoriteit wijdt de oorzaak aan een taalprobleem tussen loodsen en bemanning.

De ‘Ever Given’ blokkeerde in 2021 voor een zestal dagen het Suezkanaal waardoor honderden schepen werden afgeleid of vertraging opliepen. Nadat het schip met behulp van twee grote zeeslepers van Boskalis kon worden losgetrokken, rees de vraag hoe het incident kon gebeuren. Al snel wezen specialisten in de richting van een ruzie tussen loodsen in combinatie met de hoge snelheid van het schip en de felle wind die dag. De Panamese maritieme onderzoeksautoriteit stelde destijds een onderzoek in naar de werkelijke oorzaak.

Sterke windstoten

De Panamese maritieme onderzoeksautoriteit heeft vorige week haar onderzoeksrapport afgewerkt en ingediend bij IMO (Internationale Maritieme Organisatie). Hoewel het schip wel degelijk vastzat in het Suezkanaal, stelde de Panamese onderzoeksautoriteit een onderzoek in naar het schip omdat het destijds onder de vlag van Panama geregistreerd stond. De Panamese autoriteit heeft bovendien ook veel ervaring met incidenten in een smal zeekanaal.

Het onderzoek bevestigt gedeeltelijk de geruchten die reeds ten tijde van het incident de ronde gingen. Zowel de bemanning als de loodsen zouden onvoldoende rekening gehouden hebben met de weersomstandigheden van die dag in het kanaal.

Er wordt verwezen naar windgegevens en getuigenissen van bemanningsleden op andere schepen die op dat moment eveneens de doortocht maakten door het kanaal. Er zouden zeer sterke windstoten hebben plaatsgevonden van wel 50 knopen (ongeveer 90 km/u). In die omstandigheden had het grote containerschip de afvaart moeten verlaten of de assistentie moeten vragen van twee sleepboten. Op die manier kon de grote containerreus de kracht van de wind op het enorme oppervlak, tegengaan.

Taalprobleem

Het probleem van de slechte inschatting van de weersomstandigheden werd volgens de Panamese maritieme autoriteit bovendien versterkt door communicatieproblemen tussen de Arabisch sprekende loodsen en de bemanning van de ‘Ever Given’. Dat kon worden afgeleid uit de gesprekken die werden opgenomen op de brug ten tijde van het incident.

De gesprekken werden niet vrijgegeven maar overgemaakt aan de Panamese maritieme onderzoeksautoriteit. België heeft overigens ook een gelijkaardig orgaan om scheepvaartongevallen te onderzoeken.

Het rapport eindigt met een paar aanbevelingen om dergelijke incidenten te vermijden. Dat die aanbevelingen nodig zijn, blijkt uit een aantal gelijkaardige incidenten zoals dat met de ‘Glory’ eerder dit jaar.

Juridische strijd

De analyse van de Panamese maritieme onderzoeksautoriteit is opvallend, in die zin dat die de oorzaak gedeeltelijk toewijst aan de loodsen.

Juridisch maakt dat weinig verschil omdat de loods steeds optreedt als de raadgever van de kapitein, die altijd de eindverantwoordelijkheid heeft over het schip. Dit algemeen principe staat ook nog eens zwart op wit in de gebruiksvoorwaarden van het Suezkanaal.

Het rapport is echter wel van belang in de beoordeling van allerlei claims die werden ingesteld ten gevolge van het incident. Eerder dit jaar stelde rederij Maersk een reusachtige claim in tegen Evergreen, de rederij van de ‘Ever Given’ en tegen Schulte Group, die de bemanning inhuurde van de ‘Ever Given’.

Weer en taalprobleem werkelijke oorzaken incident ‘Ever Given’ – Flows

Weer en taalprobleem werkelijke oorzaken incident ‘Ever Given’

Scheepvaart
Philippe Van Dijck
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram / Julianne Cona

De maritieme onderzoeksautoriteit van Panama heeft haar onderzoek naar het incident met de ‘Ever Given’ afgewerkt. De autoriteit wijdt de oorzaak aan een taalprobleem tussen loodsen en bemanning.

De ‘Ever Given’ blokkeerde in 2021 voor een zestal dagen het Suezkanaal waardoor honderden schepen werden afgeleid of vertraging opliepen. Nadat het schip met behulp van twee grote zeeslepers van Boskalis kon worden losgetrokken, rees de vraag hoe het incident kon gebeuren. Al snel wezen specialisten in de richting van een ruzie tussen loodsen in combinatie met de hoge snelheid van het schip en de felle wind die dag. De Panamese maritieme onderzoeksautoriteit stelde destijds een onderzoek in naar de werkelijke oorzaak.

Sterke windstoten

De Panamese maritieme onderzoeksautoriteit heeft vorige week haar onderzoeksrapport afgewerkt en ingediend bij IMO (Internationale Maritieme Organisatie). Hoewel het schip wel degelijk vastzat in het Suezkanaal, stelde de Panamese onderzoeksautoriteit een onderzoek in naar het schip omdat het destijds onder de vlag van Panama geregistreerd stond. De Panamese autoriteit heeft bovendien ook veel ervaring met incidenten in een smal zeekanaal.

Het onderzoek bevestigt gedeeltelijk de geruchten die reeds ten tijde van het incident de ronde gingen. Zowel de bemanning als de loodsen zouden onvoldoende rekening gehouden hebben met de weersomstandigheden van die dag in het kanaal.

Er wordt verwezen naar windgegevens en getuigenissen van bemanningsleden op andere schepen die op dat moment eveneens de doortocht maakten door het kanaal. Er zouden zeer sterke windstoten hebben plaatsgevonden van wel 50 knopen (ongeveer 90 km/u). In die omstandigheden had het grote containerschip de afvaart moeten verlaten of de assistentie moeten vragen van twee sleepboten. Op die manier kon de grote containerreus de kracht van de wind op het enorme oppervlak, tegengaan.

Taalprobleem

Het probleem van de slechte inschatting van de weersomstandigheden werd volgens de Panamese maritieme autoriteit bovendien versterkt door communicatieproblemen tussen de Arabisch sprekende loodsen en de bemanning van de ‘Ever Given’. Dat kon worden afgeleid uit de gesprekken die werden opgenomen op de brug ten tijde van het incident.

De gesprekken werden niet vrijgegeven maar overgemaakt aan de Panamese maritieme onderzoeksautoriteit. België heeft overigens ook een gelijkaardig orgaan om scheepvaartongevallen te onderzoeken.

Het rapport eindigt met een paar aanbevelingen om dergelijke incidenten te vermijden. Dat die aanbevelingen nodig zijn, blijkt uit een aantal gelijkaardige incidenten zoals dat met de ‘Glory’ eerder dit jaar.

Juridische strijd

De analyse van de Panamese maritieme onderzoeksautoriteit is opvallend, in die zin dat die de oorzaak gedeeltelijk toewijst aan de loodsen.

Juridisch maakt dat weinig verschil omdat de loods steeds optreedt als de raadgever van de kapitein, die altijd de eindverantwoordelijkheid heeft over het schip. Dit algemeen principe staat ook nog eens zwart op wit in de gebruiksvoorwaarden van het Suezkanaal.

Het rapport is echter wel van belang in de beoordeling van allerlei claims die werden ingesteld ten gevolge van het incident. Eerder dit jaar stelde rederij Maersk een reusachtige claim in tegen Evergreen, de rederij van de ‘Ever Given’ en tegen Schulte Group, die de bemanning inhuurde van de ‘Ever Given’.