Nik Delmeire (IWT-platform): “Beleid zeggen wat nodig is”

Het nieuwe European Inland Waterway Transport platform (IWT), dat maandag officieel gelanceerd werd, moet de positie van de sector versterken. “Wij moeten beleidsmakers zeggen wat ze moeten doen”, zegt Nik Delmeire, coördinator van IWT.

Het IWT-platform is een samenwerking tussen de European Barge Union (EBU) en de Europese schippersorganisatie ESO, die elk wel als zelfstandige organisatie blijven bestaan. De belangrijkste taken van het platform zijn volgens Paul Goris, voorzitter van zowel de EBU als van het nieuwe platform: de ontwikkeling van het Europees beleid opvolgen, de arbeidsmarkt in de sector veiligstellen door jonge werknemers aan te trekken, vergroening en innovatie promoten, werk maken van een modal shift en de infrastructuur verbeteren. “Deze samenwerking moet de expertise van de binnenvaartgemeenschap naar een hoger niveau tillen”, zei hij.

Expertise

Beide organisaties brengen hun expertise samen in een vijftal werkgroepen: innovatie en vergroening, milieu en veiligheid, sociaal en opleiding, nautisch en technisch en infrastructuur.

Nik Delmeire verliet eind vorig jaar zijn functie als secretaris-generaal van de Europese verladersorganisatie ESC, om coördinator te worden binnen het IWT-platform. Hij neemt zelf ook de leiding van de werkgroep 'innovatie en vergroening' samen met Daisy Rycquart, policy officer bij de Antwerpse tankvaartcoöperatie CITBO.

Hij wil zijn expertise op het vlak van digitalisering en innovatie op de binnenvaartsector overbrengen. “Mijn ervaring met innovatie en digitalisering vanuit de verladerswereld is een van de redenen waarom men mij gevraagd heeft als coördinator van IWT. Ik wil mij voornamelijk focussen op die beide thema’s”, zegt Delmeire. Ook het feit dat hij als buitenstaander sector overschrijdend kan denken, was een belangrijke factor om hem aan te trekken.

Weinig aandacht

Volgens Delmeire krijgt de binnenvaart vanuit de verladerswereld al altijd te weinig aandacht omdat ze minder aandacht zoekt. “De binnenvaart is te geruisloos en daardoor onbekend. Van die geluidloosheid moeten we af. Ook tegen de beleidsmakers moeten wij zeggen wat ze moeten doen. Dat is beter dan dat zij zeggen wat de binnenvaart moet doen”, zegt hij.

Op het vlak van digitalisering wil hij eveneens zijn stempel drukken op de sector. “Ik wil de binnenvaart insluizen in de data pipelines. De afwikkeling moet proactiever”, benadrukt hij.

Modal shift

Samen met alle werkgroepen wil Delmeire werk maken van een modal shift naar de binnenvaart. “We moeten de binnenvaart volledig integreren in de supplychain en proactief samenwerken met alle stakeholders, ook met het spoor”, besluit hij.

Naast Delmeire en Rycquart is Vlaanderen nog goed vertegenwoordigd in het nieuwe platform. ESO-voorzitter Christian Van Lancker is vicevoorzitter van het platform. Alain Devos, directeur van CITBO, is lid van de raad van bestuur van IWT en leidt mee de werkgroep milieu en veiligheid. Dr. Philippe Grulois, vicevoorzitter van de EBU, zetelt eveneens in de raad van bestuur van IWT.

Koen Heinen