Bolloré bestudeert verkoop kroonjuweel Africa Logistics

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren
© Bolloré

Vincent Bolloré zou de activiteiten van Bolloré Transport & Logistics in Afrika willen verkopen. Dat kan voor een aardverschuiving zorgen: de Franse groep is er marktleider, met eigen vestigingen, havens en corridors in bijna alle landen.

Volgens de krant Le Monde is de bank Morgan Stanley begonnen met het peilen naar kopers voor Bolloré Africa Logistics, de historische groeipool – en lange tijd de melkkoe – van de flamboyante maar discrete – en omstreden – zakenman Vincent Bolloré. De groep reageerde op de informatie met een communiqué van welgeteld één zin: “Groupe Bolloré geeft geen commentaar op geruchten in de pers over de activiteiten in transport en logistiek.”

Indien de informatie van Le Monde correct is en de verkoop tot een goed einde wordt gebracht, zou dat voor een aardverschuiving in Afrika zorgen. Bolloré Africa Logistics – dat feitelijk sinds 2018 als zelfstandige entiteit niet meer bestaat – is er marktleider op het gebied van transport en logistiek met een netwerk van 250 dochterondernemingen en 21.000 werknemers in 47 landen. De groep is er actief in de havensector, wegtransport en logistiek en in spoorvervoer. De omzet van de groep in Afrika bedraagt 2,1 miljard euro.

Gigantisch netwerk

Bolloré is in 42 havens aanwezig en baat 16 containerterminals uit in onder meer Ivoorkust, Ghana, Nigeria, Congo Brazzaville, Togo en Kenya (waarvan verschillende in samenwerking met APMT), zeven roroterminals, en twee houtterminals. Daarnaast zijn er 74 scheepsagenturen in 32 landen. Aan sommige havenconcessies hangt een geurtje: Vincent Bolloré zou in sommige gevallen corruptie niet hebben geschuwd om ze te verkrijgen.

De groep beschikt ook in 47 landen over een fijnmazig transportnetwerk tussen de havens en het hinterland dat zorgt voor de douaneafhandeling, opslag, wegtransport en distributie, vaak tot in de verste uithoeken.

Ze baat ook spoorwegen uit in drie landen (Ivoorkust, Kameroen en Benin), wat haar duidelijke voordelen biedt voor het vervoer van agrarische producten, brandstoffen, meststoffen, grondstoffen en bouwmaterialen.

Volgens Le Monde zijn deze activiteiten twee tot drie miljard euro waard.

Waarom verkopen?

De groep Bolloré is niet alleen in transport en logistiek aanwezig, maar ook in media (Vivendi), telecom en elektriciteitsstockage. De totale omzet (2020) bedraagt 24 miljard euro. De grootste poten zijn Vivendi (16 miljard) en Transport & Logistique (5,8 miljard). Volgens de Franse pers zou Bolloré met een verkoop van de activiteiten willen ‘cashen’ op een moment dat verschillende internationale groepen zich in Afrika roeren. Met deze schatkist zou hij zich in de media en andere sectoren willen versterken.

Wie zijn mogelijke kopers?

De activiteiten in Afrika zijn operationeel ondergebracht in twee divisies van de groep: transport en logistiek enerzijds en Bolloré Ports anderzijds. De Franse pers sluit een gescheiden verkoop niet uit.

Verschillende namen worden in de pers vernoemd. Maersk natuurlijk, die via APMT al nauw samenwerkt met de Franse groep. CMA CGM heeft via CEVA Logistics zijn zinnen op Afrika gezet. Ook DP World behoort tot de mogelijke kopers. Die tekende onlangs een akkoord met Imperial Logistics voor de overname van de Zuid-Afrikaanse groep, die over een uitgebreid netwerk in Afrika beschikt. Met de haven- en/of logistieke activiteiten van Bolloré erbij zou de groep uit Dubai onbetwist marktleider worden. Ook COSCO wordt vernoemd, vanwege de sterke aanwezigheid van Chinese bedrijven in Afrika.

Totale verkoop?

De Franse pers speculeert zelfs over een verkoop van de hele divisie Transport & Logistique – niet alleen in Afrika maar ook wereldwijd – en citeert daarbij DHL Deutsche Post Kuehne+Nagel en DSV. Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Sinds de overname van Agility GLI door DSV is het drummen aan de top. Met zijn 5,8 miljard euro omzet biedt Bolloré Transport & Logistique de mogelijkheid om hun positie in de wereldwijde top 3 te verstevigen of een plaats te winnen. Een overname zou ook voor andere spelers de mogelijkheid bieden om weer aansluiting te vinden met dat koppeloton.

Philippe Van Dooren