Capaciteitsbeperking THE Alliance voelbaar in Antwerpen tot november

De leden van THE Alliance hebben hun aanbod voor de zomermaanden bepaald. De FE4 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa blijft nog tot eind september opgeheven. Op de North Atlantic komen er nog vijf extra blank sailings bij.

Hapag-Lloyd, HMM, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming hebben voor de trans-Atlantic en trans-Pacific hun capaciteit beperkt tot eind juli. Ze hopen dat alle diensten vanaf augustus weer normaal uitgevoerd kunnen worden.

Tussen de Far East en Noord-Europa wordt de capaciteit wel nog structureel beperkt tot eind september omdat het ladingaanbod als gevolg van de COVID-19-pandemie tegenvalt. De FE4 Service die Antwerpen aanloopt en verzekerd zou worden door HMM’s nieuwe recordschepen van 24.000 teu, blijft ook in het derde kwartaal opgeheven. Dat betekent dat bij een eventuele hervatting met afvaarten uit China in oktober, deze dienst pas ten vroegste in november terugkeert naar Antwerpen.

Recordschip

De Noordzee Terminal van PSA zal het voelen dat de FE4-dienst vanaf de tweede helft van deze maand wegvalt. Het voorlopig laatste schip uit deze dienst is het recordschip ‘HMM Algeciras’ (23.964 teu), dat volgende week op 11 juni in de Scheldehaven verwacht wordt.

Officieel heet het dat de FE4-dienst tijdelijk is samengevoegd met de FE2 Service, die Antwerpen voorbijvaart. Omdat de leden van THE Alliance momenteel megamaxschepen op overschot hebben, zal de FE2 Service voortaan dankzij de inzet van een extra schip via de Kaaproute van Europa naar het Verre Oosten terugkeren.

Megamaxschip voor Antwerpen

Als compensatie voor het feit dat de FE4 Service wegvalt, zal de FE3 Service in het derde kwartaal ook Ningbo en Shanghai als extra aanloophavens bedienen. In deze dienst, die Antwerpen aanloopt, is intussen ook een eerste megamaxschip opgedoken. Het gaat om de ‘MOL Truth’ van 20.182 teu (foto), die op 9 juli aan de Noordzee Terminal wordt verwacht. De 'MOL Truth' is opmerkelijk groter dan de andere schepen van 13.870 tot 14.993 teu uit de FE3-dienst.

Tussen Antwerpen en de oostkust van de Verenigde Staten blijft THE Alliance ook in juli knippen in de vaarschema’s van de AL1- en AL4-diensten. Tussen week 26 en week 31 vallen er drie afvaarten van de AL1 en twee van de AL4 weg, wat de Europa Terminal van PSA dus nog eens vijf aanlopen kost.

Meer ladingaanbod

Op de trans-Pacific lijken de vooruitzichten gunstiger. Daar werd de PS5 Service tussen China, Zuid-Korea en Los Angeles in principe tot eind juni gestaakt, maar vorige week bood die dienst weer een afvaart met de ‘Seaspan Brightness’ van 10.010 teu en ook deze maand zijn er vier afvaarten gepland met schepen van 6.800 tot 8.566 teu. Van week 27 tot 31 wordt de PS5 Service opnieuw gestaakt.

Tussen het Verre Oosten en de oostkust van de VS heeft THE Alliance de capaciteit beperkt door de EC1 en EC3 Services te combineren in één dienst. Dat blijft wellicht ook in juli nog zo, al laten de vier alliantiepartners alle opties open, omdat het ladingaanbod op de trans-Pacific weer toeneemt. Een heropstart van de EC3-dienst in juli wordt dus niet uitgesloten.

Stefan Verberckmoes