COSCO en MSC torpederen klacht van Amerikaanse verlader

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
© Port of Oakland

De rederijen COSCO Shipping Lines en MSC ontkennen alle aantijgingen in de klacht die de Amerikaanse verlader MCS Industries bij de Federal Maritime Commission (FMC) heeft ingediend. Die commissie is volgens hen ook niet bevoegd.

MCS Industries is een fabrikant van binnenhuisdecoratie uit Pennsylvania, die met zowel COSCO als MSC een contract heeft gesloten voor het transport van een bepaald volume containers tussen de Far East en de Verenigde Staten aan een vast tarief. De verlader vroeg via de FMC in Washington een schadevergoeding van 600.000 dollar, omdat COSCO en MSC slechts respectievelijk 1,6% en 35% van de volumes verscheept zouden hebben. MCS Industries zag zich daardoor verplicht om op spotbasis bij andere carriers te boeken aan torenhoge prijzen.

De Chinese rederij COSCO heeft in haar antwoord aan de FMC bevestigd dat er met MCS Industries een akkoord is om tussen 1 januari 2021 en 30 april 2022 een totaal van 500 teu te vervoeren. Tot op heden werd er al 92 teu verscheept, wat betekent dat de rederij nog zo’n acht maanden heeft om de overige 408 teu te vervoeren. In het contract staan geen bepalingen over vaste volumes per maand.

Meineed

COSCO gaat nog een stap verder en beschuldigt de Amerikaanse verlader van meineed. “In juni hebben we geen enkele boeking van MCS ontvangen en in juli hebben ze minder verscheept dan wat we aangeboden hebben.” De beschuldiging van het bedrijf dat COSCO de ruimte voor MCS zou hebben doorverkocht aan andere verladers aan veel hogere prijzen, is volgens de advocaat van de Chinese rederij dan ook helemaal vals.

MSC had in een persbericht eerder al gedreigd om MCS Industries van laster te beschuldigen, omdat de verlader insinueerde dat de carriers zouden samenzweren om de tarieven omhoog te jagen. Ook in de reactie aan de FMC ontkent de carrier formeel alle beschuldigingen.

Buiten controle

Dat MSC niet alle volumeverplichtingen van alle klanten kan nakomen, heeft volgens de rederij alles te maken met het uitzonderlijk grote ladingaanbod. De beschikbare capaciteit kan bovendien niet optimaal ingezet worden, omdat de Amerikaanse havens de importstromen niet aankunnen en de schepen daarom veel tijd verliezen met wachten. Dat MSC minder volumes kan vervoeren als gevolg van havencongestie, is volgens de carrier uit Genève een situatie buiten haar controle, wat betekent dat elke schadeclaim ongegrond is.

Zowel COSCO en MSC hebben de FMC geantwoord dat de commissie zich niet over de schadeclaim kan uitspreken, omdat het geen rechtbank is. MSC herinnert er overigens nog fijntjes aan dat het contract met MCS Industries een clausule bevat, die stelt dat elk meningsverschil tussen de twee partijen via arbitrage in New York geregeld moet worden.  

Stefan Verberckmoes