Vlaamse schipper ontsnapt aan Russische aanval op Donauhaven Reni

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Wachtende schepen Constanza
Wachtende schepen in de haven van Constanza © Fabian De Wachter

Fabian De Wachter ligt met zijn schip ‘Vera Pax’ in Constanza te wachten om een lading graan te lossen. Normaal ging hij daarna zijn reis verderzetten naar de Donauhaven van Reni in Oekraïne, maar die werd gebombardeerd door Rusland.

De ‘Vera Pax’ van schipper Fabian De Wachter ligt al negen dagen in de haven van Constanza langs de Donau te wachten om verlost te worden van een lading graan. “Dit is een heel moeilijk verhaal. Na de Russische aanval op Reni is het niet duidelijk hoe de situatie hier de komende dagen zal evolueren. Ik ben hier de enige Belgische schipper. Er zijn wel nog een zestal Nederlandse schippers die hier liggen.”

“Ik vaar regelmatig op de Donau tot Hongarije. Nu moest ik hier zijn voor een speciaal transport van een tunnelboormachine. Toen die lading afgeleverd was, heb ik beslist om even hier te blijven. Door de vele neerslag in de maand juni is de graanoogst enorm in heel Europa. Ik heb een lading graan opgehaald in Roemenië om te lossen in Constanza. Daarna zouden we doorvaren naar Reni om daar te laden maar we zijn nu al negen dagen in Constanza aan het wachten tot onze lading gelost wordt”, vertelt De Wachter.

File van 3 kilometer

Door de opschorting van de graandeal wordt het graan via diverse laadhavens naar Constanza aangevoerd. In de haven van Constanza liggen volgens De Wachter zo’n tweehonderd schepen te wachten om te lossen. “De haven kreunt onder de explosieve groei van het graanvervoer. Ze hebben hier wel de nodige infrastructuur en het behandelingsmaterieel maar de bureaucratie maakt dat alles veel langer duurt dan normaal. Hier staat ondertussen ook een file vrachtwagens van 3 kilometer met graan uit de regio. Al dat graan wordt hier in zeeschepen geladen.”

Tanks

Na de aanval op de haven van Reni, op enkele kilometers van de grens van een Navo-lidstaat, loopt de spanning in de regio op. “Bij die aanval werd geen enkel schip geraakt. Aan de andere kant van de Donau staat het vol tanks van de Navo. We weten niet wat er zal gebeuren. Voorlopig gaan we toch niet naar Reni”, besluit De Wachter.

Vlaamse schipper ontsnapt aan Russische aanval op Donauhaven Reni – Flows

Vlaamse schipper ontsnapt aan Russische aanval op Donauhaven Reni

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Wachtende schepen Constanza
Wachtende schepen in de haven van Constanza © Fabian De Wachter

Fabian De Wachter ligt met zijn schip ‘Vera Pax’ in Constanza te wachten om een lading graan te lossen. Normaal ging hij daarna zijn reis verderzetten naar de Donauhaven van Reni in Oekraïne, maar die werd gebombardeerd door Rusland.

De ‘Vera Pax’ van schipper Fabian De Wachter ligt al negen dagen in de haven van Constanza langs de Donau te wachten om verlost te worden van een lading graan. “Dit is een heel moeilijk verhaal. Na de Russische aanval op Reni is het niet duidelijk hoe de situatie hier de komende dagen zal evolueren. Ik ben hier de enige Belgische schipper. Er zijn wel nog een zestal Nederlandse schippers die hier liggen.”

“Ik vaar regelmatig op de Donau tot Hongarije. Nu moest ik hier zijn voor een speciaal transport van een tunnelboormachine. Toen die lading afgeleverd was, heb ik beslist om even hier te blijven. Door de vele neerslag in de maand juni is de graanoogst enorm in heel Europa. Ik heb een lading graan opgehaald in Roemenië om te lossen in Constanza. Daarna zouden we doorvaren naar Reni om daar te laden maar we zijn nu al negen dagen in Constanza aan het wachten tot onze lading gelost wordt”, vertelt De Wachter.

File van 3 kilometer

Door de opschorting van de graandeal wordt het graan via diverse laadhavens naar Constanza aangevoerd. In de haven van Constanza liggen volgens De Wachter zo’n tweehonderd schepen te wachten om te lossen. “De haven kreunt onder de explosieve groei van het graanvervoer. Ze hebben hier wel de nodige infrastructuur en het behandelingsmaterieel maar de bureaucratie maakt dat alles veel langer duurt dan normaal. Hier staat ondertussen ook een file vrachtwagens van 3 kilometer met graan uit de regio. Al dat graan wordt hier in zeeschepen geladen.”

Tanks

Na de aanval op de haven van Reni, op enkele kilometers van de grens van een Navo-lidstaat, loopt de spanning in de regio op. “Bij die aanval werd geen enkel schip geraakt. Aan de andere kant van de Donau staat het vol tanks van de Navo. We weten niet wat er zal gebeuren. Voorlopig gaan we toch niet naar Reni”, besluit De Wachter.