Meer nieuwbouw voor Yang Ming

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De ceremonie waarbij de nieuwe schepen op de Japanse scheepswerf hun naam kregen, is te vergelijken met de doop van schepen in Europa. In aanwezigheid van Bronson Hsieh, voorzitter van Yang Ming, werden de twee containerreuzen feestelijk voorgesteld als ‘YM Wonderland’ en ‘YM Wisdom’.

Na de ‘YM Wellbeing’ zijn dit het tweede en derde schip uit een reeks van vijf die de Taiwanese rederij in lange-termijncharter neemt van Shoei Kisen Kaisha, een onderdeel van de groep Imabari die nieuwbouw financiert en vervolgens verhuurt. De vijf schepen zijn van het zogenaamde ‘Imabari 14.000’ type, waarvan de Japanse scheepswerf ook al tien exemplaren bouwde voor “K” Line en diens opvolger Ocean Network Express (ONE), en vijf voor Evergreen.

THE Alliance

De ‘YM Wonderland’ en ‘YM Wisdom’ zijn 366,4 meter lang en worden uitgerust met duizend aansluitingen voor reefercontainers. Hun maximale diepgang bedraagt 15,5 meter. Yang Ming heeft aangekondigd dat beide schepen in februari in de vaart zullen komen tussen het Verre Oosten en Europa.

Op die vaarroute waar Yang Ming actief is als lid van THE Alliance met Hapag-Lloyd en ONE, zal de capaciteit in 2019 verder verhoogd worden. Dat gebeurt onder andere door alle schepen van zo’n 10.000 teu uit de FE5 Service tussen Zuidoost-Azië en Noord-Europa te vervangen door grotere eenheden van 13.169 tot 14.052 teu.

‘ONE Columba’

Het eerste grotere schip was de nieuwe ‘ONE Columba’, dat op 23 november in Laem Chabang op maidentrip is vertrokken en op 2 januari in Antwerpen moet afmeren aan de Noordzeeterminal van PSA. Ook de zusterschepen ‘NYK Swan’ en ‘NYK Wren’ hebben intussen de FE5-vloot vervoegd.

De capaciteitsverhoging gaat in januari onverminderd voort. De eerste drie afvaarten in 2019 vanuit Laem Chabang worden verzorgd door de 13.169 teu grote zusterschepen ‘Hong Kong Express’, ‘Shanghai Express’ en ‘Basle Express’ van Hapag-Lloyd. Dit trio vervangt de drie gehuurde zusterschepen ‘Seaspan Amazon’, ‘Seaspan Yangtze’ en ‘Seaspan Thames’ van 10.010 teu.

Stefan Verberckmoes