Door Suezfile twee weken extreem drukke deepsearoro Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Emmanuel Van Damme (Wallenius Wilhelmsen Solutions)
Emmanuel Van Damme (Wallenius Wilhelmsen Solutions) © RJ

Door de opeengestapelde aanlopen na de Suezfile, kreunen de terminals voor deepsearoro in Zeebrugge sinds vorige week onder extreme drukte. Er zijn handen te kort voor het verteren van de piek die naar verwachting twee weken zal duren.

“Onze terminaloppervlakte is momenteel voor 90% door goederen benomen”, zegt general manager terminal Emmanuel Van Damme van Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge. “Ook de ateliers voor het technisch afwerken van voertuigen en machines kunnen ternauwernood volgen. Alle terminals voor deepsearoro beleven twee extreem drukke weken.”

De oorzaak ligt in Egypte. “We krijgen nu in één piek de vertraagde aanlopen door de Suezfile te verwerken. Het gaat om alle operatoren van de trafieken die vanuit Azië onderweg waren.”

Alle hens aan dek

Voor het behappen van die piek wordt alle hens aan dek geroepen. “Over de hele haven komen we momenteel mensen tekort om de toevoer van deepsearoro te kunnen verwerken”, zegt Van Damme. Ook bij de buren van International Car Operators staat de ‘barometer’ van de werkgeverscentrale Cewez op ‘druk’.

Ook op de deepsea-containerterminal CSP Zeebrugge worden volop havenarbeiders voor alle werk aangeworven, net zoals op de shortseaterminal PSA Zeebrugge.

Roel Jacobus